Elbiler er ikke involvert i flere ulykker enn andre biler. Selv ikke om elbiler er mer stillegรฅende, ifรธlge det danske vegdirektoratet.
Vegdirektoratet mener ikke at elbiler utgjรธr en รธkt fare i trafikken til tross for at de er stillegรฅende.
Tanken om at elbiler er farligere for syklister og fotgjengere fordi de brรฅker mindre, beskrives som en myte.
Ifรธlge en analyse fra det danske vegdirektoratet er ikke elbiler og plug-in hybridbiler mer involvert i trafikkulykker enn andre biler.
Det skriver tilsynet i en pressemelding .
Studien er basert pรฅ alle politiregistrerte trafikkulykker med elbiler og plug-in hybridbiler i perioden 2019 til 2023.
I den perioden var elbiler og plug-in hybridbiler involvert i fem prosent av alle ulykker med drepte og skadde. Det dreier seg om 66 personskadeulykker.
Elbiler er ikke farligere enn bensin- og dieselbiler
I samme periode utgjorde elbiler og plug-in hybridbiler om lag fem prosent av alle biler pรฅ veien.
Samferdselsminister Thomas Danielsen (V) har i en pressemelding fra det danske vegdirektoratet uttalt at pรฅstanden om at elbiler utgjรธr en stรธrre fare for syklister og fotgjengere ยซer en myte som har talt mot en ellers positiv transformasjon av den danske bilparkenยป.
โ Det er gode nyheter at elbiler ikke utgjรธr en stรธrre fare for syklister og fotgjengere enn andre biler. Det har ellers vรฆrt en myte som har talt mot en ellers positiv transformasjon av den danske bilparken, sier statsrรฅden.
Det er ogsรฅ et faktum at elbiler 'snakker' mindre enn biler med forbrenningsmotor, noe som kan gjรธre dem vanskeligere รฅ hรธre for andre trafikanter.
Likevel viser Vegdirektoratets analyse at de ikke รธker risikoen for ulykker med syklister og fotgjengere.
Siden 1. juli 2021 har EUs regelverk pรฅlagt nye elbiler รฅ avgi en varsellyd i hastigheter opp til 20 kilometer i timen.
Formรฅlet er รฅ varsle syklister og fotgjengere. Vegdirektoratet har ikke undersรธkt effekten av denne kunstige lyden og vet ikke om den oppfattes av syklister og fotgjengere.
I de undersรธkte ulykkene var elbilene i gjennomsnitt 1,7 รฅr gamle, mens plug-in hybridbilene var enda nyere.
Til sammenligning var de andre personbilene i gjennomsnitt 8,8 รฅr gamle. Marianne Foldberg Steffensen, avdelingsleder i Vejdirektoratet, pรฅpeker at nyere elbiler ofte har mer avansert sikkerhetsutstyr.
Dette kan ifรธlge Steffensen forklare hvorfor elbiler ikke har hatt en negativ, men kanskje heller en positiv innvirkning pรฅ trafikksikkerheten.
En lignende konklusjon er kommet til i en studie fra Norges statistikkbyrรฅ, Statistisk sentralbyrรฅ, som tilsvarer Danmarks Statistik. Ved utgangen av 2023 konkluderte nordmenn med at elbiler ikke er overrepresentert i trafikkulykker med fotgjengere.