Dansker må foretrekke elbiler, krever statsråd

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) har åpent sagt at han vil jobbe for å holde avgiften på elbiler nede. Dansker bør foretrekke elbiler, sier han.

Selv om 83 prosent av den danske bilparken fortsatt går på bensin eller diesel, er det ingen vei utenom elbiler.

I hvert fall ikke ifølge skatteminister Rasmus Stoklund (S).

Ministeren sier i en ny pressemelding at dansker bør foretrekke elbiler, nå som det er over 300.000 av dem på veiene.

– Vi har kommet langt, men det er fortsatt en lang vei å gå, for vi har nådd målet om den grønne omstillingen av veitransport.

– I år vil jeg fokusere på at elbilen fortsatt skal være det foretrukne valget for danskene når de trenger ny bil. Slik sikrer vi at vi leder en grønnere fremtid, sier Rasmus Stoklund.

Ministeren har allerede takket nei til å gjøre elbiler dyrere for danskene. En miljø- og økonomisk vismann mener det er nå danskene må betale mye mer for elbiler. Les mer om det her .

Det var tilbake i desember 2020 at den daværende regjeringen samlet flertall på Christiansborg, og totaloverførte bilavgiftene.

Siden den gang har elbiler stått for 64 prosent av nybilsalget. Slik så det i hvert fall ut i januar. Men ifølge Rasmus Stoklund kan enda mer gjøres for at sjåførene kun velger elbil neste gang.

– Dette viser både at den teknologiske utviklingen gjør elbiler mer og mer attraktive for dansker, og at vi politisk har bidratt til å sikre gode rammer for elbilers inntog i Danmark. Det er politikk som fungerer.

I pressemeldingen vil imidlertid ikke statsråden diskutere hvordan og om han har tenkt å skru til sjåførene som ikke vil bruke penger på en ny elbil.

Stoklund tror heller ikke at populariteten til elbiler er kunstig skapt. Bortsett fra forholdene i Danmark og Norge, har elbiler problemer med å konkurrere med sine motstykker som går på bensin og diesel.

De siste tallene fra bilprodusentenes interesseorganisasjon, ACEA, viser at bare 1,8 prosent av den totale bilparken i Europa går på strøm. Og legger man hybridbiler til det regnestykket, er ikke biltypens andel av markedet høyere enn 3,9 prosent.

I land som Tyskland og Sverige, hvor avgiftstilskudd til elbiler er fjernet, har også batteribilenes markedsandeler krympet betydelig.

Tilbake i januar viste tall fra det tyske svaret til det danske trafikktilsynet (KBA, red.) at salget av elbiler hadde kollapset etter et år uten statlig støtte.

Nærmere bestemt tapte bilmerker totalt 25 prosent av salget av elbiler i Europas største bilmarked.

Mens salget av elbiler falt, presterte plug-in hybridbiler betydelig bedre. De økte med 12,5 prosent i samme periode.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange...

Bransjedirektør advarer: Usikkerhet rundt skatter lammer markedet

Bransjedirektøren sier nå: «Tiden er inne for å gjøre...

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo...

Donald Trump får Tesla-aksjen til å falle med 14 prosent

En bitter feide mellom Donald Trump og Elon Musk...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...