21. februar, 2025

Elektrisk ferge har batteriproblemer – så nå går de over til diesel

Hurtigfergen Medstraum, som egentlig går på strøm, er tatt ut av drift fordi det er alvorlige problemer med batteriene. For å holde ruten i gang går rederiet over til diesel.

En norsk hurtigferge som skulle gå på strøm har hatt så mange problemer at rederiet nå går over til en dieselløsning.

Den elektriske fergen «Medstraum», en av verdens første i sitt slag, har vist seg ute av stand til å leve opp til forventningene som stilles til den.

Ferja, som seiler for rederiet Fjord1, har hatt og har fortsatt store utfordringer med batterikapasitet.

Det betyr at rederiet ikke kan opprettholde den planlagte seilingen. Fjord1 har derfor valgt å gå midlertidig over til dieseldrift. Håpet er at dette skal gjøre traseen mer stabil.

Problemene oppsto da fergen begynte å seile mer enn først planlagt. Den økte driftstiden ga en belastning på batteripakken, noe som resulterte i et uforutsett kapasitetsfall.

Ifølge Teknisk Ukeblad hadde kapasiteten sunket til 84 prosent da den elektriske fergen ble tatt ut av drift. Nedgangen gjorde at fergen måtte lades langt oftere enn planlagt. Og at det til slutt ble for upraktisk å fortsette med elektrisk drift.

Teknologidirektøren i Fjord1 forklarer at batterisystemet er designet for en bestemt belastning og en fast syklus av lading og utlading. Så da fergen plutselig skulle seile lenger enn opprinnelig planlagt, 'ga batteriene opp'.

Derfor har rederiet besluttet å midlertidig bruke en dieseldrevet ferge som erstatning inntil et mer permanent lossested er funnet.

Flere eksperter påpeker at batterier for elektriske fartøy er designet for en svært presis driftsform. Når trykket øker betydelig, slites batteriene raskere ut. Dette påvirker ikke bare levetiden, men også ytelsen.

Lars Ole Valoen, teknologidirektør i Corvus Energy, som har levert batteriene til «Medstraum», forklarer at det er avgjørende å respektere grensene som batteripakkene er bygget til.

– Når du skyver batterier utover originalspesifikasjonene, risikerer du å redusere levetiden betraktelig, sier han.

Rederiet jobber imidlertid med en langsiktig løsning, enten å oppgradere batterikapasiteten eller endre driftsmodellen slik at fergeoverfarten igjen blir elektrisk.

«Medstraum» ble opprinnelig lansert som en av verdens første elektriske hurtigferger. Målet var å få kunnskap om hvordan elektrisk fergenavigasjon egner seg for kortere distanser.

Utfordringene med batterikapasitet viser imidlertid at den teknologiske utviklingen fortsatt har visse begrensninger. Spesielt når driftsforholdene endres underveis.

Latest

Don't miss

Nye biler er sjokkerende dårlige – de verste på 16 år

Nye biler har rekordmange feil. Faktisk er ting så...

Glem nøkkelen – nå kan biler startes med et håndleddsgrep

Med et hardt, raskt slag mellom tommelen og pekefingeren,...

EU ombestemmer seg: Bensinbiler skal ikke lenger betale bompenger

EU foreslår kanskje en lov som vil tillate bilprodusenter...

Tesla-eiere kjemper nå mot hverandre med ladekabler

Etter en krangel mellom to Tesla-eiere, der de endte...

Kinesiske elbiler blir skrotet – delene er for dyre

Når en plaststøtfanger koster på feil side av 21.000...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla-eiere kjemper nå mot hverandre med ladekabler

Etter en krangel mellom to Tesla-eiere, der de endte opp med å slå hverandre med ladekabler, vil bilmerket nå unne seg en form for...

Jeremy Clarkson gjør comeback på TV-serien om biler

Jeremy Clarkson, som sverget på at han var ferdig med biler på TV, gjør nå comeback i bilprogrammet Car SOS. Jeremy Clarkson gjør comeback...

Statsråd nekter hjelp: Elbileiere må betale ekstra avgift

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) erkjenner at reglene 'er tullete'. Men samtidig vil han ikke fjerne avgiften som gjør det dyrere å kjøre elbil. Mange...

Disse ønskede skiltene ble avvist av det danske bilverket i 2024

De såkalte «ønskede» skiltene er dyre i Danmark. Men det gir deg ikke rettigheter til hver tekst. Det viser en dokumentgjennomgang som Boosted har...

Rasende Tesla-eier dømt for å ha truet en 6 år gammel gutt

En rasende Tesla-eier i 40-årene er dømt for å ha truet en 6 år gammel gutt etter at en stein fløy over og traff...

Bilmerke har gått konkurs – 1000 mister jobben

Bilmerket Nikola, som ville bygge elektriske lastebiler, kaster nå inn håndkleet i likhet med Fisker Inc. håndkleet i ringen. Rundt 1000 ansatte vil miste...

Gikk konkurs i 2008 – Serbia ønsker å gjenopplive Yugo

To serbiske professorer har sikret seg rettighetene til bilmerket Yugo, som gikk konkurs i 2008. Målet er å bygge biler igjen. Serbia ønsker å...

Ikoniske Top Gear-biler lagret – skal settes på museum

BBC ville skrote flertallet av de berømte Top Gear-bilene fra Clarkson, May og Hammond-tiden. Men nå får bilene leve videre på museer. Etter mange...

Nürburgring forbyr motorsykler på bane

Motorsykler har blitt forbudt fra verdens mest kjente racerbane - Nürburgring. I hvert fall under de såkalte touristenfahrten-dagene, da banen ellers er åpen for...

Ventetid på verkstedet? Hvordan fordriver du tiden?

Å ta bilen til verkstedet er sjelden den mest spennende delen av hverdagen. Enten det er en rutinesjekk, dekkskifte eller en større reparasjon, kan...

Bilgiganten tilbakekaller 33.000 brennbare elbiler

Tilbakekallingen av elektriske Mercedes-modeller har vist seg å være mye større enn først forventet. Nå sprer det brannfarlige problemet seg til 33.000 biler i...

Nå skal bilutslipp lade batteriet

Varmen fra eksosrøret er sløsing med energi. Nå har imidlertid forskere funnet en måte å bruke den energien på. Nemlig som strøm til batteriet....