12. februar, 2025

Dansker må foretrekke elbiler, krever statsråd

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) har åpent sagt at han vil jobbe for å holde avgiften på elbiler nede. Dansker bør foretrekke elbiler, sier han.

Selv om 83 prosent av den danske bilparken fortsatt går på bensin eller diesel, er det ingen vei utenom elbiler.

I hvert fall ikke ifølge skatteminister Rasmus Stoklund (S).

Ministeren sier i en ny pressemelding at dansker bør foretrekke elbiler, nå som det er over 300.000 av dem på veiene.

– Vi har kommet langt, men det er fortsatt en lang vei å gå, for vi har nådd målet om den grønne omstillingen av veitransport.

– I år vil jeg fokusere på at elbilen fortsatt skal være det foretrukne valget for danskene når de trenger ny bil. Slik sikrer vi at vi leder en grønnere fremtid, sier Rasmus Stoklund.

Ministeren har allerede takket nei til å gjøre elbiler dyrere for danskene. En miljø- og økonomisk vismann mener det er nå danskene må betale mye mer for elbiler. Les mer om det her .

Det var tilbake i desember 2020 at den daværende regjeringen samlet flertall på Christiansborg, og totaloverførte bilavgiftene.

Siden den gang har elbiler stått for 64 prosent av nybilsalget. Slik så det i hvert fall ut i januar. Men ifølge Rasmus Stoklund kan enda mer gjøres for at sjåførene kun velger elbil neste gang.

– Dette viser både at den teknologiske utviklingen gjør elbiler mer og mer attraktive for dansker, og at vi politisk har bidratt til å sikre gode rammer for elbilers inntog i Danmark. Det er politikk som fungerer.

I pressemeldingen vil imidlertid ikke statsråden diskutere hvordan og om han har tenkt å skru til sjåførene som ikke vil bruke penger på en ny elbil.

Stoklund tror heller ikke at populariteten til elbiler er kunstig skapt. Bortsett fra forholdene i Danmark og Norge, har elbiler problemer med å konkurrere med sine motstykker som går på bensin og diesel.

De siste tallene fra bilprodusentenes interesseorganisasjon, ACEA, viser at bare 1,8 prosent av den totale bilparken i Europa går på strøm. Og legger man hybridbiler til det regnestykket, er ikke biltypens andel av markedet høyere enn 3,9 prosent.

I land som Tyskland og Sverige, hvor avgiftstilskudd til elbiler er fjernet, har også batteribilenes markedsandeler krympet betydelig.

Tilbake i januar viste tall fra det tyske svaret til det danske trafikktilsynet (KBA, red.) at salget av elbiler hadde kollapset etter et år uten statlig støtte.

Nærmere bestemt tapte bilmerker totalt 25 prosent av salget av elbiler i Europas største bilmarked.

Mens salget av elbiler falt, presterte plug-in hybridbiler betydelig bedre. De økte med 12,5 prosent i samme periode.

Latest

Don't miss

Tesla stuper i Tyskland – salget mer enn halvert

Teslas salg stuper i Europas største bilmarked. Amerikanerne solgte...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke...

Media: Max Verstappen får ny lagkamerat

Det engelske mediet The Mirror er ikke i tvil...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

BMW: 4 sylindre er rett og slett ikke godt nok i en M3

I motsetning til Mercedes-AMG, insisterer BMWs M-divisjon på at 4 sylindre bare ikke er bra nok. Det gjør heller ikke C63-konkurrenten M3. Mens den...

Retro-Revyen 2025: Årets ultimate bok for klassiske entusiaster

Er du gal etter klassiske biler, muskuløse motorer og en god dose bilnostalgi? Da er det gode nyheter fra Retro-Revyen! Retro-Revyen 2025 har nettopp...

Kort av kollaps – kinesisk bilmerke steg med 85 %

En mulig fusjon mellom to av de største statseide bilmerkene i Kina førte til at aksjene i ett av dem steg med 85 prosent...

Økonom: Folk i fossilbiler er dummere end andre

Folk i fossilbiler er dummere enn andre. I hvert fall ifølge den svenske økonomen Claes Hemberg. – Elbileiere er smartere og er ikke redde...

Ford stopper utviklingen av elbil – for å spare milliarder

Hver dag taper Ford 100 millioner kroner på elbiler. For å redusere noen av tapene har direktøren stoppet utviklingen av en ny elektrisk SUV....

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner i året har Max Verstappen nok penger til å kjøpe seg et nytt privatfly. Fire...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke kategorisere tunge, elektriske varebiler som små lastebiler på forsøksbasis. Dette vil tillate flere å kjøre...

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota jobber med en ny Celica. Nå har japanerne sikret seg navnet «GR Celica». Toyota Celica...

Studie: Adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker

Adaptiv cruisekontroll er like hatet som den er elsket. Men nå viser en ny studie at det faktisk er skyld i flere ulykker. Dette...

Mercedes sin oppfinnelse advarer mot skitne biler

Mercedes har søkt patent på en oppfinnelse som kan advare sjåfører om at det nå er på tide å vaske bilen. Så når bilen...

På vei mot Danmark – elbil taper 39 % i verdi på 6 måneder

Nio floppet i Danmark. Men konsernets bilmerke Onvo er på vei mot våre grenser. Ifølge kineserne venter forferdelige verditap. Den kinesiske elbilen Onvo L60,...

Bilgiganten viser nå annonser i splitter nye biler

Annonser er kommet for å bli. Og nå har Stellantis Group bestemt seg for å vise dem i splitter nye biler. Du starter i...