Volvo kryper nรฅ pรฅ kne og ber om unnskyldning. Fรธrst og fremst overfor sine kinesiske kunder, fordi kopideler har havnet i ellers helt nye biler.
Volvo Cars legger seg nรฅ flate etter at det kom frem at splitter nye biler hos en kinesisk forhandler var fylt med kopihรธyttalere.
Flere kinesiske sjรฅfรธrer har oppdaget at bilene deres var fylt med kopier av hรธyttalere fra selskapet Bowers & Wilkins.
Dette melder det kinesiske mediet Sohu .
Etter kundens innlegg pรฅ sosiale medier er det tydelig at dette ikke er en eneste feil pรฅ en enkelt bil. Andre Volvo-eiere i Kina hadde ogsรฅ funnet hรธyttalere i bilene sine med merker som "Bowers & VVilkins" eller til og med "Bovvers & Wilkins".
Videre er det avdekket at glasset i girvelgeren manglet bakgrunnsbelysningen som enkelte modeller kan utstyres med fra fabrikk.
Det er fortsatt uklart om kopiene ble kastet inn i bilene hos forhandleren, eller om bilene kom slik fra fabrikken. Men Volvo har allerede beklaget rotet.
"Vi beklager ydmykt for problemene og ulempene dette har pรฅfรธrt kundene vรฅre," skrev Volvo.
Bilmerket skriver i denne forbindelse at det tar avstand fra det kundene har vรฆrt utsatt for. Merket vil ikke utelukke muligheten for et sรธksmรฅl som fรธlge av saken. Det vil trolig bli rettet mot forhandleren.
Copycat-saken kommer ogsรฅ pรฅ et skikkelig dรฅrlig tidspunkt for Volvo Hjemme i Kina falt salget med 8,2 prosent bare i 2024 sammenlignet med 2023. Dette, selv om fjorรฅret faktisk var et rekordรฅr for det svensk-kinesiske merket.
Volvo er pรฅ sin side langt fra den eneste som har mรฅttet vinke farvel til en rekke kunder. De store europeiske bilmerkene blรธr ogsรฅ.
Hos Porsche er nedgangen sรฅ stor at ledelsen fรธler seg klar til รฅ investere mer i modeller med forbrenningsmotor. Ogsรฅ her er det sรฆrlig salget i Kina som har gรฅtt ned.
Nรฆrmere bestemt vil Porsche bruke 800 millioner euro pรฅ utviklingen av forbrenningsmotoren. Samtidig lover BMW at verken V8-motoren eller den klassiske rekkesekseren skal pensjoneres.
Og hos Mercedes tyder mye pรฅ at AMG endelig er klare til รฅ erkjenne at en 4-sylindret toppmodell i form av C63 AMG aldri var noen god idรฉ. Uansett vil ytelsesavdelingen bekrefte at en ny V8-motor er pรฅ vei.