Bilgiganten forlater fabrikken for elbiler – ingen vil ha dem

På en ny fabrikk i Termoli, Italia, skulle verdens fjerde største bilkonsern, Stellantis, utelukkende bygge batterier for elbiler. Men etterspørselen er ikke der.

Et batterisamarbeid mellom Stellantis, Mercedes-Benz og TotalEnergies kalt ACC skulle bygge batterier til elbiler ved tre fabrikker rundt om i Europa.

Nå blir det i hvert fall et av stedene ikke noe som helst. Ifølge Stellantis-ledelsen kan ikke etterspørselen etter elbiler støtte batteriproduksjon i Italia.

Dette melder Automotive News .

Samme medie skriver at den franske fabrikken allerede har åpnet. Men både de tyske og italienske fabrikkene ble satt på vent i fjor høst på grunn av manglende etterspørsel.

Og nå mener Stellantis at fabrikken i Italia ikke kan håndtere batteripakkene. Området er imidlertid ikke helt forlatt.

Mandag denne uken meldte Stellantis at fabrikken i stedet skal lage girkasser for hybridbiler. Dette fordi gruppen ønsker å satse mer på denne typen biler.

Girkasseproduksjonen vil sysselsette 300 personer som – når de har det som mest – produserer 300.000 girkasser per år.

Det er ikke første gang at fabrikken i Termoli er rammet av problemer. I september i fjor trakk den italienske regjeringen lovet økonomisk støtte til prosjektet.

Den gang forklarte regjeringens finansfolk at det var andre, bedre og mer presserende ting å bruke pengene på.

Den italienske regjeringen hadde ellers tilbudt Stellantis og Mercedes tilsvarende halvannen milliard kroner i støtte dersom gigantene ville bygge en batterifabrikk i Italia.

ACC-samarbeidet er ikke det eneste i bilindustrien som enten vakler eller kollapser fullstendig.

I forrige uke annonserte Honda og Nissan at de likevel ikke vil danne en felles gruppe. Noe som ellers kunne gjort japanerne til det tredje største selskapet i bilindustrien.

Nissan, som sliter med å overleve og hvis ledelse allerede har sagt at den vil gå tom for penger innen et år, er imidlertid ikke helt tapt.

Foxconn, som bl.a produserer alle Apples iPhones, har sagt at de er interessert i å utvide sin bilavdeling.

Her kan Nissan være neste steg. Les mer om historien her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Kommer til Danmark – dyr elbil er det verste av alt

Nordmennene hadde rett i at Lucid Air ville sette...

Antall ladestasjoner synker betraktelig – Trump har skylden

Antallet nye ladestasjoner i USA synker kraftig. Analytikere skylder...

Røyk på brennende skip kommer fra dekk med elbiler, sier rederi

Ifølge et rederi stiger røyk fra brannen som brøt...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen...

Tesla skal levere seg selv til kunden – nå tror Anders endelig på det

Tesla-sjefen lover at nye biler snart vil kjøre direkte...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...