Kinesiske elbiler blir skrotet – delene er for dyre

Når en plaststøtfanger koster på feil side av 21.000 kroner, blir selv kinesiske elbiler med småskader skrotet, sier scrapper.

Kinesiske elbiler med mindre skader ender ofte opp som skrot, da reservedeler er uforholdsmessig dyre. Et problem som rammer både eiere og forhandlere.

Elbiler fra Kina øker i popularitet på grunn av ofte svært lave priser og omfattende utstyrspakker. Men den andre siden av mynten dukker opp når noe går galt og det trengs reservedeler.

Å reparere kinesiske elbiler kan være et så stort økonomisk savn at det ikke er verdt det. Prisene på reservedeler er betydelig høyere sammenlignet med andre bilmerker.

Reservedelseksperter har observert at flere biler blir skrotet selv om skadene er begrenset. Dette skyldes først og fremst de høye reparasjonskostnadene.

Karl Morten Dalen fra Gronvolds Bil-Demontering bekrefter at prisnivået generelt har økt for de fleste bilmerker. Men enkelte kinesiske produsenter, spesielt Hongqi, har priser som er helt uforholdsmessige.

Dette skriver Norsk Motor .

Et eksempel er Hongqi E-HS9, en luksuriøs elbil fra Kina. En ny bakluke koster 26.000 kroner, en radiatorgrill 18.000 kroner, en dør 30.000 kroner, mens en bakstøtfanger i plast går opp i 21.000 kroner pluss de løse delene.

Priser som er mye høyere enn på tilsvarende reservedeler til andre bilmerker. En dør til en Audi koster i snitt 17.000 kroner, mens en bakdør til en Tesla Model X koster rundt 11.000 kroner.

De høye prisene skaper problemer for både bilforhandlere og verksteder. Noen forhandlere er tvunget til å ta reservedeler fra biler som ennå ikke er solgt for å hjelpe kundene nå og da.

Hongqis importør i Norge, Motor Gruppen, argumenterer med at prisene reflekterer bilens eksklusivitet og begrensede produksjon. I tillegg trekker de frem bruken av dyrere materialer som aluminium og økningen i fraktkostnader de siste årene.

Men det er ikke bare Hongqi som vil ha mer for de samme reservedelene. William Thoresen fra Delepesialisten ser en generell trend mot stigende priser på bildeler.

Han forklarer at flere faktorer spiller inn, inkludert valutakurssvingninger, pandemien og andre globale hendelser. Men prisforskjellene mellom ulike bilmerker er betydelige.

Tyske og japanske produsenter har ofte billigere reservedeler da bilene deres er designet for å være enkle å reparere. Kinesiske bilmerker har på sin side generelt dyrere deler og reparasjoner.

De høye kostnadene for reservedeler kan tvinge noen bileiere til å skrote bilene sine i stedet for å reparere dem.

Karl Morten Dalen har sett flere eksempler på biler som har blitt vraket med småskader fordi reparasjoner er for dyre.

— Vi ser at biler blir skrotet selv om de kun har mindre skader, sier Dalen.

– Det er for dyrt å fikse dem, og noen eiere har til og med utestående lån på bilene når de leverer dem til skroting.

Årsaken til de høye prisene på reservedeler til kinesiske elbiler er sammensatt. Men resultatet er at mange forbrukere kan bli økonomisk ødelagt av en skarp bulk.

Her hjemme er Hongqi-salget nesten usynlig. Den danske importøren solgte kun 15 biler i løpet av hele 2024. I januar 2025 har det gått ned til to biler. Noen eiere føler seg til og med lurt. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Politiet gir opp – disse sjåførene får ikke fartsbøter

Svensk politi må gi opp fartsbøter fra ATK-biler. De...

Skoda Elroq topper salgslisten: De klart mest solgte bilene i mai

Skoda Elroq tar over som den mestselgende bilen i...

Elbilmerke reddet fra konkurs – brukte 10 milliarder

Til tross for at de har brukt 10 milliarder...

Elbiler skuffer igjen hos Porsche – permitterer flere ansatte

Midlertidige og deltidsansatte ved Porsches fabrikk i Leipzig må...

RAM angrer – 5,7-liters V8-motoren er tilbake

Etter kundepress og nye forskrifter i USA, introduserer RAM...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...