AdBlue-systemet er noe Djevelen skapte. I alle fall hvis du spør en svensk mekaniker. Svindel er umulig å oppdage.
En mekaniker, som ønsker å være anonym, innrømmer nå at han med vilje jukser og kobler fra Adblue-systemet på dieselbiler.
Dette selv om det faktisk er ulovlig å koble fra systemet. I verste fall kan juks, hvis det oppdages, gi bot.
skriver Carup .
Mekanikeren mediet snakket med sier systemet er fryktelig dårlig. Men samtidig erkjenner han at å koble fra systemet er siste utvei.
– Det er et dårlig system som er dyrt å reparere. Du må bytte hele tanken fordi den er innkapslet der, og tanken koster rundt 30.000 kroner, sier mekanikeren.
Ulf Stefansson, ekspert i Fordonsjuristen, sier til Carup at det er ulovlig å dekryptere Adblue-systemet. Men det er også nesten umulig å oppdage om det skulle skje.
Adblue, som ble utviklet som et tilsetningsstoff for dieselbiler for å oppnå renere forbrenning, ble utviklet altfor raskt, ifølge Carup.
Tilsetningsstoffet, som kom på markedet kort tid etter at Volkswagens metoder ble avslørt i dieselgate-skandalen, har ifølge den svenske mekanikeren en tendens til selvdestruksjon.
Og når ting først går galt, er det dyrt å fikse. Ifølge mekanikeren er frakobling siste utvei. Men selve reparasjonen er ofte noe vanlige sjåfører rett og slett ikke har råd til.
Men å endre eller deaktivere Adblue-systemet betyr at dieselbilen mister sin Euronorm-klassifisering. Og det bryter med typegodkjenningsregelverket.
I Sverige mener imidlertid Tord Fornander, styreleder i Tilsynsbransjen, at svindelen med utkoblingen er mer enn vanskelig å oppdage. Det lar seg rett og slett ikke gjøre med de virkemidlene myndighetene bruker i dag.
I stedet etterlyser styrelederen verktøy «som de har i Tyskland». Ifølge svenskene kan myndighetene her se om sjåførene har koblet ut det obligatoriske systemet.
Mens i det minste svenskene innrømmer at AdBlue-systemer kobles fra, kan en annen obligatorisk teknologi i moderne biler veldig lett bli det neste 'offeret'.
Siden juli 2024 har alle nye biler som selges i Europa vært utstyrt med et såkalt 'intelligent hastighetssystem', noe som gjør det umulig for sjåfører å kjøre for fort Les mer om det her .