Fra 1. april må også alle elbiler i England betale veiavgift – eller bilavgift, som det heter. Beløpet er imidlertid relativt beskjedent.
England har så langt fritatt alle elbiler fra bompenger. Men det er over. Fra 1. april må alle eiere av elbiler i landet betale til felleskassen.
Det skriver veihjelpselskapet RAC i en pressemelding .
Englands nye bilavgiftssystem er ganske komplisert. Men i hovedsak betyr dette at elbiler som kommer ut på veiene etter 1. april i år, må betale bare 10 pund i bompenger per år.
Det tilsvarer 90 kroner per år. Men ingen regler uten unntak. For hvis bilen koster mer enn 40.000 pund, regnes den som en luksusvare. Derfor må eiere betale 425 pund i året for å kjøre rundt i en dyr bil.
Men elbiler er ikke de eneste som ser at bompengene øker. Det samme gjelder alle andre biler som kjører rundt på landets veier. Det er rundt 34 millioner av dem.
Systemet er utformet slik at jo mer CO2 en bil slipper ut, jo høyere blir halvårlig avregning. Hvor dyrt det blir avhenger imidlertid også av når bilen er registrert.
Hvis det skjedde for 2017, er det det dyreste. Her må biler som slipper ut mer enn 255 gram CO2 per km betale 735 pund per år. kort kilometer. Det tilsvarer 6.600 kroner per år.
For biler registrert etter 2017 kan ikke beløpet være høyere enn 190 pund, tilsvarende 1700 danske kroner. Selv ikke om bilen slipper ut mer enn 255 gram CO2 per km. kort kilometer.
For den gruppen biler må det imidlertid betales en engangsavgift på £2 745 på grunn av de høyere CO2-utslippene.
I motsetning til situasjonen i Danmark, fritar lovene i England historiske kjøretøy – det vil si veteranbiler – fra enhver avgift.
Bilene må imidlertid være over 40 år gamle for å regnes som «gamle nok» i England.