Hurtigfergen Medstraum, som egentlig går på strøm, er tatt ut av drift fordi det er alvorlige problemer med batteriene. For å holde ruten i gang går rederiet over til diesel.
En norsk hurtigferge som skulle gå på strøm har hatt så mange problemer at rederiet nå går over til en dieselløsning.
Den elektriske fergen «Medstraum», en av verdens første i sitt slag, har vist seg ute av stand til å leve opp til forventningene som stilles til den.
Ferja, som seiler for rederiet Fjord1, har hatt og har fortsatt store utfordringer med batterikapasitet.
Det betyr at rederiet ikke kan opprettholde den planlagte seilingen. Fjord1 har derfor valgt å gå midlertidig over til dieseldrift. Håpet er at dette skal gjøre traseen mer stabil.
Problemene oppsto da fergen begynte å seile mer enn først planlagt. Den økte driftstiden ga en belastning på batteripakken, noe som resulterte i et uforutsett kapasitetsfall.
Ifølge Teknisk Ukeblad hadde kapasiteten sunket til 84 prosent da den elektriske fergen ble tatt ut av drift. Nedgangen gjorde at fergen måtte lades langt oftere enn planlagt. Og at det til slutt ble for upraktisk å fortsette med elektrisk drift.
Teknologidirektøren i Fjord1 forklarer at batterisystemet er designet for en bestemt belastning og en fast syklus av lading og utlading. Så da fergen plutselig skulle seile lenger enn opprinnelig planlagt, 'ga batteriene opp'.
Derfor har rederiet besluttet å midlertidig bruke en dieseldrevet ferge som erstatning inntil et mer permanent lossested er funnet.
Flere eksperter påpeker at batterier for elektriske fartøy er designet for en svært presis driftsform. Når trykket øker betydelig, slites batteriene raskere ut. Dette påvirker ikke bare levetiden, men også ytelsen.
Lars Ole Valoen, teknologidirektør i Corvus Energy, som har levert batteriene til «Medstraum», forklarer at det er avgjørende å respektere grensene som batteripakkene er bygget til.
– Når du skyver batterier utover originalspesifikasjonene, risikerer du å redusere levetiden betraktelig, sier han.
Rederiet jobber imidlertid med en langsiktig løsning, enten å oppgradere batterikapasiteten eller endre driftsmodellen slik at fergeoverfarten igjen blir elektrisk.
«Medstraum» ble opprinnelig lansert som en av verdens første elektriske hurtigferger. Målet var å få kunnskap om hvordan elektrisk fergenavigasjon egner seg for kortere distanser.
Utfordringene med batterikapasitet viser imidlertid at den teknologiske utviklingen fortsatt har visse begrensninger. Spesielt når driftsforholdene endres underveis.