Den svenske forretningsmannen og milliardæren Mats Qviberg ser store begrensninger i elbiler. Så han ser mot bensin og diesel.
Bensin er fortsatt en realitet og et behov for mange sjåfører. Det samme kan sies om dieselbiler. Uansett er bilene og drivstoffet deres kommet for å bli.
Det mener Mats Qviberg, styreleder i den svenske bilforhandlergiganten Bilia.
Han er ikke redd for å si sin mening om elbiler. Han etterlyser også en mer balansert presentasjon av elbilenes reelle potensial, spesielt når det gjelder kjøring over lengre distanser.
Han erkjenner at elbiler er et godt valg for de som bor i byområder og kjører kortere turer. Lademulighetene her er ofte gode. Omvendt påpeker Qviberg at elbiler ikke er en optimal løsning for alle.
Han mener elbilen, spesielt ved langkjøring, er preget av sine egne begrensninger.
I en meningsartikkel i Dagens Industri beskriver milliardæren utfordringene med å bruke elbiler på langtur eller i spredtbygde strøk. Her kan lademulighetene være begrenset, og rekkevidden til bilene kan være en kjempeutfordring.
Qviberg har også merket seg at selv organisasjoner som promoterer elbiler har begynt å publisere råd om hvordan de skal håndtere utfordringene som kan oppstå på lengre turer. Han ser på dette som et tegn på at teknologien ikke har modnet.
Selv om Bilia er en av de største forhandlerne av elbiler i Sverige, tror ikke Qviberg at de noen gang vil erstatte alle bensin- og dieselbiler. Han mener det er behov for begge typer biler.
Han understreker at bensin og diesel fortsatt vil være en del av fremtiden, men at også elbiler vil vinne terreng etter hvert som teknologien utvikler seg.
Det er imidlertid viktig at elbiler ikke produseres som en universalløsning for alle transportbehov, heter det. Derfor peker Qviberg også på den nyanserte debatten.
Det er ikke første gang Qviberg kritiserer den raske overgangen til elbiler. Han har tidligere advart sjåfører og bilbransjen generelt mot å se blindt på elbiler som eneste løsning.
Mats Qviberg uttalte seg tidligere om temaet i desember, og kritiserte sjåfører og bilbransjen for å ha for ensidig fokus på elbiler. Les mer om det her .