Audi vil tjene mer penger på å selge færre stygge biler

Stygge biler må ta slutt. I hvert fall Audi, som i stedet satser på å bygge færre modeller for mer penger.

Selv om forhandlere – i hvert fall i Tyskland – er imot det, setter Audi opp prisene igjen. På den annen side må det ta slutt på stygge biler.

Det lover administrerende direktør i den engelske importøren Jose Miguel Aparicio i et intervju med Auto Express .

– Vi fokuserer mer på kvaliteten på salget vårt, ikke kvantiteten, sier direktøren.

Ifølge Aparicio er de nye Q6, A6 og Q6 e-Tron et bevis på at Audi allerede beveger seg «oppover» og i retning av VAG Groups prestisjemerke Bentley.

Ifølge direktøren skal det være plass til Audi «like under Bentley». Og selv om kundene ennå ikke helt kan se at Audi-modellene har fått et kvalitetstak eller et annet utseende.

Det skjer egentlig ikke før noen år senere. I mellomtiden må det tyske bilmerket ikke ta sin gamle status som premiummerke for gitt. Det er helt nye trender i bilverdenen.

Og på en slik måte at Audi ikke lenger kan regne med at kundene synes bilene fra Ingolstadt er noe spesielt.

– Vi er inne i en ny tid og reglene vil endres. Merker som var premium tidligere, er ikke nødvendigvis vinnerne i fremtiden. Den statusen må vi fortjene igjen, sier Jose Miguel Aparicio.

Det har nå gått fire år siden Audi viste fremtidens retning for merket med konseptbilene Skysphere og Grandsphere. Det er også noe som tyder på at tyskerne har sårt behov for biler. Fordi salg og fortjeneste stuper.

I fjor falt salget med hele 12 prosent. På denne måten tapte Audi for alvor mye terreng til både Mercedes og BMW. Dette selv om konkurrentene ikke kunne skryte av noen prangende resultater i løpet av 2024.

At Audi nå skal bygge færre biler fritar ikke tyskerne når det gjelder spareplaner. Første steg i den retningen er nedleggelsen av merkets eneste fabrikk i Belgia.

Den belgiske regjeringen har ellers forsøkt å få merket til å ombestemme seg. Men forgjeves. Forhandlingene med andre bilmerker i håp om at fabrikken kan fortsette driften har også stoppet opp. Derfor vil fabrikken stenge før slutten av februar.

Nedleggelsen vil koste 3000 ansatte jobben. At mange jobber forsvinner har ikke gått upåaktet hen. I desperasjon over utsiktene til arbeidsledighet har de ansatte både stjålet nøkler til splitter nye biler og satt fyr på dekk foran fabrikkens hovedinngang. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bildelgiganten permitterer – nesten alle er borte

Bildelprodusenten Kongsberg Automotive, best kjent for Volvos Orrefors-girspak, permitterer...

Elbiler skuffer igjen hos Porsche – permitterer flere ansatte

Midlertidige og deltidsansatte ved Porsches fabrikk i Leipzig må...

Verdens raskeste Tesla har en 9,3-liters V8-motor

Robert Freund har bygget en Tesla Model S med...

Bransjedirektør advarer: Usikkerhet rundt skatter lammer markedet

Bransjedirektøren sier nå: «Tiden er inne for å gjøre...

10 år gammelt forbud fungerer ikke – tyverier øker

Siden 2015 har det vært et lovkrav at bilskiltene...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...