23. februar, 2025

Skjer hvert år – 25.000 farlige biler forlater Danmark

Nye tall fra det danske Motorstyrelsen viser at 25.000 biler eksporteres ut av Danmark hvert år. De aller fleste av dem havner i Øst-Europa.

25.000 biler eksporteres ut av Danmark hvert år, og ifølge Autoparts er det en risiko for at noen av disse bilene er farlige.

Mange av de eksporterte bilene sendes til land i Øst-Europa, hvor de blir en del av den lokale bilparken.

Biltilsynet har opplyst til Autoparts24 at 57.000 brukte biler har blitt eksportert fra Danmark til andre EU-land de siste to årene.

Blant landene som mottar flest brukte biler fra Danmark er Polen, som står for en fjerdedel av importen. Deretter følger Romania, Tyskland, Litauen, Latvia, Bulgaria og Ungarn.

Nesten halvparten av alle biler eksportert fra Danmark de siste fem årene har havnet i Øst-Europa. Det betyr at mange eldre biler som ikke lenger brukes i Danmark fortsetter å kjøre i utlandet.

Ifølge direktør i Autoparts24, Troels Meier, kan det få problematiske konsekvenser av denne eksporten. Han påpeker at noen av bilene som eksporteres kunne ha blitt vraket i Danmark, men brukes i stedet i land med annen miljølovgivning.

– Samlet sett er det en risiko for at vi i mange tilfeller eksporterer noe vi selv anser som verdig å skrote til land der miljølovgivningen er en helt annen enn vår.

– Og så må innbyggerne i de landene leve med høye utslipp og skroting med lite hensyn til miljøet, sier han i en pressemelding .

I tillegg til miljøproblemer kan det også være utfordringer med trafikksikkerhet. Mange av de eksporterte bilene er tidligere totalberegnet, men de selges uten at kjøperne nødvendigvis kjenner til skadehistorikken.

– I dag har vi veldig rigide regler hjemme for når det lønner seg å reparere biler, og derfor ender mange biler som er deklarert totalt opp med å bli eksportert.

— Men her vet kjøpere ofte ikke noe om bilens historie, og de risikerer derfor å kjøre rundt i biler som ikke er trygge, sier Troels Meier.

Brukte biler fra Danmark kan derfor havne i land hvor de fortsetter å kjøre på veiene uten samme sikkerhetsstandarder som i Danmark. Dette kan både påvirke miljøet og øke risikoen for trafikkulykker.

Selv om eksport av biler kan ha økonomiske fordeler, understreker eksperter at det også kan føre til utilsiktede konsekvenser, både for miljøet og trafikksikkerheten i mottakerlandene.

Mange av bruktbilene som forlater Danmark selges videre uten tilstrekkelig kontroll eller åpenhet angående deres tekniske tilstand. Dette betyr at de potensielt kan utgjøre en risiko for de nye eierne og for trafikken generelt.

Eksporten av brukte biler er en del av en større trend der eldre biler fra Vest- til Øst-Europa fortsatt er etterspurt. Det er uklart hvordan denne utviklingen vil påvirke miljø og sikkerhet på lang sikt.

Diskusjonen om bileksport og sikkerhet fortsetter, mens tusenvis av brukte biler fortsatt sendes ut av Danmark hvert år.

Latest

Don't miss

Nye tall: Disse 22 elbilene har det største verditapet

Biler mister verdi. Det er ingen vei utenom det....

Verdensstjerne selger Teslaen sin i protest mot Elon Musk

Den verdenskjente musikeren Sheryl Crow er den siste i...

Vil gjøre hat normalt – skrev 'Nazi' på Tesla ladestasjon

En eller flere ukjente gjerningsmenn har skrevet «nazistisk» på...

Hvordan Tesla Cybertruck besto sin første kollisjonstest

Tesla Cybertruck har gjennomgått sin første offisielle kollisjonstest. Dette...

Sjåfører hater system som er ulovlig å slå av

Siden sommeren 2024 har alle nye biler i Europa...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Kriserammet bilgigant sier opp ytterligere 3000 ansatte

Hos den tyske bildedelsgiganten Continental er krisen nå så dyp at det må finnes 3000 permitteringer i tillegg til de 7150 permitteringene som allerede...

Utstikkende bilskilt forbudt etter 5 år

En bilist er bedt om å utlevere ønsket skilt fordi myndighetene har funnet at teksten i speilbilde oppleves som støtende. Et tilsynelatende uskyldig bilskilt...

Sjeldne Koenigsegg koster 600.000 kroner per måned

Det er bare én. På den annen side kan Koenigsegg Agera RS “Phoenix” kjøpes på avbetaling. Avdragene er på 600.000 kroner per måned. En...

Verstappen sier nei til 9 milliarder i lønn

Max Verstappen har en kontrakt med Red Bull som løper til 2028. En obligasjon som Aston Martin tilsynelatende ikke kan bryte med en lønn...

Mercedes bygger færre elbiler for å redde merket

Ifølge Mercedes sin utviklingssjef Markus Schäfer vil merket sende flere biler med forbrenningsmotor enn elbiler ut på gatene de neste årene. Mercedes vil bygge...

Bensinprisene i Sverige rekordlave – blir dyrere i Danmark

Mens bensinprisen i Danmark blir høyere og høyere, stuper den rett over Øresund. Nå er det rekordlavt. Billigere bensin var og er et valgløfte...

Koppholder er ikke standard i bil 28.000.000 kroner

Det er bare 30 Bugatti Chiron Super Sport tilgjengelig. Alle koster minst 28 millioner kroner fra fabrikken. Først etter en ulykke får en av...

Afsloret: I disse 9 biler fuskes mest med kilometerne

Kilometersvindel er fortsatt ekstremt populært i brukte biler. En ny engelsk undersøkelse avslører nå bilene som oftest spoles tilbake for å «forynge». Manipulering av...

Volkswagen i gigantisk flopp: Har solgt 9 elbiler

Volkswagen skulle selge den elektriske Passat, ID.7, i USA, men trakk seg tidligere denne måneden. I Kina er salget rett og slett en katastrofe...

Audi vil tjene mer penger på å selge færre stygge biler

Stygge biler må ta slutt. I hvert fall Audi, som i stedet satser på å bygge færre modeller for mer penger. Selv om forhandlere...

Død i Danmark – Mazda dropper modell etter 23 år

Det tok 23 år før Mazda 2 ble laget. Nå forsvinner modellen fra Europa. Navnet overlever på hybridkopien av Toyota Yaris. Etter 23 år...

Sjåfører hater system som er ulovlig å slå av

Siden sommeren 2024 har alle nye biler i Europa vært utstyrt med en obligatorisk fartsbegrenser, som er ulovlig å deaktivere permanent. Men sjåfører hater...