Hvis det er opp til både de danske bilimportørene og Dansk Industri, bør den periodiske avgiften på danske biler dobles. FDM kritiserer forslaget.
Både de danske bilimportørene og det danske industriforbundet ser helst at den periodiske avgiften på biler i Danmark dobles.
Den siste skatteomleggingen ble vedtatt i desember 2020, og et flertall på Christiansborg vedtok at skattene skulle øke med 36,9 prosent innen 2026.
Men det er ikke nok, sier bilimportørenes bransjeorganisasjon Mobility Denmark. Danske bileiere må ha dobbelt så mye penger i lommen bare for å eie bilene sine.
Men det er en veldig dårlig idé, mener FDM.
– Det skal være mulig å kjøpe en billig elbil, men det skal ikke gå på bekostning av eiere av bensin- og dieselbiler, skriver medlemsforeningen på sine nettsider .
Ifølge FDM vil Mobility Denmark og Bilindustrien i DI helst at staten innfører trafikkavgifter og full avgift på strøm for elbiler. Begge organisasjonene mener dette bør holde elbiler avgiftsfrie i en lengre periode.
FDM viser til at forslaget fra bilimportørene vil gjøre bilene dyrere for alle, også de som 'bare' har økonomi til billigere biler.
– FDM er mer bekymret for om betydelig billigere elbiler kommer raskt nok på markedet. Faktum er at det så langt har vært de mest ressurssterke familiene som har kjøpt elbiler, ifølge medlemsorganisasjonen.
Elbiler skal etter planen ikke ha noen avgiftsfordeler i det hele tatt i 2035. Det betyr at en elbil som koster 400.000 kroner i dag vil koste 150.000 kroner i ekstraavgift om bare 5 år.
Det er imidlertid ting som tyder på at regjeringen ikke er klar til å gå så langt. Skatteminister Rasmus Stoklund (S) har uansett sagt at han ikke vil gjøre elbilene dyrere. Les mer om det her .