21. februar, 2025

Rapport: Innen 2035 vil annenhver nye bil kun gå på strøm

Ifølge en ny rapport vil annenhver nye bil kun kjøre på strøm innen 2035. Og det er ikke bare i Danmark eller Norge, men over hele verden.

Skal man tro en ny rapport, vil det ikke være mulig å overgå elbiler i trafikken på bare noen få år. Forskningen bak rapporten viser at én av to nye biler i 2035 vil være en elbil.

Dette tilsvarer 48 prosent av det globale markedet. En betydelig økning fra de 16 prosentene som elbiler forventes å okkupere av markedet i 2025.

Studien fra Counterpoint Research viser at salget av elbiler vil øke med 22 prosent i 2023.

Dette er betydelig vekst, selv om 2024 forventes å bli en nedgang når alle tall legges sammen.

Bilmerker jobber også med å optimalisere produksjonen, redusere kostnader og inngå partnerskap med batteriprodusenter for å møte de stadig strengere kravene til deres produksjon.

For eksempel krever EU at utslippene fra nye biler skal nå et rekordlavt nivå innen 2025. Dette tvinger bilmerker til å bygge elbiler for å unngå enorme stall.

Det er bare ikke sikkert at sjåførene kjøper elbiler. Selv ikke om bilmerkene på papiret får salget deres til å se veldig bra ut. Les mer om det her .

Likevel forventer Counterpoint at elbiler bare vil boome fremover i løpet av de neste årene. En årlig vekst på 17 prosent er spådd mellom 2025 og 2030.

Alt dette må sammenlignes med at forbrukernes appetitt på bil generelt bare blir større. Det er i hvert fall forventet at det fra 2035 skal selges over 105 millioner nye biler i året.

Selv om etterspørselen etter elbiler ikke øker på langt nær så mye eller så raskt som forventet, tror Counterpoint Research at all vekst vil være drevet av plug-in-biler.

Spesielt fordi sjåfører i regioner som Sørøst-Asia, Latin-Amerika, India og Japan i økende grad vil etterspørre biler som utelukkende går på strøm.

Ingenting vokser imidlertid inn i himmelen, ikke engang elbiler. Derfor påpeker rapporten også at bilmerker har problemer med å tjene penger på elbiler i det hele tatt.

For eksempel har det kommet frem at Ford taper 100 millioner danske kroner i deres avdeling for elbiler – kalt Model-e.

Og spesielt i USA kan det bli en enda større utfordring for bilmerkene at landets regjering innfører stadig høyere tollsatser på industrien fra utlandet.

Ford-sjef Jim Farley har allerede gjort det klart at han synes tariffene er alt for høye. Europeiske konkurrenter som Mercedes og BMW vil også heller konkurrere mot kinesiske bilmerker uten toll.

Om det skjer er en helt annen sak. Så langt har Donald Trump truet både EU og Canada med å innføre høye tollsatser fra deres del av bilindustrien.

Latest

Don't miss

RacingRoom inviterer deg til en kul spillbegivenhet til fordel for veldedighet

RacingRoom og Gamebox inviterer deg til en adrenalinfylt opplevelse...

Stockholm må fortsatt forby alle diesel- og bensinbiler

En klage fra blant annet næringslivet hjalp uansett ikke....

Bilindustrien permitterer 45 dansker – mange flere på vei

Tonder-selskapet ALUnited har flere tyske bilmerker som kunder. Men...

Bilgigant i krise – trenger akutt å finne 37 milliarder kroner

Porsche er ikke det eneste tyske bilmerket som har...

Kjørelærere vil forby manuelle girkasser til førerprøver

Men siden det har blitt mulig i vårt land...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Bilgiganten tilbakekaller 33.000 brennbare elbiler

Tilbakekallingen av elektriske Mercedes-modeller har vist seg å være mye større enn først forventet. Nå sprer det brannfarlige problemet seg til 33.000 biler i...

Nå skal bilutslipp lade batteriet

Varmen fra eksosrøret er sløsing med energi. Nå har imidlertid forskere funnet en måte å bruke den energien på. Nemlig som strøm til batteriet....

Polestar 3 rammet av dyr defekt – eiere får erstatning

Polestar har utviklet biler så lenge at datamaskinene i dem har blitt for gamle. Den har mange feil, som nå må fikses med nye...

Haas smeller til Kevin Magnussen i nytt intervju

Haas og Kevin Magnussen er ikke et avsluttet kapittel. Likevel, i et nytt intervju, sender teamets teamleder bemerkninger til den danske racingtreneren. Haas og...

FDM slår alarm igjen: «Det er ulovlig»

FDM er igjen på jakt etter kommuner som bruker betalingsparkering som unnskyldning for å få mer penger i kassa. Nå er det galskap i...

Nye biler er sjokkerende dårlige – de verste på 16 år

Nye biler har rekordmange feil. Faktisk er ting så ille at de ikke har vært verre på 16 år. Det viser nå en undersøkelse...

Nytt baksete koster 600 000 kr. – Bilen er verdt 150.000

Bilimportøren krevde 600.000 kroner for et baksete. Altså for en bil verdt 150.000 kroner. Sjåførens forsikringsselskap er i sjokk. Det er ikke bare støtfangere,...

Tesla innrømmer: Kanskje vi fjernet for mye

Svært få mennesker var fornøyd med at Tesla fjernet blinklysarmen. Og nå innrømmer bilmerket at det 'kanskje' har gått for langt. Tesla innrømmer at...

Politiet advarer sjåfører: Du mister førerkortet

14 sjåfører har allerede mistet førerkortet betinget fordi de har passert politiet med begrenset sikt ut av frontruten. Nå advarer rettshåndhevelse andre. Politiet advarer...

Stockholm må fortsatt forby alle diesel- og bensinbiler

En klage fra blant annet næringslivet hjalp uansett ikke. I hvert fall ikke med det første. Stockholm har lov til å forby alle bensin-...

Kjendiskokk betaler 15 000 000 DKK. for nye Ferrari

Det må være godt å kunne lage mat. I hvert fall når du heter Gordon Ramsay. På Instagram viser kjendiskokken frem sin nye Ferrari...

Bilgiganten forlater fabrikken for elbiler – ingen vil ha dem

På en ny fabrikk i Termoli, Italia, skulle verdens fjerde største bilkonsern, Stellantis, utelukkende bygge batterier for elbiler. Men etterspørselen er ikke der. Et...