BYD Tang klarer ikke å imponere den norske YouTuber Bjørn Nyland. Faktisk tvert imot. For han har funnet ut at batteriet overopphetes ved minus 9 grader celsius.
I en ny 1000 kilometers test løp den norske YouTuberen Bjørn Nyland inn i et dessverre velkjent problem – kinesiske BYD Tang viste tegn til betydelige batteriproblemer under vinterforhold.
Under testen, hvor temperaturen falt til ni minusgrader celsius, ble elbilens batteri overopphetet. Det kunne ikke annet enn å påvirke resten av testen, som faktisk måtte avbrytes.
Nyland, kjent for sine omfattende rekkeviddetester av ulike elbiler, er også overrasket over resultatet.
BYD Tang testet, som har et 111 kWh batteri, var fulladet ved starten av testen.
Men etter rundt 270 kilometers kjøring var det tid for første lading, der Nyland merket at batteriet var uvanlig varmt, til tross for de lave temperaturene.
– Det er virkelig ikke bra for batteriet å være så varmt, sier Nyland i forbindelse med testen.
Han påpekte at den høye temperaturen ikke bare påvirket ladehastigheten negativt, men også indikerte et potensielt problem med batteriets kjølesystem.
Under ladingen fortsatte batteriet å generere varme, og temperaturen steg til 50 grader celsius, noe som bekymret Nyland.
Han fortsatte testen, men fant ut at problemene bare vedvarte. Under neste lading nådde batteriet en temperatur på 54 grader Celsius. Det hjalp heller ikke på temperaturen i batteripakken da bilen begynte å kjøre saktere.
Nyland valgte å fortsette testen kvelden etter, da temperaturen hadde steget til seks minusgrader.
I utgangspunktet var det tegn til bedring ettersom batteriet holdt seg kjøligere, men etter kort tid steg temperaturen igjen til 50 grader Celsius.
– Tenk om jeg hadde tatt testen i løpet av sommeren ved 25 grader eller i Thailand, bemerker Nyland ironisk om utfordringene han møtte.
På grunn av de pågående ladeproblemene ble Nyland tvunget til å avbryte sin lange, men ellers planlagte kjøretur.
Han konkluderte med at dette var tredje gang han ble tvunget til å avslutte testen for tidlig, og at det alle tre gangene skyldtes problemer med kinesiske elbiler.