Ifรธlge en ny tysk studie er elbiler opptil 59 prosent renere enn bensin- og dieselbiler. Studien sender ogsรฅ hybridene inn i skammekroken.
Elbiler er et tema som ofte kan fรฅ blodet til รฅ pumpe i debatten. Elbiler, som utelukkende gรฅr pรฅ strรธm, setter et lavere CO2-avtrykk ved kjรธring sammenlignet med de samme kilometerne i fossildrevne biler.
Men produksjonen av elbiler, spesielt batteriene, krever energi og utvinning av edle materialer. Og pรฅ den mรฅten starter elbilen dรฅrligere fra start.
En ny studie fra energi- og miljรธforskning i Heidelberg, Tyskland, kaster nรฅ flere tall inn i debatten.
Instituttet har oppdatert tidligere forskning med de siste tallene for รฅ gi et mer nรธyaktig bilde av utslipp fra bรฅde elektriske og fossildrevne kjรธretรธy. Studien tar hensyn til utslipp fra produksjon, kjรธring og skroting av bilene.
Resultatene viser at elbiler i gjennomsnitt produserer 53 prosent mindre CO2-utslipp enn bensinbiler og 59 prosent mindre enn dieselbiler over hele elbilens levetid.
Dette til tross for at produksjonen av elbiler generelt forurenser mer. Det betyr at en elbil ยซfanger oppยป det hรธyere CO2-avtrykket fra produksjonen etter 4500 kilometer sammenlignet med bensinbiler og etter 2500 kilometer sammenlignet med dieselbiler.
Etter det er elbilen et mer klimavennlig valg, sier tyskerne.
Studien viser ogsรฅ at dieselbiler i Tyskland har hรธyere utslipp enn bensinbiler. Dette er fordi dieselmotorer fรธrst og fremst finnes i stรธrre biler, som generelt har hรธyere drivstofforbruk.
I tillegg har forskerne undersรธkt plug-in hybrider. Men de er ikke pรฅ langt nรฆr like miljรธvennlige som rene elbiler, da deres faktiske forbruk i stor grad avhenger av hvor ofte bileieren lader dem.
Imidlertid er ikke alle like begeistret for ideen om et ensidig fokus pรฅ elbiler. En av dem er den svenske milliardรฆren Mats Qviberg, som er styreleder i den svenske bilforhandlergiganten Bilia.
Han er ikke redd for รฅ si sin mening om de kablede bilene, samtidig som han pรฅpeker feilene deres.
I et opinionsinnlegg i den svenske avisen Dagens Industri beskriver milliardรฆren utfordringene med รฅ bruke elbiler pรฅ langtur eller i tynt befolkede strรธk.
Her kan lademulighetene vรฆre begrenset, og rekkevidden til bilene kan vรฆre en kjempeutfordring. Videre mener han at sjรฅfรธrer som elbilen bare ikke er et alternativ for.
Ikke alle kan nikke gjenkjennende til de tyske forskernes beregninger. I 2021 gjorde Volvo Cars det klart at CO2-forskjellen mellom fossil- og elbiler er ubetydelig fra samlebรฅndet til den dagen bilene ender opp som skrot.