USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til รฅ slutte รฅ stรธtte offentlige ladestasjoner.
USAs president Donald Trump har besluttet รฅ forby statlige subsidier til offentlige ladestasjoner.
Av samme grunn har det amerikanske transportdepartementet varslet at statlige godkjenninger av nye offentlige ladestasjoner vil bli stoppet.
Denne avgjรธrelsen pรฅvirker ogsรฅ det eksisterende, statlig sponsede programmet, National Electric Vehicle Infrastructure (NEVI), som ble bestemt under Joe Biden.
I et brev sendt til transportmyndighetene i hver delstat har Federal Highway Administration (FHWA) gjort det klart at de tidligere godkjente planene i NEVI-programmet ikke lenger er gyldige.
Brevet har tittelen "Suspending Approval of State Electric Vehicle Infrastructure Deployment Plans" og informerer om at alle tidligere godkjenninger av ladestasjonsprosjekter mรฅ stenges.
Dette opplyser myndigheten selv.
NEVI-programmet, som skulle strekke et budsjett pรฅ 5 milliarder dollar over 5 รฅr, krevde at statene skulle sende inn detaljerte planer for hvordan de ville sette opp ladestasjoner.
Under den forrige regjeringen ble planene for de fire fรธrste รฅrene godkjent. Dette tilsvarer 3,3 milliarder dollar som allerede er ยซbruktยป.
Men nรฅ sier myndighetene at alle tidligere retningslinjer i programmet er trukket tilbake. Hvis statene fortsatt รธnsker รฅ sette opp offentlige ladestasjoner, vil det vรฆre uten penger fra den fรธderale regjeringen.
โ Den nye ledelsen i Department of Transportation (US DOT, red.) har bestemt seg for รฅ gjennomgรฅ det politiske rammeverket for implementeringen av NEVI Formel Program.
ยซSom et resultat blir gjeldende NEVI-programretningslinjer datert 11. juni 2024, samt alle tidligere versjoner av disse retningslinjene, kansellertยป, heter det i brevet.
FHWA understreker ogsรฅ at alle gjeldende ladestasjonsplaner umiddelbart mรฅ settes pรฅ vent.
โ Det kan derfor med umiddelbar virkning ikke gis nye tilskudd under NEVI-programmet, fordi oppdatert veiledning er gitt og nye statlige planer er sendt inn og godkjent.
Den nรธyaktige konsekvensen av denne avgjรธrelsen er fortsatt uklar, da FHWA ikke har kommentert ytterligere hvordan veiledningen kan endres.
Donald Trumps nye administrasjon har tidligere gjort det klart at elbiler mรฅ klare seg selv. Bรฅde nรฅr det gjelder รฅ kjรธpe dem og sette opp ladestasjoner.
Motsatt forsรธker flere stater og interessegrupper รฅ blokkere lignende avgjรธrelser ved รฅ reise sรธksmรฅl.
I andre saker har domstolene avvist forsรธk pรฅ รฅ fryse bevilgninger, ettersom loven sier at presidenten pรฅ egenhรฅnd ikke kan sette en stopper for penger som allerede er forpliktet og godkjent av et flertall i kongressen.
NEVI-programmet ble vedtatt som en del av 2021-infrastrukturpakken og har vรฆrt en sentral del av den tidligere administrasjonens mรฅl om รฅ gjรธre elektriske kjรธretรธy utbredt i USA.
Det er ukjent om FHWAs nye avgjรธrelse vil bli mรธtt med sรธksmรฅl og sรธksmรฅl. Men det har vรฆrt sett tidligere at en domstol har grepet inn og stoppet innblanding fra myndighetene.
Noen eksperter mener at selv om Trump-administrasjonen forsรธker รฅ begrense bruken av midlene, vil stater fortsatt kunne finne alternative mรฅter รฅ fremme utplassering av ladestasjoner.
Det er uklart hvor lenge dagens forbud mot รฅ bruke offentlige midler til ladestasjoner vil gjelde. Dersom beslutningen ikke omgjรธres, kan det fรฅ langsiktige konsekvenser for utvidelsen av infrastrukturen for elbiler i USA.
Forelรธpig avventer statene ytterligere avklaringer om hvordan de skal forholde seg til midlene som tidligere ble bevilget til รฅ etablere offentlige ladestasjoner.