Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i Norge fungerer det ikke akkurat sรฅnn heller. Sรฅ nรฅ prรธver importรธren รฅ presse salget ved รฅ kutte prisen med 200.000 kroner.
Seres skulle ha vรฆrt i Danmark allerede i 2024. Men sรฅ langt har det kinesiske merket forsvunnet. Kanskje fordi det gรฅr dรฅrlig i Norge.
Importรธren prรธver forelรธpig kun ut รฉn bil. Nemlig den store SUV-en, Seres 5. Den har imidlertid vรฆrt sรฅ lite av en suksess at merket nรฅ kutter 200.000 norske kroner fra prisen.
Reduksjonen, tilsvarende 128.000 danske kroner, kommer etter et รฅr hvor det kun ble registrert 299 nye Seres i hele Norge.
Det melder bransjemediet Bilnytt .
Ifรธlge mediet sรธker Seres nรฅ etter flere nye forhandlere i landet. Blรฅ. fordi kineserne รธnsker รฅ รฅpne en sรฅkalt ยซflagship storeยป i hovedstaden Oslo.
Samme idรฉ som General Motors tilsynelatende droppet i fjor i samme by. Det amerikanske bilmerket har planlagt et europeisk comeback i รฅrevis.
Det burde vรฆrt med Cadillac som spydspiss i en satsing pรฅ rene elbiler.
Men akkurat nรฅ er Cadillacs elbiler, i tillegg til de i Nord-Amerika, kun til salgs i noen fรฅ europeiske land. Inkludert Tyskland og Frankrike.
Tilbake i Norge trenger man ifรธlge Bilnytt ikke se lenger enn til bruktmarkedet for รฅ finne ut at Seres har det vanskelig. Det er 61 brukte biler fra merket til salgs pรฅ landsbasis. De fleste av dem er til og med importรธrens egne demobiler.
Bare i ett tilfelle er det en bil som kjรธrer rundt pรฅ en privat leasekontrakt. Du mรฅ betale 25.000 kroner i forskudd for รฅ overta. Og sรฅ 3200 danske kroner รฅ kjรธre rundt hver mรฅned de neste 30 mรฅnedene.
Seres er langt fra det eneste merket som sliter med รฅ fรฅ tak i europeiske kunders penger. Det samme gjรธr det statseide kinesiske bilselskapet Changan.
Sรฅ sent som i oktober i fjor inviterte merket til europeisk lansering i Milano.
Den invitasjonen falt imidlertid igjennom bare noen dager senere. Kort tid etter sรฅ det ut til at ยซChangan pรฅ grunn av europeiske straffetollerยป utsatte lanseringen i Europa.