90 prosent av den kunstige intelligensen – eller AI – som finnes i dag er dritt, sier Mercedes' sjefdesigner. Likevel tror han at hans etterfølger vil bli en datamaskin.
Mercedes' sjefsdesigner for kunstig intelligens – eller AI – mener foreløpig at noe av det som finnes er dritt. Likevel tror han at han vil bli erstattet av en datamaskin før eller siden.
Gordon Wagener, som startet hos Mercedes Benz i 1997 og nå leder selskapets designavdeling, erkjenner at kunstig intelligens vil omforme måten biler er designet på.
"Min etterfølger vil være en maskin og vil være mye billigere," sa han i et intervju med ABC News .
Wagener forventer at mesteparten av designarbeidet vil bli utført av AI i løpet av de neste ti årene, noe som gjør tradisjonelle designere overflødige.
Spørsmålet om datamaskiner kan designe biler så vakkert som mennesker kan er kanskje det viktigste spørsmålet i hele debatten.
Kritikere har påpekt at utformingen av enkelte elbiler, spesielt fra merker som Jaguar, ser ut til å bære preg av kunstig intelligens. De mest kritiske kaller til og med Jaguars forsøk på å gjenopprette noe mer enn kunstige. Også når det kommer til design.
Mercedes jobber med å utvikle nye modeller som skal tiltrekke seg et bredere publikum. Den nye EQS er et eksempel på en bil som Mercedes håper snakker til andre enn den «vanlige» S-Klasse-kunden.
Wagener mener at AI i dag produserer design som mangler kvalitet, men han erkjenner at teknologien er i stadig utvikling. Akkurat som han spår at AI vil være uunngåelig i fremtiden.
Han erkjenner også at kunstig intelligens vil endre måten bilindustrien opererer på. "AI vil drastisk endre måten biler er designet på.
– Jeg tror at om ti år vil AI tegne det meste av en bil, og det vil gjøre designere unødvendige. Min etterfølger blir en maskin som vil være mye billigere i drift enn det jeg får betalt, sier Gordon Wagener.
Selv om Wagener spår at biler i fremtiden vil fungere som «smarthus», tror han at biler – i alle fall i overskuelig fremtid – fortsatt vil være noe som kan kjøres på ordinær måte. Altså med ratt og pedaler.
Liste over danske bildesignere
Henrik Fisker – Kjent for å designe BMW Z8 , Aston Martin DB9 , Fisker Karma og senere Fisker Ocean . Fisker har en internasjonal karriere og er en av de mest kjente danske bildesignerne.
Jan Wilsgaard – Født i USA av danske foreldre, men oppvokst i Danmark. Han var sjefdesigner i Volvo i mange år og sto bak Volvo Amazon , Volvo 140-serien og Volvo 240-serien , som ble ikoniske modeller for merket.
Anders Warming – Har jobbet som sjefdesigner i Mini og BMW. Han var ansvarlig for design som Mini Cooper (F56) , BMW Z4 (E89) og BMWs Vision konseptbiler.
Jens Manske – Har hatt en flott karriere i Volkswagen Group, hvor han jobbet på modeller som VW Golf , VW Passat og var involvert i Audi design.
Torsten Valeur – Designet Zenvo ST1 , Danmarks første ekte superbil, som kombinerer skandinavisk minimalisme med rå kraft.
Christian Brandt – Har jobbet for ulike bilmerker, inkludert SAAB, og bidratt til design innenfor premium- og sportssegmentene.