25. februar, 2025

Bensin og diesel er kommet for å bli, sier billeder

Den svenske forretningsmannen og milliardæren Mats Qviberg ser store begrensninger i elbiler. Så han ser mot bensin og diesel.

Bensin er fortsatt en realitet og et behov for mange sjåfører. Det samme kan sies om dieselbiler. Uansett er bilene og drivstoffet deres kommet for å bli.

Det mener Mats Qviberg, styreleder i den svenske bilforhandlergiganten Bilia.

Han er ikke redd for å si sin mening om elbiler. Han etterlyser også en mer balansert presentasjon av elbilenes reelle potensial, spesielt når det gjelder kjøring over lengre distanser.

Han erkjenner at elbiler er et godt valg for de som bor i byområder og kjører kortere turer. Lademulighetene her er ofte gode. Omvendt påpeker Qviberg at elbiler ikke er en optimal løsning for alle.

Han mener elbilen, spesielt ved langkjøring, er preget av sine egne begrensninger.

I en meningsartikkel i Dagens Industri beskriver milliardæren utfordringene med å bruke elbiler på langtur eller i spredtbygde strøk. Her kan lademulighetene være begrenset, og rekkevidden til bilene kan være en kjempeutfordring.

Qviberg har også merket seg at selv organisasjoner som promoterer elbiler har begynt å publisere råd om hvordan de skal håndtere utfordringene som kan oppstå på lengre turer. Han ser på dette som et tegn på at teknologien ikke har modnet.

Selv om Bilia er en av de største forhandlerne av elbiler i Sverige, tror ikke Qviberg at de noen gang vil erstatte alle bensin- og dieselbiler. Han mener det er behov for begge typer biler.

Han understreker at bensin og diesel fortsatt vil være en del av fremtiden, men at også elbiler vil vinne terreng etter hvert som teknologien utvikler seg.

Det er imidlertid viktig at elbiler ikke produseres som en universalløsning for alle transportbehov, heter det. Derfor peker Qviberg også på den nyanserte debatten.

Det er ikke første gang Qviberg kritiserer den raske overgangen til elbiler. Han har tidligere advart sjåfører og bilbransjen generelt mot å se blindt på elbiler som eneste løsning.

Mats Qviberg uttalte seg tidligere om temaet i desember, og kritiserte sjåfører og bilbransjen for å ha for ensidig fokus på elbiler. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Disse ønskede skiltene ble avvist av det danske bilverket i 2024

De såkalte «ønskede» skiltene er dyre i Danmark. Men...

Det er ingen Tesla-skam her – "Vi selger mer nå"

Flere nederlendere tror de lider av Tesla-skam. Danskene har...

100 % elbiler tilsvarer at alle bileiere blir vegetarianere

BMW holder liv i V8. Volkswagen vil fortsette med...

Nytt baksete koster 600 000 kr. – Bilen er verdt 150.000

Bilimportøren krevde 600.000 kroner for et baksete. Altså for...

Tunge elbiler ødelegger veier, sier myndigheten

Fossilbilene har blitt hyppigere, men de tyngre elbilene og...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Audi skal utstyre biler med ratt som endrer form

Audi har søkt patent på en teknologi som gjør det mulig å ha et ratt i «valgfritt» form. Det ser mer avansert ut enn...

Italia anklager bilmerker for å lyve om elbiler

I Italia har politiet gjennomført flere ransakinger fordi ordensmyndighetene mener at en rekke bilmerker lyver om rekkevidden til elbiler. Elbiler og deres rekkevidde er...

Mercedes flytter ut av Tyskland for å spare penger

Mercedes må delvis flytte fra Tyskland. Det mener i hvert fall ledelsen. Planen er å flytte produksjonen til Øst-Europa. Mercedes går en utfordrende fremtid...

Dansk bil med 1.850 hestekrefter kan få manuelt gir

Det danske bilmerket Zenvo Automotive avviser ikke at den nyutviklede V12-motoren kan kobles til en manuell girkasse. Kun 100 Zenvo Auroras skal bygges. Alle...

Lasses ulovlige bilskilt skaper fortsatt problemer for politiet

Lasse Markmoller Hansen ble landskjent da bilskiltet 'UKJENT' påførte ham alvorlige problemer. I dag blir han fortsatt stoppet av politiet. Lasse Markmoller Hansen fra...

Økonom: Tyskland må stoppe alle bensinbiler nå

Hvis ikke Tyskland skal kvele sin egen største industri, må landet slutte å bygge bensinbiler akkurat nå, sier økonom. Hvis Tyskland skal redde sin...

Elbil er en katastrofe – overopphetes i minus 9 grader

BYD Tang klarer ikke å imponere den norske YouTuber Bjørn Nyland. Faktisk tvert imot. For han har funnet ut at batteriet overopphetes ved minus...

Volvo ber om unnskyldning for en pinlig copycat-skandale

Volvo kryper nå på kne og ber om unnskyldning. Først og fremst overfor sine kinesiske kunder, fordi kopideler har havnet i ellers helt nye...

Sinte Volvo-eiere: Bilene våre har kopihøyttalere

I Kina melder nå flere Volvo-eiere at bilene deres er utstyrt med det som ser ut til å være kopier av Bowers & Wilkins,...

Det er ingen Tesla-skam her – "Vi selger mer nå"

Flere nederlendere tror de lider av Tesla-skam. Danskene har sagt det samme. Men svenskene er helt likegyldige målt i antall sogn. Men mens både...

Hvordan Danmark regulerer sitt nettkasinomarked

Introduksjon Danmark har markert seg som et av de første europeiske landene med et transparent og godt regulert nettcasinomarked. Veksten av nettkasinoer i landet...

Media: V8-motoren gjør comeback i Mercedes C63 AMG

Mercedes har angret. AMG-avdelingen sier nå at en ny V8-motor er på vei. De vil imidlertid ikke si at det er for neste C63...