Mekaniker innrømmer å ha jukset: "Jeg jukser med vilje"

AdBlue-systemet er noe Djevelen skapte. I alle fall hvis du spør en svensk mekaniker. Jukset er umulig å oppdage.

En mekaniker, som ønsker å være anonym, innrømmer nå at han med vilje jukser og kobler fra Adblue-systemet på dieselbiler.

Dette selv om det faktisk er ulovlig å koble fra systemet. I verste fall kan juks, hvis det oppdages, gi bot.

skriver Carup .

Mekanikeren mediet snakket med sier systemet er fryktelig dårlig. Men samtidig erkjenner han at å koble fra systemet er siste utvei.

– Det er et dårlig system som er dyrt å reparere. Du må bytte hele tanken fordi den er innkapslet der, og tanken koster rundt 30.000 kroner, sier mekanikeren.

Ulf Stefansson, ekspert i Fordonsjuristen, sier til Carup at det er ulovlig å dekryptere Adblue-systemet. Men det er også nesten umulig å oppdage om det skulle skje.

Adblue, som ble utviklet som et tilsetningsstoff for dieselbiler for å oppnå renere forbrenning, ble utviklet altfor raskt, ifølge Carup.

Tilsetningsstoffet, som kom på markedet kort tid etter at Volkswagens metoder ble avslørt i dieselgate-skandalen, har ifølge den svenske mekanikeren en tendens til selvdestruksjon.

Og når ting først går galt, er det dyrt å fikse. Ifølge mekanikeren er frakobling siste utvei. Men selve reparasjonen er ofte noe vanlige sjåfører rett og slett ikke har råd til.

Men å endre eller deaktivere Adblue-systemet betyr at dieselbilen mister sin Euronorm-klassifisering. Og det bryter med typegodkjenningsregelverket.

I Sverige mener imidlertid Tord Fornander, styreleder i Tilsynsbransjen, at svindelen med utkoblingen er mer enn vanskelig å oppdage. Det lar seg rett og slett ikke gjøre med de virkemidlene myndighetene bruker i dag.

I stedet etterlyser styrelederen verktøy «som de har i Tyskland». Ifølge svenskene kan myndighetene her se om sjåførene har koblet ut det obligatoriske systemet.

Mens i det minste svenskene innrømmer at AdBlue-systemer kobles fra, kan en annen obligatorisk teknologi i moderne biler veldig lett bli det neste 'offeret'.

Siden juli 2024 har alle nye biler som selges i Europa vært utstyrt med et såkalt 'intelligent hastighetssystem', noe som gjør det umulig for sjåfører å kjøre for fort Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari...

Elbilmerke reddet fra konkurs – brukte 10 milliarder

Til tross for at de har brukt 10 milliarder...

Mercedes verdt 20 millioner kroner omkom i flammer

Det finnes bare 275 eksemplarer av hyperbilen Mercedes-AMG One....

10 år gammelt forbud fungerer ikke – tyverier øker

Siden 2015 har det vært et lovkrav at bilskiltene...

Det er flere elbiler om bord på det brennende lasteskipet

Det er flere elbiler enn først antatt om bord...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...