25. april, 2025

Elektrisk ferge har batteriproblemer – så nå går de over til diesel

Hurtigfergen Medstraum, som egentlig går på strøm, er tatt ut av drift fordi det er alvorlige problemer med batteriene. For å holde ruten i gang går rederiet over til diesel.

En norsk hurtigferge som skulle gå på strøm har hatt så mange problemer at rederiet nå går over til en dieselløsning.

Den elektriske fergen «Medstraum», en av verdens første i sitt slag, har vist seg ute av stand til å leve opp til forventningene som stilles til den.

Ferja, som seiler for rederiet Fjord1, har hatt og har fortsatt store utfordringer med batterikapasitet.

Det betyr at rederiet ikke kan opprettholde den planlagte seilingen. Fjord1 har derfor valgt å gå midlertidig over til dieseldrift. Håpet er at dette skal gjøre traseen mer stabil.

Problemene oppsto da fergen begynte å seile mer enn først planlagt. Den økte driftstiden ga en belastning på batteripakken, noe som resulterte i et uforutsett kapasitetsfall.

Ifølge Teknisk Ukeblad hadde kapasiteten sunket til 84 prosent da den elektriske fergen ble tatt ut av drift. Nedgangen gjorde at fergen måtte lades langt oftere enn planlagt. Og at det til slutt ble for upraktisk å fortsette med elektrisk drift.

Teknologidirektøren i Fjord1 forklarer at batterisystemet er designet for en bestemt belastning og en fast syklus av lading og utlading. Så da fergen plutselig skulle seile lenger enn opprinnelig planlagt, 'ga batteriene opp'.

Derfor har rederiet besluttet å midlertidig bruke en dieseldrevet ferge som erstatning inntil et mer permanent lossested er funnet.

Flere eksperter påpeker at batterier for elektriske fartøy er designet for en svært presis driftsform. Når trykket øker betydelig, slites batteriene raskere ut. Dette påvirker ikke bare levetiden, men også ytelsen.

Lars Ole Valoen, teknologidirektør i Corvus Energy, som har levert batteriene til «Medstraum», forklarer at det er avgjørende å respektere grensene som batteripakkene er bygget til.

– Når du skyver batterier utover originalspesifikasjonene, risikerer du å redusere levetiden betraktelig, sier han.

Rederiet jobber imidlertid med en langsiktig løsning, enten å oppgradere batterikapasiteten eller endre driftsmodellen slik at fergeoverfarten igjen blir elektrisk.

«Medstraum» ble opprinnelig lansert som en av verdens første elektriske hurtigferger. Målet var å få kunnskap om hvordan elektrisk fergenavigasjon egner seg for kortere distanser.

Utfordringene med batterikapasitet viser imidlertid at den teknologiske utviklingen fortsatt har visse begrensninger. Spesielt når driftsforholdene endres underveis.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilsjef: De fleste elbiler er verre dritt

Rivians RJ Scaringe mener at mangelen på billige elbiler...

BMW-eier knuser 5 politibiler og 7 betjenter

En politijakt etter en eldre BMW F10 endte i...

Fisherman Ocean for 1,7 millioner kroner igjen på gata

En spøkelsesaktig konvoi av splitter nye Fisker Ocean-elbiler står...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og...

Toyota beveger seg mot elbiler – satser på "fremtidens bensin"

Toyota, Subaru, Mazda, Suzuki og Daihatsu tror ikke bare...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Sparte opp til Ferrari i 10 år – døde etter 1 time

Den japanske musikkprodusenten Honkons drøm om en Ferrari 458 Spider brant ut bare en time etter levering. Hans 10 år med sparepenger gikk bokstavelig...

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...