12. februar, 2025

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny studie.

En undersøkelse blant europeiske bilkjøpere viser at mange er skeptiske til elbiler fra Kina. Et flertall vil imidlertid vurdere å kjøpe en kinesisk elbil dersom prisen er lav nok.

Av samme grunn bør europeiske bilmerker være spesielt på vakt mot konkurranse fra Kina, ifølge dataanalyseselskapet Escalent som har utført studien.

Undersøkelsen spurte om holdningene til potensielle bilkjøpere i Frankrike, Tyskland, Italia, Spania og England.

Resultatene viser at forventningen om lavere priser på kinesiske elbiler er utbredt. 72 prosent av de spurte forventer at kinesiske biler er billigere enn alt annet.

Unge bilkjøpere er generelt mer positive til kinesiske elbiler. Aldersgruppen opp til 35 år mener kinesiske biler bør være minst 10 prosent billigere enn konkurrerende merker for å være attraktive.

Omtrent en tredjedel av de spurte ville vurdert å kjøpe en kinesisk elbil dersom prisen var 11-20 prosent lavere enn det generelle prisnivået. Det er imidlertid også en betydelig andel som ikke er interessert, uansett pris.

Resultatene tyder på at pris er en avgjørende faktor for om forbrukere vil vurdere kinesiske elbiler. Det er imidlertid ikke sikkert at kinesiske produsenter kan tilby så lave priser som antydet i undersøkelsen.

På den annen side har Boosted allerede sagt at et merke som BYD jekker opp prisen betraktelig i Europa. I hvert fall når det gjelder de samme bilene hjemme i Kina.Les mer om det her .

Andre resultater fra studien viser at:

  • Interessen for kinesiske biler er størst i Spania og Italia.
  • Bevisstheten om kinesiske bilmerker som MG og BYD øker.
  • Yngre bilkjøpere er mest kjent med merker som Xiaomi, Nio og Chery, mens eldre generasjoner oftere er kjent med MG og BYD.
  • BYD har opplevd en positiv utvikling. Sannsynligvis på grunn av markedsføring.

Studien viser at det er potensial for kinesiske elbiler på det europeiske markedet, men at prisen er en avgjørende faktor. Samtidig er det en viss skepsis blant forbrukerne som produsentene må overvinne.

Latest

Don't miss

Verdens raskeste bil brenner dekk i sjette gir

Kan du trekke en brenner i sjette gir? Ork,...

Russlands nye elbil går på 50 skrutrekkere

Ok - bilen er kanskje ikke ny. Men det...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å...

Porsche i U-sving – med mer fokus på forbrenningsmotoren

Elektrifiseringen har sklidd i bakgrunnen hos Porsche i Zuffenhausen....

Bilmerke i krise – kutter alt med 70 prosent

Mitsubishi har det ikke bra for tiden. Merket, som...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Aktivister vil forby elbiler med forkortelser

Hvis aktivistgruppen Electric Vehicles UK har sin vilje, burde det være ulovlig for alle bilmerker å bruke forkortelser som PHEV og HEV på bilene...

Kritikk av elbiler gjør vondt, sier Dodge-sjef

Bilene går i stykker på verkstedet og kalles ellers for tunge. Likevel gjør kritikken vond, sier Dodges regissør Matt McAlear. Bilene går i stykker...

BMW: 4 sylindre er rett og slett ikke godt nok i en M3

I motsetning til Mercedes-AMG, insisterer BMWs M-divisjon på at 4 sylindre bare ikke er bra nok. Det gjør heller ikke C63-konkurrenten M3. Mens den...

Retro-Revyen 2025: Årets ultimate bok for klassiske entusiaster

Er du gal etter klassiske biler, muskuløse motorer og en god dose bilnostalgi? Da er det gode nyheter fra Retro-Revyen! Retro-Revyen 2025 har nettopp...

Kort av kollaps – kinesisk bilmerke steg med 85 %

En mulig fusjon mellom to av de største statseide bilmerkene i Kina førte til at aksjene i ett av dem steg med 85 prosent...

Økonom: Folk i fossilbiler er dummere end andre

Folk i fossilbiler er dummere enn andre. I hvert fall ifølge den svenske økonomen Claes Hemberg. – Elbileiere er smartere og er ikke redde...

Ford stopper utviklingen av elbil – for å spare milliarder

Hver dag taper Ford 100 millioner kroner på elbiler. For å redusere noen av tapene har direktøren stoppet utviklingen av en ny elektrisk SUV....

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner i året har Max Verstappen nok penger til å kjøpe seg et nytt privatfly. Fire...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke kategorisere tunge, elektriske varebiler som små lastebiler på forsøksbasis. Dette vil tillate flere å kjøre...

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota jobber med en ny Celica. Nå har japanerne sikret seg navnet «GR Celica». Toyota Celica...

Studie: Adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker

Adaptiv cruisekontroll er like hatet som den er elsket. Men nå viser en ny studie at det faktisk er skyld i flere ulykker. Dette...

Mercedes sin oppfinnelse advarer mot skitne biler

Mercedes har søkt patent på en oppfinnelse som kan advare sjåfører om at det nå er på tide å vaske bilen. Så når bilen...