Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler.
Ford-direktør Jim Farley mener Kina ligger ti år foran USA når det gjelder utvikling og produksjon av elbiler.
Ford står overfor en betydelig utfordring fra den kinesiske bilindustrien, og ifølge Farley er det nødvendig å trekke på kinesisk kunnskap for å konkurrere.
Farley sa til The New York Times at Kina har en betydelig fordel i batteriproduksjon for elbiler. Han mener at Fords eneste sjanse til å ta igjen og overgå den kinesiske bilindustrien er ved å utnytte teknologien deres.
– Måten vi konkurrerer med dem på er ved å få tilgang til teknologien deres. Akkurat som de trengte oss for 20 år siden.
Da kan vi bruke vårt innovative økosystem og amerikanske oppfinnsomhet og vår store skala og vår intimitet med kunden til å slå dem (kineserne, red.) globalt, sa Farley til NYT .
– Det blir et av de viktigste løpene for å redde vår industrielle økonomi.
Farley snakker ikke om en fjern fremtidsplan, men om noe som allerede er i gang. Bilprodusentens store BlueOval Battery Park er under bygging.
Og når den står ferdig i 2026, vil den produsere tusenvis av litiumjernfosfatbatterier (LFP, red.) basert på teknologi fra kinesiske CATL.
Dette er allerede kjent. Men det er ett aspekt ved CATLs batterikjemi som kanskje ikke er så allment kjent: Det ble opprinnelig utviklet i USA og deretter anskaffet av kineserne for en beskjeden sum.
Med henvisning til en tidligere historie i Bloomberg, forklarer NYT hvordan LFP-teknologi ble oppdaget av forskere ved University of Texas og deretter kommersialisert av A123 Systems LLC, en oppstart som mottok betydelig økonomisk støtte fra Obama-administrasjonen.
Markedet for elbiler utviklet seg imidlertid sakte, og A123 gikk konkurs. Restene av selskapet, inkludert batteriteknologien, ble til slutt kjøpt opp av det som da var Kinas største bilkomponentselskap: CATL.
Man kan hevde at det er lett å være baklengs, og at ingen for ti år siden egentlig kunne ha forutsett at elbiler ville bli en så stor del av bilindustrien. Kineserne forutså det imidlertid.
Tesla gjorde det også for et annet vestlig bilmerke. Alle store bilprodusenter jobbet med elbiler fordi de visste at de på et tidspunkt måtte selge dem i store mengder for å nå utslippsmålene.
Ford er nå i en situasjon der de må ta igjen. Og de er ikke alene om dette. Volkswagen innrømmet også nylig at de henger etter konkurrentene. Les mer om det her .