Den svenske bilimportøren Hedin Mobility Group, som også er i Danmark, taper over tre millioner svenske kroner om dagen. Brukte elbiler har skylden.
Hedin Mobility Group taper et betydelig beløp hver dag på den svenske delen av virksomheten. Mer presist mer enn tre millioner svenske kroner.
Ledelsen mener imidlertid selv at dette skyldes store verditap, spesielt på brukte elbiler. Bare i siste kvartal tapte bilimportøren nesten 300 millioner kroner.
– Tapene har flere årsaker. Men dette skyldes først og fremst fallende priser på brukte elbiler, sier administrerende direktør Anders Hedin.
Hedin-folket er imidlertid langt fra de eneste som taper penger på elbiler. Faktisk er det bare noen få bedrifter i bilindustrien som til og med kan tjene penger på elbiler. Ford taper for eksempel over 100 millioner kroner dagen på sine nye biler. Les mer om det her .
Tilbake i Sverige viser regnskapet for fjerde kvartal 2024 at salget økte marginalt. At tapet vokste til nesten 300 millioner kroner må ifølge selskapet finnes i renteutgifter.
En salgsgevinst på 140 millioner svenske kroner har hatt en positiv effekt på resultatet. Men det har ikke vært tilstrekkelig til å kompensere for de øvrige tapene.
For hele 2024 ga dette et underskudd på 1,4 milliarder svenske kroner, eller tilsvarende 940 millioner danske kroner.
Videre har Hedin Mobility Group blitt tvunget til å kjøpe tilbake en rekke elbiler til en verdi som er langt høyere enn den reelle markedsverdien. Dette har også skadet regnskapet.
Her i Danmark importerer Hedin Group Iveco, mens det er inngått en avtale med General Motors om å begrense hele importen av merket Corvette i Norden.
Mens det svensk-danske selskapet fortsatt kjører rundt, kan ikke det samme sies om en av Danmarks minste bilimportører, som brakk nakken og gikk konkurs med milliongjeld i fjor.
PM Company forsøkte å leve av å importere brukte biler og deretter selge dem videre til leasingselskaper. Gjelden besto primært av manglende betaling av penger til det offentlige.