Mercedes tester for tiden en versjon av elbilen EQS med teknologi uten sidestykke i det tyske modellutvalget. Med solid-state batterier skal bilen kjรธre 1000 kilometer pรฅ en enkelt lading.
Mercedes tester for tiden en elbil som forventes รฅ ha en rekkevidde pรฅ 1000 kilometer.
Bilen, som skal vรฆre klar i 2030, er utstyrt med et solid-state batteri. En teknologi som flere ganger har blitt utpekt som det virkelige gjennombruddet for elbilen, men som stadig blir utsatt.
Rekkevidde er en av de stรธrste utfordringene for elbiler i dag. Mange forbrukere er bekymret for om de kan kjรธre langt nok pรฅ en enkelt lading. Mercedes prรธver รฅ lรธse det problemet med utviklingen av en ny type solid-state batteri.
Det nye batteriet, utviklet i samarbeid med den amerikanske batteriprodusenten Factorial Energy, testes for tiden i en prototype av Mercedes EQS.
Mercedes har modifisert prototypen med hjelp fra deres Formel 1-ingeniรธrer. Alle har hatt og har fortsatt fokus pรฅ รฅ fรฅ bilen til รฅ kjรธre sรฅ langt som mulig mellom landtribunene.
Selv om Mercedes ennรฅ ikke har offentliggjort alle de tekniske detaljene om prototypen, antyder tyskerne mer enn at den vil ha en rekkevidde pรฅ opptil 1000 kilometer.
Det er en betydelig forbedring i forhold til dagens 118 kWh litium-ion-batteri som finnes i Mercedes EQS 450+.
Factorial Energy, som ogsรฅ samarbeider med Hyundai og Stellantis, hevder at battericellene som brukes av Mercedes har en energitetthet pรฅ 391 Wh/kg. Mercedes er imidlertid ikke den fรธrste som introduserer batteriet, internt kjent som Solstice.
Faktisk er de ikke de fรธrste med solid-state-batteriet. Flere kinesiske merker hevder at de vil kunne bygge denne typen batterier inn i vanlige personbiler allerede i รฅr eller senest innen 2026.
Mercedes planlegger รฅ introdusere den fรธrste elbilen med solid-state-batteri pรฅ markedet innen 2030. Auto Car tror det pรฅ alle mรฅter.
I stikk motsatt ende av diskusjonen om rekkevidden til elbiler finner vi BMW. Folket fra Mรผnchen gidder ikke engang รฅ snakke om elbiler som kan kjรธre lange avstander. Sรฅnt finnes det nok av, sier sjefen.
โ Hvorfor skulle vi det? Du kan ikke bare bygge batterier med stรธrre og stรธrre kapasitet. For da gir ikke elbiler mening lenger, sier utviklingssjef Frank Weber.
Stellantis, som Factorial Energy ogsรฅ samarbeider med, mener den er i stand til รฅ overgรฅ Mercedes med hele 4 รฅr.
Solid state-batteriene skal prรธves ut i en rekke biler pรฅ Stellantis-plattformen STLA Large. Dette er biler som den elektriske Dodge Charger Daytona. En bil som gรฅr i stykker hos forhandleren. Les mer om det her .