Lucid Motors har problemer med รฅ selge biler, til tross for milliardstรธtte fra Saudi-Arabia. Nรฅ sier direktรธren at merket heller vil vรฆre en underleverandรธr.
Det er vanskelig รฅ selge biler for tiden. Og enda vanskeligere hvis det mรฅ gjรธres med bare en rimelig fortjeneste.
Nรฅ sier ogsรฅ amerikanske Lucid Motors at de heller vil bli ansett som ยซen underleverandรธr som bygger biler pรฅ sidelinjenยป.
Det opplyser merkevarens direktรธr Peter Rawlinson i et intervju med InsideEVs .
I intervjuet gjรธr Peter Rawlinson det klart at han kun ser pรฅ bilene som en svรฆrt liten del av Lucids lรธnnsomme fremtid.
Ifรธlge direktรธren mรฅ bilmerket utvikle seg fra รฅ lage biler til รฅ ofte levere bรฅde maskinvare og programvare til andre. Det er mange grunner til det. Men en av dem er at den vil fremtidssikre Lucid. I hvert fall hvis du spรธr ledelsen.
โ Jeg skulle รธnske at fordelingen ble 20-80. Altsรฅ 20 prosent biler og 80 prosent lisensavtaler. Min visjon for Lucid er litt som Intel i datamaskinens verden.
โ I likhet med รฅ ha en Intel-prosessor i den bรฆrbare datamaskinen, bรธr det vรฆre noe Lucid i en Honda eller Toyota, sier Peter Rawlinson.
Akkurat nรฅ er imidlertid regissรธrens visjon langt fra รฅ vรฆre virkelighet. Tvert imot, pengene bare renner ut av kassen. Lucid, som skal ha vรฆrt i Danmark for flere รฅr siden, har forelรธpig kun bosatt seg i Norge. Altsรฅ nรฅr det gjelder de nordiske markedene.
Og lenger nord lever merket til og med en ganske rolig tilvรฆrelse pรฅ landet, som ellers er sรฅ gale etter elbiler at denne typen biler utgjรธr nesten 90 prosent av nybilsalget.
Det blir ikke bedre enn at Lucid tapte hele 4,7 milliarder kroner pรฅ bare 3 mรฅneder i fjor. Les mer om det her .
Det amerikanske bilmerket kan imidlertid skilte med at bl.a. har skapt verdens raskeste politibil. Den ble levert til politiet i California.
Her skal Lucid Air, som i sin villeste trim har over 1200 hestekrefter, patruljere statens over 4000 kilometer med motorvei.