Hvis bilene kommer fra Kina, mรฅ de vรฆre ekstremt billige, fordi sjรฅfรธrene er villige til รฅ kaste penger pรฅ dem. Dette viser en ny studie.
En undersรธkelse blant europeiske bilkjรธpere viser at mange er skeptiske til elbiler fra Kina. Et flertall vil imidlertid vurdere รฅ kjรธpe en kinesisk elbil dersom prisen er lav nok.
Av samme grunn bรธr europeiske bilmerker vรฆre spesielt pรฅ vakt mot konkurranse fra Kina, ifรธlge dataanalyseselskapet Escalent som har utfรธrt studien.
Undersรธkelsen spurte om holdningene til potensielle bilkjรธpere i Frankrike, Tyskland, Italia, Spania og England.
Resultatene viser at forventningen om lavere priser pรฅ kinesiske elbiler er utbredt. 72 prosent av de spurte forventer at kinesiske biler er billigere enn alt annet.
Unge bilkjรธpere er generelt mer positive til kinesiske elbiler. Aldersgruppen opp til 35 รฅr mener kinesiske biler bรธr vรฆre minst 10 prosent billigere enn konkurrerende merker for รฅ vรฆre attraktive.
Omtrent en tredjedel av de spurte ville vurdert รฅ kjรธpe en kinesisk elbil dersom prisen var 11-20 prosent lavere enn det generelle prisnivรฅet. Det er imidlertid ogsรฅ en betydelig andel som ikke er interessert, uansett pris.
Resultatene tyder pรฅ at pris er en avgjรธrende faktor for om forbrukere vil vurdere kinesiske elbiler. Det er imidlertid ikke sikkert at kinesiske produsenter kan tilby sรฅ lave priser som antydet i undersรธkelsen.
Pรฅ den annen side har Boosted allerede sagt at et merke som BYD jekker opp prisen betraktelig i Europa. I hvert fall nรฅr det gjelder de samme bilene hjemme i Kina.Les mer om det her .
Andre resultater fra studien viser at:
- Interessen for kinesiske biler er stรธrst i Spania og Italia.
- Bevisstheten om kinesiske bilmerker som MG og BYD รธker.
- Yngre bilkjรธpere er mest kjent med merker som Xiaomi, Nio og Chery, mens eldre generasjoner oftere er kjent med MG og BYD.
- BYD har opplevd en positiv utvikling. Sannsynligvis pรฅ grunn av markedsfรธring.
Studien viser at det er potensial for kinesiske elbiler pรฅ det europeiske markedet, men at prisen er en avgjรธrende faktor. Samtidig er det en viss skepsis blant forbrukerne som produsentene mรฅ overvinne.