Rapport: Innen 2035 vil annenhver nye bil kun gå på strøm

Ifølge en ny rapport vil annenhver nye bil kun kjøre på strøm innen 2035. Og det er ikke bare i Danmark eller Norge, men over hele verden.

Skal man tro en ny rapport, vil det ikke være mulig å overgå elbiler i trafikken på bare noen få år. Forskningen bak rapporten viser at én av to nye biler i 2035 vil være en elbil.

Dette tilsvarer 48 prosent av det globale markedet. En betydelig økning fra de 16 prosentene som elbiler forventes å okkupere av markedet i 2025.

Studien fra Counterpoint Research viser at salget av elbiler vil øke med 22 prosent i 2023.

Dette er betydelig vekst, selv om 2024 forventes å bli en nedgang når alle tall legges sammen.

Bilmerker jobber også med å optimalisere produksjonen, redusere kostnader og inngå partnerskap med batteriprodusenter for å møte de stadig strengere kravene til deres produksjon.

For eksempel krever EU at utslippene fra nye biler skal nå et rekordlavt nivå innen 2025. Dette tvinger bilmerker til å bygge elbiler for å unngå enorme stall.

Det er bare ikke sikkert at sjåførene kjøper elbiler. Selv ikke om bilmerkene på papiret får salget deres til å se veldig bra ut. Les mer om det her .

Likevel forventer Counterpoint at elbiler bare vil boome fremover i løpet av de neste årene. En årlig vekst på 17 prosent er spådd mellom 2025 og 2030.

Alt dette må sammenlignes med at forbrukernes appetitt på bil generelt bare blir større. Det er i hvert fall forventet at det fra 2035 skal selges over 105 millioner nye biler i året.

Selv om etterspørselen etter elbiler ikke øker på langt nær så mye eller så raskt som forventet, tror Counterpoint Research at all vekst vil være drevet av plug-in-biler.

Spesielt fordi sjåfører i regioner som Sørøst-Asia, Latin-Amerika, India og Japan i økende grad vil etterspørre biler som utelukkende går på strøm.

Ingenting vokser imidlertid inn i himmelen, ikke engang elbiler. Derfor påpeker rapporten også at bilmerker har problemer med å tjene penger på elbiler i det hele tatt.

For eksempel har det kommet frem at Ford taper 100 millioner danske kroner i deres avdeling for elbiler – kalt Model-e.

Og spesielt i USA kan det bli en enda større utfordring for bilmerkene at landets regjering innfører stadig høyere tollsatser på industrien fra utlandet.

Ford-sjef Jim Farley har allerede gjort det klart at han synes tariffene er alt for høye. Europeiske konkurrenter som Mercedes og BMW vil også heller konkurrere mot kinesiske bilmerker uten toll.

Om det skjer er en helt annen sak. Så langt har Donald Trump truet både EU og Canada med å innføre høye tollsatser fra deres del av bilindustrien.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Trafiktilsynet i Danmark: Glemsomme sjåfører får bot

I Danmark er det ikke krav om at registreringsbeviset...

Elbiler skuffer igjen hos Porsche – permitterer flere ansatte

Midlertidige og deltidsansatte ved Porsches fabrikk i Leipzig må...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo...

Geely får ikke lov til å kjøpe sitt eget bilmerke for 14 milliarder

Geely kan ikke kjøpe sin egen bil Zeekr ut...

20 000 Volkswagen-ansatte har sagt opp

Offisielt er dette tidligpensjonering. Men i realiteten er dette...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...