Mens sjåfører i Danmark nøyer seg med elbiler fra Toyota, Volkswagen og Tesla, foretrekker innbyggerne i Andorra å kjøre Porsche 911.
Det høres ut som en drøm. Men i Andorra er det faktisk virkeligheten. Her er Porsche 911 den mest populære bilen.
Det viser tall Bilindustrianalyse har offentliggjort på det sosiale mediet X.
Bare i 2024 økte antallet nye 911-er med hele 41 prosent. Og hvorfor da? Vel, for de som nesten ikke har avgift på biler i fyrstedømmet mellom Frankrike og Spania.
Faktisk får staten 'bare' utbetalt 4,5 prosent i moms. Og det er på biler generelt. Til sammenligning er det både 150 prosent registreringsavgift og 25 prosent moms på nye biler i Danmark.
Biler anses generelt som nye i Danmark hvis de har mindre enn 6000 kilometer på klokken eller er yngre enn 6 år.
Tilbake i Andorra er nok Porsche 911 den mest populære bilmodellen, men tyskerne må si at de har blitt overgått av konkurrentene hos Mercedes. Så generelt.
Mens Porsche solgte 210 nye biler i Andorra i 2024, solgte Mercedes 231 biler. Husk at dette er små tall. Men husk at det bare bor rundt 81 000 mennesker i det lille landet.
Og at de – som nevnt – er gale etter Porsche. Kun avbrutt av Toyota GR Yaris er det Porsche-modeller i hele topp 4. De andre bilene er Caynne og Macan. Med andre ord – det er ingen trange steder her.
I Danmark er den mest populære Porschen Macan. Slik så det i hvert fall ut i januar i år. 51 Macan-modeller fikk danske skilt i perioden. Morsomt nok er det like mange 3-serier som BMW legger på veien.
Ser vi på det på årsbasis, er 2024 det siste vi kan sammenligne med. Ikke en eneste ny 911 ble solgt i Danmark. Til gjengjeld resulterte det i 26 nye Cayenne-modeller.
Fakta om Porsche 911:
Første generasjon (1963-1973):
- Porsche 911 ble først introdusert på Frankfurt Motor Show i 1963. Den skulle opprinnelig hete Porsche 901, men navnet ble endret til 911 etter at Peugeot protesterte mot bruken av tall med en null i midten.
- Den første 911 var utstyrt med en luftkjølt 2,0-liters sekssylindret boksermotor som produserte 130 hestekrefter.
- Designet til 911 var inspirert av Porsche 356. Men 911 skulle være den mer aerodynamiske og moderne bilen av de to.
G-modellen (1974-1989):
- I 1974 ble den første store oppdateringen av 911 lansert – bilen ble kjent som G-modellen. Den hadde en rekke forbedringer, inkludert en mer robust motor og et oppdatert interiør.
- I løpet av G-modellens produksjonsperiode ble det introdusert flere ulike varianter, inkludert 911 Turbo, som ble kjent for sin høye ytelse.
Senere generasjoner (1989-i dag):
- Siden G-modellen har det kommet flere nye generasjoner av 911, hver med sine egne forbedringer og designendringer.
- Noen av de mest bemerkelsesverdige generasjonene inkluderer 993, 996, 997, 991 og den nåværende 992.2.
- Hver generasjon har brakt nye teknologier og innovasjoner, inkludert nye motorer, girkasser og chassis.
Porsche 911 i dag:
- Den nåværende generasjonen av Porsche 911, 992, ble introdusert i 2019. De nyeste modellene heter 992.2. Bilene har en rekke forbedringer sammenlignet med forrige generasjon, blant annet en kraftigere motor og et mer moderne interiør.
- Porsche 911 er fortsatt en av de mest populære sportsbilene i verden og er kjent for sin høye ytelse, tidløse design og kjøreglede.
Fremtiden til Porsche 911:
Porsches strategi med elbiler har vært kostbar. Faktisk har det sviktet så mye at folkene fra Zuffehausen, hvor fabrikken ligger, nå ønsker å satse mer på forbrenningsmotoren.
Det finnes imidlertid allerede en hybriddrevet 911. Men det blir nok ikke flere. I et intervju med Automotive News gjorde Porsche-ledelsen det klart at modellen ikke blir en ren elbil.