Volvo kryper nå på kne og ber om unnskyldning. Først og fremst overfor sine kinesiske kunder, fordi kopideler har havnet i ellers helt nye biler.
Volvo Cars legger seg nå flate etter at det kom frem at splitter nye biler hos en kinesisk forhandler var fylt med kopihøyttalere.
Flere kinesiske sjåfører har oppdaget at bilene deres var fylt med kopier av høyttalere fra selskapet Bowers & Wilkins.
Dette melder det kinesiske mediet Sohu .
Etter kundens innlegg på sosiale medier er det tydelig at dette ikke er en eneste feil på en enkelt bil. Andre Volvo-eiere i Kina hadde også funnet høyttalere i bilene sine med merker som "Bowers & VVilkins" eller til og med "Bovvers & Wilkins".
Videre er det avdekket at glasset i girvelgeren manglet bakgrunnsbelysningen som enkelte modeller kan utstyres med fra fabrikk.
Det er fortsatt uklart om kopiene ble kastet inn i bilene hos forhandleren, eller om bilene kom slik fra fabrikken. Men Volvo har allerede beklaget rotet.
"Vi beklager ydmykt for problemene og ulempene dette har påført kundene våre," skrev Volvo.
Bilmerket skriver i denne forbindelse at det tar avstand fra det kundene har vært utsatt for. Merket vil ikke utelukke muligheten for et søksmål som følge av saken. Det vil trolig bli rettet mot forhandleren.
Copycat-saken kommer også på et skikkelig dårlig tidspunkt for Volvo Hjemme i Kina falt salget med 8,2 prosent bare i 2024 sammenlignet med 2023. Dette, selv om fjoråret faktisk var et rekordår for det svensk-kinesiske merket.
Volvo er på sin side langt fra den eneste som har måttet vinke farvel til en rekke kunder. De store europeiske bilmerkene blør også.
Hos Porsche er nedgangen så stor at ledelsen føler seg klar til å investere mer i modeller med forbrenningsmotor. Også her er det særlig salget i Kina som har gått ned.
Nærmere bestemt vil Porsche bruke 800 millioner euro på utviklingen av forbrenningsmotoren. Samtidig lover BMW at verken V8-motoren eller den klassiske rekkesekseren skal pensjoneres.
Og hos Mercedes tyder mye på at AMG endelig er klare til å erkjenne at en 4-sylindret toppmodell i form av C63 AMG aldri var noen god idé. Uansett vil ytelsesavdelingen bekrefte at en ny V8-motor er på vei.