Bensin og diesel er kommet for å bli, sier billeder

Den svenske forretningsmannen og milliardæren Mats Qviberg ser store begrensninger i elbiler. Så han ser mot bensin og diesel.

Bensin er fortsatt en realitet og et behov for mange sjåfører. Det samme kan sies om dieselbiler. Uansett er bilene og drivstoffet deres kommet for å bli.

Det mener Mats Qviberg, styreleder i den svenske bilforhandlergiganten Bilia.

Han er ikke redd for å si sin mening om elbiler. Han etterlyser også en mer balansert presentasjon av elbilenes reelle potensial, spesielt når det gjelder kjøring over lengre distanser.

Han erkjenner at elbiler er et godt valg for de som bor i byområder og kjører kortere turer. Lademulighetene her er ofte gode. Omvendt påpeker Qviberg at elbiler ikke er en optimal løsning for alle.

Han mener elbilen, spesielt ved langkjøring, er preget av sine egne begrensninger.

I en meningsartikkel i Dagens Industri beskriver milliardæren utfordringene med å bruke elbiler på langtur eller i spredtbygde strøk. Her kan lademulighetene være begrenset, og rekkevidden til bilene kan være en kjempeutfordring.

Qviberg har også merket seg at selv organisasjoner som promoterer elbiler har begynt å publisere råd om hvordan de skal håndtere utfordringene som kan oppstå på lengre turer. Han ser på dette som et tegn på at teknologien ikke har modnet.

Selv om Bilia er en av de største forhandlerne av elbiler i Sverige, tror ikke Qviberg at de noen gang vil erstatte alle bensin- og dieselbiler. Han mener det er behov for begge typer biler.

Han understreker at bensin og diesel fortsatt vil være en del av fremtiden, men at også elbiler vil vinne terreng etter hvert som teknologien utvikler seg.

Det er imidlertid viktig at elbiler ikke produseres som en universalløsning for alle transportbehov, heter det. Derfor peker Qviberg også på den nyanserte debatten.

Det er ikke første gang Qviberg kritiserer den raske overgangen til elbiler. Han har tidligere advart sjåfører og bilbransjen generelt mot å se blindt på elbiler som eneste løsning.

Mats Qviberg uttalte seg tidligere om temaet i desember, og kritiserte sjåfører og bilbransjen for å ha for ensidig fokus på elbiler. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Fire av ti danske biler har alvorlige mangler

Nye data viser at 4 av 10 biler i...

Donald Trump får Tesla-aksjen til å falle med 14 prosent

En bitter feide mellom Donald Trump og Elon Musk...

Til tross for elbilen – unge sjåfører vil ha diesel og bensin

Hvis du spør dem, forventer de aller fleste unge...

Lasteskip med 3159 biler om bord tar fyr

Bilskipet Morning Midas, som har tusenvis av biler om...

Bilindustrien: Bensin og diesel må bli mye dyrere

Deler av bilindustrien støtter nå EUs ønske om å...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...