England har fått nok: Elbileiere må betale veiavgift

Fra 1. april må også alle elbiler i England betale veiavgift – eller bilavgift, som det heter. Beløpet er imidlertid relativt beskjedent.

England har så langt fritatt alle elbiler fra bompenger. Men det er over. Fra 1. april må alle eiere av elbiler i landet betale til felleskassen.

Det skriver veihjelpselskapet RAC i en pressemelding .

Englands nye bilavgiftssystem er ganske komplisert. Men i hovedsak betyr dette at elbiler som kommer ut på veiene etter 1. april i år, må betale bare 10 pund i bompenger per år.

Det tilsvarer 90 kroner per år. Men ingen regler uten unntak. For hvis bilen koster mer enn 40.000 pund, regnes den som en luksusvare. Derfor må eiere betale 425 pund i året for å kjøre rundt i en dyr bil.

Men elbiler er ikke de eneste som ser at bompengene øker. Det samme gjelder alle andre biler som kjører rundt på landets veier. Det er rundt 34 millioner av dem.

Systemet er utformet slik at jo mer CO2 en bil slipper ut, jo høyere blir halvårlig avregning. Hvor dyrt det blir avhenger imidlertid også av når bilen er registrert.

Hvis det skjedde for 2017, er det det dyreste. Her må biler som slipper ut mer enn 255 gram CO2 per km betale 735 pund per år. kort kilometer. Det tilsvarer 6.600 kroner per år.

For biler registrert etter 2017 kan ikke beløpet være høyere enn 190 pund, tilsvarende 1700 danske kroner. Selv ikke om bilen slipper ut mer enn 255 gram CO2 per km. kort kilometer.

For den gruppen biler må det imidlertid betales en engangsavgift på £2 745 på grunn av de høyere CO2-utslippene.

I motsetning til situasjonen i Danmark, fritar lovene i England historiske kjøretøy – det vil si veteranbiler – fra enhver avgift.

Bilene må imidlertid være over 40 år gamle for å regnes som «gamle nok» i England.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ford taper 38 milliarder kroner på elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere år. Men det...

Volvos salg av elbiler stuper: 27 prosent er borte

Volvo har nettopp offentliggjort salgstallene sine for mai 2025....

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker...

Elbil må akselerere av seg selv, sier Dodge

Den nye Dodge Charger Daytona selger ikke bare dårlig,...

Kina truer europeiske bilmerker – kan stoppe elbiler

Kinas eksportrestriksjoner på sjeldne jordmetaller kan lamme bilproduksjonen i...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...