Ifølge DTL Danske Vognmænd bruker staten 300 millioner kroner i året på å håndheve den nye loven om bompenger for lastebiler.
Mer enn 200 boder er allerede lagt ut for lastebilførere som ikke er klar over den nye bompengeren for lastebiler. Den som trådte i kraft 1. januar 2025.
De nye kamerabilene, som er på veiene for å følge med på om ordningen overholdes, ser også ut til å ha en avskrekkende effekt. De fleste transportører betaler i snitt 1,3 kr. per kort kilometer å kjøre på veiene.
I systemet, som administreres av Sund & Bælt, er det så langt registrert over 160 millioner kilometer med lastebiler på danske veier siden 1. januar 2025.
Det skriver selskapet i en pressemelding .
– Go-live har gått knirkefritt, og det er ikke opplevd store tekniske utfordringer som har påvirket brukerne. – Våre tall viser at over 98 prosent av brukerne betaler bompengene riktig, og det tallet øker, sier Katrine Hauge Vej-Hansen, leder for bompengesystemet i Sund & Bælt.
Ifølge Sund & Bælt overvåker nå 50.000 satellittbokser fra en privat leverandør om lastebilførere betaler den lovpålagte veiavgiften. Det er imidlertid ikke annonsert noen boder for 9. januar i år.
Men det koster også staten å holde systemet i gang. Ifølge DTL Danske Vognmænd koster administrasjonen alene 300 millioner kroner per år.
– Dette er en ekstremt dyr og svært ineffektiv måte å kreve inn skatt på. Administrasjonskostnaden tilsvarer nesten 30 prosent. av nettoprovenyet på 1 milliard. kr årlig, het det i en pressemelding før loven trådte i kraft.
For øyeblikket er reglene satt opp slik at lastebiler må betale i overkant av 1,30 kr. per korte kilometer å kjøre på de bompengepliktige veiene. Fra og med 2027 rulles avgiften videre ut, slik at den dekker alle 75.000 kilometer veier i Danmark.