Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i Norge fungerer det ikke akkurat sånn heller. Så nå prøver importøren å presse salget ved å kutte prisen med 200.000 kroner.
Seres skulle ha vært i Danmark allerede i 2024. Men så langt har det kinesiske merket forsvunnet. Kanskje fordi det går dårlig i Norge.
Importøren prøver foreløpig kun ut én bil. Nemlig den store SUV-en, Seres 5. Den har imidlertid vært så lite av en suksess at merket nå kutter 200.000 norske kroner fra prisen.
Reduksjonen, tilsvarende 128.000 danske kroner, kommer etter et år hvor det kun ble registrert 299 nye Seres i hele Norge.
Det melder bransjemediet Bilnytt .
Ifølge mediet søker Seres nå etter flere nye forhandlere i landet. Blå. fordi kineserne ønsker å åpne en såkalt «flagship store» i hovedstaden Oslo.
Samme idé som General Motors tilsynelatende droppet i fjor i samme by. Det amerikanske bilmerket har planlagt et europeisk comeback i årevis.
Det burde vært med Cadillac som spydspiss i en satsing på rene elbiler.
Men akkurat nå er Cadillacs elbiler, i tillegg til de i Nord-Amerika, kun til salgs i noen få europeiske land. Inkludert Tyskland og Frankrike.
Tilbake i Norge trenger man ifølge Bilnytt ikke se lenger enn til bruktmarkedet for å finne ut at Seres har det vanskelig. Det er 61 brukte biler fra merket til salgs på landsbasis. De fleste av dem er til og med importørens egne demobiler.
Bare i ett tilfelle er det en bil som kjører rundt på en privat leasekontrakt. Du må betale 25.000 kroner i forskudd for å overta. Og så 3200 danske kroner å kjøre rundt hver måned de neste 30 månedene.
Seres er langt fra det eneste merket som sliter med å få tak i europeiske kunders penger. Det samme gjør det statseide kinesiske bilselskapet Changan.
Så sent som i oktober i fjor inviterte merket til europeisk lansering i Milano.
Den invitasjonen falt imidlertid igjennom bare noen dager senere. Kort tid etter så det ut til at «Changan på grunn av europeiske straffetoller» utsatte lanseringen i Europa.