3. mars, 2025

Mercedes-sjef: Bildesignere dør ut og blir erstattet av AI-dritt

90 prosent av den kunstige intelligensen – eller AI – som finnes i dag er dritt, sier Mercedes' sjefdesigner. Likevel tror han at hans etterfølger vil bli en datamaskin.

Mercedes' sjefsdesigner for kunstig intelligens – eller AI – mener foreløpig at noe av det som finnes er dritt. Likevel tror han at han vil bli erstattet av en datamaskin før eller siden.

Gordon Wagener, som startet hos Mercedes Benz i 1997 og nå leder selskapets designavdeling, erkjenner at kunstig intelligens vil omforme måten biler er designet på.

"Min etterfølger vil være en maskin og vil være mye billigere," sa han i et intervju med ABC News .

Wagener forventer at mesteparten av designarbeidet vil bli utført av AI i løpet av de neste ti årene, noe som gjør tradisjonelle designere overflødige.

Spørsmålet om datamaskiner kan designe biler så vakkert som mennesker kan er kanskje det viktigste spørsmålet i hele debatten.

Kritikere har påpekt at utformingen av enkelte elbiler, spesielt fra merker som Jaguar, ser ut til å bære preg av kunstig intelligens. De mest kritiske kaller til og med Jaguars forsøk på å gjenopprette noe mer enn kunstige. Også når det kommer til design.

Mercedes jobber med å utvikle nye modeller som skal tiltrekke seg et bredere publikum. Den nye EQS er et eksempel på en bil som Mercedes håper snakker til andre enn den «vanlige» S-Klasse-kunden.

Wagener mener at AI i dag produserer design som mangler kvalitet, men han erkjenner at teknologien er i stadig utvikling. Akkurat som han spår at AI vil være uunngåelig i fremtiden.

Han erkjenner også at kunstig intelligens vil endre måten bilindustrien opererer på. "AI vil drastisk endre måten biler er designet på.

– Jeg tror at om ti år vil AI tegne det meste av en bil, og det vil gjøre designere unødvendige. Min etterfølger blir en maskin som vil være mye billigere i drift enn det jeg får betalt, sier Gordon Wagener.

Selv om Wagener spår at biler i fremtiden vil fungere som «smarthus», tror han at biler – i alle fall i overskuelig fremtid – fortsatt vil være noe som kan kjøres på ordinær måte. Altså med ratt og pedaler.

Liste over danske bildesignere

Henrik Fisker – Kjent for å designe BMW Z8 , Aston Martin DB9 , Fisker Karma og senere Fisker Ocean . Fisker har en internasjonal karriere og er en av de mest kjente danske bildesignerne.

Jan Wilsgaard – Født i USA av danske foreldre, men oppvokst i Danmark. Han var sjefdesigner i Volvo i mange år og sto bak Volvo Amazon , Volvo 140-serien og Volvo 240-serien , som ble ikoniske modeller for merket.

Anders Warming – Har jobbet som sjefdesigner i Mini og BMW. Han var ansvarlig for design som Mini Cooper (F56) , BMW Z4 (E89) og BMWs Vision konseptbiler.

Jens Manske – Har hatt en flott karriere i Volkswagen Group, hvor han jobbet på modeller som VW Golf , VW Passat og var involvert i Audi design.

Torsten Valeur – Designet Zenvo ST1 , Danmarks første ekte superbil, som kombinerer skandinavisk minimalisme med rå kraft.

Christian Brandt – Har jobbet for ulike bilmerker, inkludert SAAB, og bidratt til design innenfor premium- og sportssegmentene.

Latest

Don't miss

Her til lands er Porsche 911 den mest populære bilen

Mens sjåfører i Danmark nøyer seg med elbiler fra...

Stenger Maserati? 11 milliarder kroner har forsvunnet

Da den nå sparkede regissøren Carlos Tavares fikk luftet...

18 år gamle Lærke Ronn får en unik sjanse i motorsport: Trenes av Le Mans-vinner

Lærke Ronn får en erfaren mentor i Mikkel O....

2 av 3 personer har et negativt syn på Tesla – Musk har skylden

I elbilens paradis, Norge, ser nå 2 av 3...

Bilstyrelsen taper – slik kan skiltene nå plasseres

Biltilsynet har så langt slått ned på motorsyklister dersom...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Volkswagen dropper disse biler – «Vi har ikke råd»

Borte er dagene med nisjemodeller som den nylig avviklede Volkswagen Arteon. Direktør Thomas Schäfer innrømmer at merket ikke lenger har råd. Volkswagen dropper nisjemodeller....

Slutt etter 6 år – Polestar legger ned

Som det første av totalt 60 utstillingslokaler åpnet Polestar i Oslo sentrum. Lokalene er nå okkupert. Flere stenginger er på vei. Polestar går bort...

Venstre vil forby offentlige kjøp av kinesiske elbiler

Det må bli slutt på kinesiske elbiler for hjemmesykepleie, for eksempel. Det mener i hvert fall Venstre. Flere partier ser positivt på ideen. Venstre...

Slik ser Volkswagen ID.1 ut – koster 150.000 kroner

Volkswagen ID.1 presenteres onsdag, men tyskerne har allerede hevet prisen på bilen til 150.000 kroner. Vi forventer det fordi Volkswagen sier det. Det betyr...

De fleste elbiler er dritt, sier bildirektør

Han trakk seg nettopp fra Lucid Motors. Men det stopper ikke Peter Rawlinson fra å kritisere «de fleste elektriske biler» som dritt. Mange bilmerker...

Introduksjon til SquadBall-universet: En kveld for lidenskapelige bilentusiaster

SquadBall inviterer til en helt spesiell kveld på Haaning Collection i Bagsværd, hvor lidenskapen for bil, unike opplevelser og sterke nettverk står i sentrum....

Garantien gikk ut – nå skal elbilen repareres for 246.000 kr.

Da Zohir Kouabache tok sin fem år gamle Audi e-tron inn til service, fikk han beskjed om at bilen trengte reparasjoner for en kvart...

Bilstyrelsen taper – slik kan skiltene nå plasseres

Biltilsynet har så langt slått ned på motorsyklister dersom skiltskiltet deres ikke var på linje med bakhjulet. Men det er løgn, sier Riksskatteretten. Det...

Årets laveste – Bensinprisene stuper i Danmark

Danskene kan nå tydelig føle at makten har endret seg i USA. Bensinprisene har falt til sitt laveste nivå i år. Prisene på bensin...

Dansk bilimportør tjener nesten 1 milliard i 2024

Bilimportøren Semler Gruppen, som er ansvarlig for import av Volkswagen Group-modeller i Danmark, tjente nesten 1 milliard før skatt i 2024. Semler Group, Danmarks...

Går av etter 43 år – Lars vil ikke selge elbiler

Etter over fire tiår stenger Assens Bil Center på Fyn. Eier Lars Hindsgaul ønsker ikke å selge elbiler og legger ned virksomheten. Assens Bil...

Stefans Audi må vrakes fordi Q8 ble gal

Det var Q8 og ikke Stefan som helte feil drivstoff i bilen. Men nå skal den 13 år gamle Audi A6 uansett vrakes. Noe...