22. februar, 2025

Kinesiske elbiler blir skrotet – delene er for dyre

Når en plaststøtfanger koster på feil side av 21.000 kroner, blir selv kinesiske elbiler med småskader skrotet, sier scrapper.

Kinesiske elbiler med mindre skader ender ofte opp som skrot, da reservedeler er uforholdsmessig dyre. Et problem som rammer både eiere og forhandlere.

Elbiler fra Kina øker i popularitet på grunn av ofte svært lave priser og omfattende utstyrspakker. Men den andre siden av mynten dukker opp når noe går galt og det trengs reservedeler.

Å reparere kinesiske elbiler kan være et så stort økonomisk savn at det ikke er verdt det. Prisene på reservedeler er betydelig høyere sammenlignet med andre bilmerker.

Reservedelseksperter har observert at flere biler blir skrotet selv om skadene er begrenset. Dette skyldes først og fremst de høye reparasjonskostnadene.

Karl Morten Dalen fra Gronvolds Bil-Demontering bekrefter at prisnivået generelt har økt for de fleste bilmerker. Men enkelte kinesiske produsenter, spesielt Hongqi, har priser som er helt uforholdsmessige.

Dette skriver Norsk Motor .

Et eksempel er Hongqi E-HS9, en luksuriøs elbil fra Kina. En ny bakluke koster 26.000 kroner, en radiatorgrill 18.000 kroner, en dør 30.000 kroner, mens en bakstøtfanger i plast går opp i 21.000 kroner pluss de løse delene.

Priser som er mye høyere enn på tilsvarende reservedeler til andre bilmerker. En dør til en Audi koster i snitt 17.000 kroner, mens en bakdør til en Tesla Model X koster rundt 11.000 kroner.

De høye prisene skaper problemer for både bilforhandlere og verksteder. Noen forhandlere er tvunget til å ta reservedeler fra biler som ennå ikke er solgt for å hjelpe kundene nå og da.

Hongqis importør i Norge, Motor Gruppen, argumenterer med at prisene reflekterer bilens eksklusivitet og begrensede produksjon. I tillegg trekker de frem bruken av dyrere materialer som aluminium og økningen i fraktkostnader de siste årene.

Men det er ikke bare Hongqi som vil ha mer for de samme reservedelene. William Thoresen fra Delepesialisten ser en generell trend mot stigende priser på bildeler.

Han forklarer at flere faktorer spiller inn, inkludert valutakurssvingninger, pandemien og andre globale hendelser. Men prisforskjellene mellom ulike bilmerker er betydelige.

Tyske og japanske produsenter har ofte billigere reservedeler da bilene deres er designet for å være enkle å reparere. Kinesiske bilmerker har på sin side generelt dyrere deler og reparasjoner.

De høye kostnadene for reservedeler kan tvinge noen bileiere til å skrote bilene sine i stedet for å reparere dem.

Karl Morten Dalen har sett flere eksempler på biler som har blitt vraket med småskader fordi reparasjoner er for dyre.

— Vi ser biler bli skrotet selv om de kun har mindre skader, sier Dalen.

– Det er for dyrt å fikse dem, og noen eiere har til og med utestående lån på bilene når de leverer dem til skroting.

Årsaken til de høye prisene på reservedeler til kinesiske elbiler er sammensatt. Men resultatet er at mange forbrukere kan bli økonomisk ødelagt av en skarp bulk.

Her hjemme er Hongqi-salget nesten usynlig. Den danske importøren solgte bare 15 biler i løpet av hele året 2024. I januar 2025 er det blitt til to biler. Noen eiere føler seg til og med lurt. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Danske Simon er verdens beste – vil vinne DM

Simon Manley kan allerede kalle seg verdensmester i bilinnpakning....

Statsråd nekter hjelp: Elbileiere må betale ekstra avgift

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) erkjenner at reglene 'er tullete'....

BMW M3 blir en elbil med falsk motorlyd

Den neste BMW M3 vil sannsynligvis beholde forbrenningsmotoren. M-avdelingen...

Konkurs bilgigant betalte politikerne 23.000 kroner

En ny skandale ryster Tyskland. Ifølge avisen Bild Zeitung...

Trump vil innføre 25 prosent toll på europeiske biler

Ting må bli tøffe i USA. Også mot de...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Audi innrømmer: "Våre biler var av bedre kvalitet før"

Hvis du synes din Audi ser og føles billig ut, er du ikke alene. Selv Audi innrømmer nå at merkets kvalitet har gått ned...

Tsjekkia øker motorveihastigheten til 150 km/t

Mens flere politikere hjemme ønsker å redusere hastigheten på motorveier til 90 km/t, setter Tsjekkia opp hastigheten til 150 km/t. Dette gjøres på prøvebasis...

Cybertruck bryter sammen av seg selv – eier tar på seg skylden

En Tesla Cybertruck gikk en kort stund feil, selv om autopiloten hadde kontroll. Nå tar eieren ansvar og skylden for ulykken. En Tesla Cybertruck-eier...

Hvordan Tesla Cybertruck besto sin første kollisjonstest

Tesla Cybertruck har gjennomgått sin første offisielle kollisjonstest. Dette betyr også at de amerikanske trafikksikkerhetsmyndighetene er klare med et resultat. Tesla Cybertruck har gjennomgått...

Advarsel til folk i elbiler – det er her rusten setter inn

Bare fordi elbiler har andre vedlikeholdsbehov enn diesel- og bensinbiler, betyr det ikke at de er rustfrie, advarer bransjen. Antallet elbiler i Danmark har...

Tesla-eiere kjemper nå mot hverandre med ladekabler

Etter en krangel mellom to Tesla-eiere, der de endte opp med å slå hverandre med ladekabler, vil bilmerket nå unne seg en form for...

Jeremy Clarkson gjør comeback på TV-serien om biler

Jeremy Clarkson, som sverget på at han var ferdig med biler på TV, gjør nå comeback i bilprogrammet Car SOS. Jeremy Clarkson gjør comeback...

Statsråd nekter hjelp: Elbileiere må betale ekstra avgift

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) erkjenner at reglene 'er tullete'. Men samtidig vil han ikke fjerne avgiften som gjør det dyrere å kjøre elbil. Mange...

Disse ønskede skiltene ble avvist av det danske bilverket i 2024

De såkalte «ønskede» skiltene er dyre i Danmark. Men det gir deg ikke rettigheter til hver tekst. Det viser en dokumentgjennomgang som Boosted har...

Rasende Tesla-eier dømt for å ha truet en 6 år gammel gutt

En rasende Tesla-eier i 40-årene er dømt for å ha truet en 6 år gammel gutt etter at en stein fløy over og traff...

Bilmerke har gått konkurs – 1000 mister jobben

Bilmerket Nikola, som ville bygge elektriske lastebiler, kaster nå inn håndkleet i likhet med Fisker Inc. håndkleet i ringen. Rundt 1000 ansatte vil miste...

Gikk konkurs i 2008 – Serbia ønsker å gjenopplive Yugo

To serbiske professorer har sikret seg rettighetene til bilmerket Yugo, som gikk konkurs i 2008. Målet er å bygge biler igjen. Serbia ønsker å...