1. mars, 2025

Forskere: Elbiler er 59 prosent renere enn fossilbiler

Ifølge en ny tysk studie er elbiler opptil 59 prosent renere enn bensin- og dieselbiler. Studien sender også hybridene inn i skammekroken.

Elbiler er et tema som ofte kan få blodet til å pumpe i debatten. Elbiler, som utelukkende går på strøm, setter et lavere CO2-avtrykk ved kjøring sammenlignet med de samme kilometerne i fossildrevne biler.

Men produksjonen av elbiler, spesielt batteriene, krever energi og utvinning av edle materialer. Og på den måten starter elbilen dårligere fra start.

En ny studie fra energi- og miljøforskning i Heidelberg, Tyskland, kaster nå flere tall inn i debatten.

Instituttet har oppdatert tidligere forskning med de siste tallene for å gi et mer nøyaktig bilde av utslipp fra både elektriske og fossildrevne kjøretøy. Studien tar hensyn til utslipp fra produksjon, kjøring og skroting av bilene.

Resultatene viser at elbiler i gjennomsnitt produserer 53 prosent mindre CO2-utslipp enn bensinbiler og 59 prosent mindre enn dieselbiler over hele elbilens levetid.

Dette til tross for at produksjonen av elbiler generelt forurenser mer. Det betyr at en elbil «fanger opp» det høyere CO2-avtrykket fra produksjonen etter 4500 kilometer sammenlignet med bensinbiler og etter 2500 kilometer sammenlignet med dieselbiler.

Etter det er elbilen et mer klimavennlig valg, sier tyskerne.

Studien viser også at dieselbiler i Tyskland har høyere utslipp enn bensinbiler. Dette er fordi dieselmotorer først og fremst finnes i større biler, som generelt har høyere drivstofforbruk.

I tillegg har forskerne undersøkt plug-in hybrider. Men de er ikke på langt nær like miljøvennlige som rene elbiler, da deres faktiske forbruk i stor grad avhenger av hvor ofte bileieren lader dem.

Imidlertid er ikke alle like begeistret for ideen om et ensidig fokus på elbiler. En av dem er den svenske milliardæren Mats Qviberg, som er styreleder i den svenske bilforhandlergiganten Bilia.

Han er ikke redd for å si sin mening om de kablede bilene, samtidig som han påpeker feilene deres.

I et opinionsinnlegg i den svenske avisen Dagens Industri beskriver milliardæren utfordringene med å bruke elbiler på langtur eller i tynt befolkede strøk.

Her kan lademulighetene være begrenset, og rekkevidden til bilene kan være en kjempeutfordring. Videre mener han at sjåfører som elbilen bare ikke er et alternativ for.

Ikke alle kan nikke gjenkjennende til de tyske forskernes beregninger. I 2021 gjorde Volvo Cars det klart at CO2-forskjellen mellom fossil- og elbiler er ubetydelig fra samlebåndet til den dagen bilene ender opp som skrot.

Forskere: Elbiler er 59 procent renere end fossilbilen
Kilde: Institutt for energi- og miljøforskning Heidelberg

Latest

Don't miss

Store skjermer er ikke kult lenger, sier Mercedes

Mercedes beveger seg ikke nødvendigvis bort fra storskjermene. Men...

20 år gammelt smutthull gjorde ulovlig Tesla lovlig

Noen menn har klart å overbevise myndighetene om at...

På så lang avstand kan politiet lasermåle bilister

I juni 2020 tok politiet i bruk en rekke...

Adam LZ finner ekstremt sjelden BMW ved en tilfeldighet

Ved første øyekast ser den ut som en firedørs...

Skjer hvert år – 25.000 farlige biler forlater Danmark

Nye tall fra det danske Motorstyrelsen viser at 25.000...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Alexander er i sjokk: Min Porsche er 0 kr. verdt etter 2 år

Etter to år med ingenting annet enn verkstedbesøk og problemer, fikk Alexander Davey beskjed om at hans elektriske Porsche er verdt 0 kroner ved...

Her er fartsgrensen på motorveien satt ned til 23 km/t.

En strekning av den engelske motorveien M25 er nå så tett med trafikk at bilister, i 23 km/t, kjører saktere enn syklister. På en...

Mekaniker innrømmer å ha jukset: "Jeg jukser med vilje"

AdBlue-systemet er noe Djevelen skapte. I alle fall hvis du spør en svensk mekaniker. Svindel er umulig å oppdage. En mekaniker, som ønsker å...

Oppsagt bildirektør tjente 734.000 kroner dagen

Carlos Tavares var – helt til han ble sparket av Stellantis Group – en av de best betalte direktørene i bilindustrien. I snitt fikk...

Dansk bilimportør taper 3 millioner kroner om dagen

Den svenske bilimportøren Hedin Mobility Group, som også er i Danmark, taper over tre millioner svenske kroner om dagen. Brukte elbiler har skylden. Hedin...

Superbillig batteri for elbiler som skal være laget av papir

En batteripakke laget for elbiler tom for papir? Ja, det er godt nok ifølge et selskap fra Singapore, som hevder å kunne holde tritt...

Her er den nye trafikkregelen – gjeldende fra 1. mars

Fra lørdag 1. mars 2025 får frivillige badevakter kjøre med grønt lys i trafikken. Blinket gir imidlertid ikke de frivillige rett til å bøye...

Bugatti bygger nå de siste bilene med W16-motorer noensinne

W16-motoren er nesten over. Men ikke fordi Bugatti har samlet de siste 100 eksemplarene av motoren som skal inn i den åpne Mistral. En...

Tesla kjøper ut urolig selskap – alle penger er borte

Den tyske bilunderleverandøren Manz har erklært seg insolvent. Nå hopper Tesla inn og kjøper hele butikken. Den tyske bilunderleverandøren Manz har gått tom for...

Dansk toppdirektør ferdig – forlater flere bilmerker

Den danske bilimportøren Semler Premium, som selger Porsche, Lamborghini og Bentley i Danmark, har skilt lag med sin direktør Klaus Frokjær. Offisielt etter gjensidig...

BMW sier nei til 500 millioner kroner. i statsstøtte

BMW kunne fått 500 millioner kroner i statlig støtte for å beholde arbeidsplasser og produksjon i England. Men tyskerne vil ikke. Salget av elbiler...

Bilgiganten permitterer 9000 – stenger halvparten av den kjente fabrikken

Det har kjørt ut biler i et tempo som var vanskelig å fatte. Men nå skal Nissans Qashqai-fabrikk i Sunderland reduseres med 50 prosent...