Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler.

Ford-direktør Jim Farley mener Kina ligger ti år foran USA når det gjelder utvikling og produksjon av elbiler.

Ford står overfor en betydelig utfordring fra den kinesiske bilindustrien, og ifølge Farley er det nødvendig å trekke på kinesisk kunnskap for å konkurrere.

Farley sa til The New York Times at Kina har en betydelig fordel i batteriproduksjon for elbiler. Han mener at Fords eneste sjanse til å ta igjen og overgå den kinesiske bilindustrien er ved å utnytte teknologien deres.

– Måten vi konkurrerer med dem på er ved å få tilgang til teknologien deres. Akkurat som de trengte oss for 20 år siden.

Da kan vi bruke vårt innovative økosystem og amerikanske oppfinnsomhet og vår store skala og vår intimitet med kunden til å slå dem (kineserne, red.) globalt, sa Farley til NYT .

– Det blir et av de viktigste løpene for å redde vår industrielle økonomi.

Farley snakker ikke om en fjern fremtidsplan, men om noe som allerede er i gang. Bilprodusentens store BlueOval Battery Park er under bygging.

Og når den står ferdig i 2026, vil den produsere tusenvis av litiumjernfosfatbatterier (LFP, red.) basert på teknologi fra kinesiske CATL.

Dette er allerede kjent. Men det er ett aspekt ved CATLs batterikjemi som kanskje ikke er så allment kjent: Det ble opprinnelig utviklet i USA og deretter anskaffet av kineserne for en beskjeden sum.

Med henvisning til en tidligere historie i Bloomberg, forklarer NYT hvordan LFP-teknologi ble oppdaget av forskere ved University of Texas og deretter kommersialisert av A123 Systems LLC, en oppstart som mottok betydelig økonomisk støtte fra Obama-administrasjonen.

Markedet for elbiler utviklet seg imidlertid sakte, og A123 gikk konkurs. Restene av selskapet, inkludert batteriteknologien, ble til slutt kjøpt opp av det som da var Kinas største bilkomponentselskap: CATL.

Man kan hevde at det er lett å være baklengs, og at ingen for ti år siden egentlig kunne ha forutsett at elbiler ville bli en så stor del av bilindustrien. Kineserne forutså det imidlertid.

Tesla gjorde det også for et annet vestlig bilmerke. Alle store bilprodusenter jobbet med elbiler fordi de visste at de på et tidspunkt måtte selge dem i store mengder for å nå utslippsmålene.

Ford er nå i en situasjon der de må ta igjen. Og de er ikke alene om dette. Volkswagen innrømmet også nylig at de henger etter konkurrentene. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elon Musk kaller Teslas beslutningskorrupsjon

I USA er det besluttet at 64 av Teslas...

Oversett fotobil i 6 måneder – bøtelagt med 208 000 danske kroner

Andrea Ferretto overså en varebil med skjult kamera i...

Skip med 800 elbiler om bord brenner utenfor Alaska

Lasteskipet Morning Midas brenner i Stillehavet med 3000 biler,...

Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske...

Elbil kommer til Danmark – prisen faller med 218 000 kroner

Lucid Motors, som etter flere års forsinkelse nå sikter...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...