Forhandlere hater det – Audi tar dyre beslutninger

Selv om forhandlerne hater det og vil ha billige basismodeller med dieselmotorer, setter Audi opp prisen uansett. – Vi må bli dyrere, sier sjefen.

Audi har tatt en strategisk beslutning om å posisjonere seg som et enda mer eksklusivt og kostbart bilmerke, noe som ikke har falt i god jord hos alle forhandlere.

I kjølvannet av et år med betydelige salgsnedganger på over 20 prosent hjemme i Tyskland, har Audi gjort det klart at merket prøver en ny retning.

Mens rimeligere versjoner av deres elbiler vil bli lansert på kort sikt, inkludert en ny basismodell av Audi Q4, er det den langsiktige strategien som virkelig skiller seg ut.

Audis nye sjef i Storbritannia, Jose Miguel Aparicio, har avslørt at merket vil fokusere på å bli dyrere og eksklusivt i fremtiden. Dette kommer til uttrykk gjennom nye ultra-luksusmodeller som skal erstatte Audi A8 og Audi Q7.

Denne avgjørelsen har allerede møtt motstand fra den tyske forhandlerforeningen, som har uttrykt bekymring for at Audi har blitt for dyr. Disse klagene ser imidlertid ikke ut til å ha påvirket Audis planer.

"Vi tar et steg opp når det gjelder premium, økende prestisje, ønskelighet og oppfatning av merkevaren, og er mer interessert i kvaliteten på virksomheten enn kvantiteten," sa Jose Miguel Aparicio til Auto Express.

De nye Audi A6- og Q6-modellene som er på vei forventes å bane vei for den nye strategien, hvor kunder med større budsjetter skal stå i fokus.

– Det er en betydelig prisøkning, og for å gjøre den vellykket, må vi virkelig skape merkeappell og ønskelighet. Kjernen i det er produktinnovasjon.

– Men vi må også tilby dem en førsteklasses kundeopplevelse. Vi snakker om å gjøre en utvikling, gå opp og frem, sier Audi-sjefen.

Det er imidlertid ikke alle som liker at Audi satser på å skape et mer eksklusivt og ettertraktet image. En tysk sammenslutning av Audi-forhandlere er sterkt imot den nye strategien. De vil i stedet ha minst én billigere dieselmodell. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Donald Trump får Tesla-aksjen til å falle med 14 prosent

En bitter feide mellom Donald Trump og Elon Musk...

Dansk ladestasjonprodusent har gått konkurs

Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems har gått konkurs....

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt...

10 år gammelt forbud fungerer ikke – tyverier øker

Siden 2015 har det vært et lovkrav at bilskiltene...

Ford er fornærmet: Ingen stotte til elbiler er ‘unfair’

Når politikerne først har bestemt seg for å støtte...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...