Mercedes tester for tiden en versjon av elbilen EQS med teknologi uten sidestykke i det tyske modellutvalget. Med solid-state batterier skal bilen kjøre 1000 kilometer på en enkelt lading.
Mercedes tester for tiden en elbil som forventes å ha en rekkevidde på 1000 kilometer.
Bilen, som skal være klar i 2030, er utstyrt med et solid-state batteri. En teknologi som flere ganger har blitt utpekt som det virkelige gjennombruddet for elbilen, men som stadig blir utsatt.
Rekkevidde er en av de største utfordringene for elbiler i dag. Mange forbrukere er bekymret for om de kan kjøre langt nok på en enkelt lading. Mercedes prøver å løse det problemet med utviklingen av en ny type solid-state batteri.
Det nye batteriet, utviklet i samarbeid med den amerikanske batteriprodusenten Factorial Energy, testes for tiden i en prototype av Mercedes EQS.
Mercedes har modifisert prototypen med hjelp fra deres Formel 1-ingeniører. Alle har hatt og har fortsatt fokus på å få bilen til å kjøre så langt som mulig mellom landtribunene.
Selv om Mercedes ennå ikke har offentliggjort alle de tekniske detaljene om prototypen, antyder tyskerne mer enn at den vil ha en rekkevidde på opptil 1000 kilometer.
Det er en betydelig forbedring i forhold til dagens 118 kWh litium-ion-batteri som finnes i Mercedes EQS 450+.
Factorial Energy, som også samarbeider med Hyundai og Stellantis, hevder at battericellene som brukes av Mercedes har en energitetthet på 391 Wh/kg. Mercedes er imidlertid ikke den første som introduserer batteriet, internt kjent som Solstice.
Faktisk er de ikke de første med solid-state-batteriet. Flere kinesiske merker hevder at de vil kunne bygge denne typen batterier inn i vanlige personbiler allerede i år eller senest innen 2026.
Mercedes planlegger å introdusere den første elbilen med solid-state-batteri på markedet innen 2030. Auto Car tror det på alle måter.
I stikk motsatt ende av diskusjonen om rekkevidden til elbiler finner vi BMW. Folket fra München gidder ikke engang å snakke om elbiler som kan kjøre lange avstander. Sånt finnes det nok av, sier sjefen.
– Hvorfor skulle vi det? Du kan ikke bare bygge batterier med større og større kapasitet. For da gir ikke elbiler mening lenger, sier utviklingssjef Frank Weber.
Stellantis, som Factorial Energy også samarbeider med, mener den er i stand til å overgå Mercedes med hele 4 år.
Solid state-batteriene skal prøves ut i en rekke biler på Stellantis-plattformen STLA Large. Dette er biler som den elektriske Dodge Charger Daytona. En bil som går i stykker hos forhandleren. Les mer om det her .