12. februar, 2025

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler.

Ford-direktør Jim Farley mener Kina ligger ti år foran USA når det gjelder utvikling og produksjon av elbiler.

Ford står overfor en betydelig utfordring fra den kinesiske bilindustrien, og ifølge Farley er det nødvendig å trekke på kinesisk kunnskap for å konkurrere.

Farley sa til The New York Times at Kina har en betydelig fordel i batteriproduksjon for elbiler. Han mener at Fords eneste sjanse til å ta igjen og overgå den kinesiske bilindustrien er ved å utnytte teknologien deres.

– Måten vi konkurrerer med dem på er ved å få tilgang til teknologien deres. Akkurat som de trengte oss for 20 år siden.

Da kan vi bruke vårt innovative økosystem og amerikanske oppfinnsomhet og vår store skala og vår intimitet med kunden til å slå dem (kineserne, red.) globalt, sa Farley til NYT .

– Det blir et av de viktigste løpene for å redde vår industrielle økonomi.

Farley snakker ikke om en fjern fremtidsplan, men om noe som allerede er i gang. Bilprodusentens store BlueOval Battery Park er under bygging.

Og når den står ferdig i 2026, vil den produsere tusenvis av litiumjernfosfatbatterier (LFP, red.) basert på teknologi fra kinesiske CATL.

Dette er allerede kjent. Men det er ett aspekt ved CATLs batterikjemi som kanskje ikke er så allment kjent: Det ble opprinnelig utviklet i USA og deretter anskaffet av kineserne for en beskjeden sum.

Med henvisning til en tidligere historie i Bloomberg, forklarer NYT hvordan LFP-teknologi ble oppdaget av forskere ved University of Texas og deretter kommersialisert av A123 Systems LLC, en oppstart som mottok betydelig økonomisk støtte fra Obama-administrasjonen.

Markedet for elbiler utviklet seg imidlertid sakte, og A123 gikk konkurs. Restene av selskapet, inkludert batteriteknologien, ble til slutt kjøpt opp av det som da var Kinas største bilkomponentselskap: CATL.

Man kan hevde at det er lett å være baklengs, og at ingen for ti år siden egentlig kunne ha forutsett at elbiler ville bli en så stor del av bilindustrien. Kineserne forutså det imidlertid.

Tesla gjorde det også for et annet vestlig bilmerke. Alle store bilprodusenter jobbet med elbiler fordi de visste at de på et tidspunkt måtte selge dem i store mengder for å nå utslippsmålene.

Ford er nå i en situasjon der de må ta igjen. Og de er ikke alene om dette. Volkswagen innrømmet også nylig at de henger etter konkurrentene. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Tesla gir nå kundene penger til å kjøpe elbiler

Tesla føler seg angivelig så truet av smarttelefonprodusenten Xiaomis...

5,5 millioner elbiler vil få revolusjonerende bremser

Sjåførene er allerede kjent med rattavlastningen i moderne biler....

Volvo oppslukt av flammer – kjendis kunne ha blitt drept

Den finske komikeren og TV-stjernen Jukka Hildén, mest kjent...

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Aktivister vil forby elbiler med forkortelser

Hvis aktivistgruppen Electric Vehicles UK har sin vilje, burde det være ulovlig for alle bilmerker å bruke forkortelser som PHEV og HEV på bilene...

Kritikk av elbiler gjør vondt, sier Dodge-sjef

Bilene går i stykker på verkstedet og kalles ellers for tunge. Likevel gjør kritikken vond, sier Dodges regissør Matt McAlear. Bilene går i stykker...

BMW: 4 sylindre er rett og slett ikke godt nok i en M3

I motsetning til Mercedes-AMG, insisterer BMWs M-divisjon på at 4 sylindre bare ikke er bra nok. Det gjør heller ikke C63-konkurrenten M3. Mens den...

Retro-Revyen 2025: Årets ultimate bok for klassiske entusiaster

Er du gal etter klassiske biler, muskuløse motorer og en god dose bilnostalgi? Da er det gode nyheter fra Retro-Revyen! Retro-Revyen 2025 har nettopp...

Kort av kollaps – kinesisk bilmerke steg med 85 %

En mulig fusjon mellom to av de største statseide bilmerkene i Kina førte til at aksjene i ett av dem steg med 85 prosent...

Økonom: Folk i fossilbiler er dummere end andre

Folk i fossilbiler er dummere enn andre. I hvert fall ifølge den svenske økonomen Claes Hemberg. – Elbileiere er smartere og er ikke redde...

Ford stopper utviklingen av elbil – for å spare milliarder

Hver dag taper Ford 100 millioner kroner på elbiler. For å redusere noen av tapene har direktøren stoppet utviklingen av en ny elektrisk SUV....

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner i året har Max Verstappen nok penger til å kjøpe seg et nytt privatfly. Fire...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke kategorisere tunge, elektriske varebiler som små lastebiler på forsøksbasis. Dette vil tillate flere å kjøre...

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota jobber med en ny Celica. Nå har japanerne sikret seg navnet «GR Celica». Toyota Celica...

Studie: Adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker

Adaptiv cruisekontroll er like hatet som den er elsket. Men nå viser en ny studie at det faktisk er skyld i flere ulykker. Dette...

Mercedes sin oppfinnelse advarer mot skitne biler

Mercedes har søkt patent på en oppfinnelse som kan advare sjåfører om at det nå er på tide å vaske bilen. Så når bilen...