4. mars, 2025

De fleste elbiler er dritt, sier bildirektør

Han trakk seg nettopp fra Lucid Motors. Men det stopper ikke Peter Rawlinson fra å kritisere «de fleste elektriske biler» som dritt.

Mange bilmerker løser rekkeviddeproblemet til elbiler med stadig større batterier. Men det gjør de fleste elbiler dritt.

Det mener i hvert fall Peter Rawlinson, som gikk av som direktør for American Lucid Motors forrige uke.

Han sier til Autocar .

I jakten på stadig flere kilometer i elbiler går bilmerkene, ifølge Peter Rawlinson, amok med stadig større batteripakker. Og det gjør bare vondt verre for elbilene selv.

– Det å bygge en energieffektiv elbil gir deg er i utgangspunktet en bedre bil. Og det er her vi har problemet.

De fleste elbiler gjør det helt feil

– Hvis du ser på en tilsvarende bensinbil som går kanskje 8 kilometer per liter, er den bedre enn bilen som går dobbelt så langt fordi ytelsen er bedre.

– De fleste bilentusiaster vil ha ytelse. De bryr seg egentlig ikke om hvor langt de kan komme på en liter bensin.

Peter Rawlinson mener også at det er derfor Lucid Air kan imponere. Ifølge den nå tidligere direktøren mister den ikke ytelsen selv om strømmen gradvis forsvinner fra batteriet.

– Den gjør elektroner om til brent gummi og kan blåse bort alle fordi den er «drivstoffeffektiv». Det er dette som gir elbiler ytelse.

For å gjøre bildet enda klarere forklarer Peter Rawlinson poenget sitt med at det tilsvarer å kjøre 42 kilometer per liter i en Mercedes S-klasse i stedet for en Volkswagen Golf Bluemotion.

– Det var ingen som skrev om det da jeg sa for tre år siden at vi vil bygge biler som kan kjøre 800 kilometer på en ladning. Folk sa at jeg løy.

– Men da det viste seg å stemme, sa alle at jeg akkurat hadde stappet bilene med batterier, sier Rawlinson.

En ting er for den tidligere Lucid-sjefen å tro at hele bilindustrien gjør feil, men det er en helt annen ting å se hvordan det faktisk går i hans egen virksomhet. Eller nå tidligere virksomhet.

Fordi Lucid taper penger. Utrolig mye penger. Senest har merket annonsert at det faktisk drømmer om å selge reservedeler. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Lasses ulovlige bilskilt skaper fortsatt problemer for politiet

Lasse Markmoller Hansen ble landskjent da bilskiltet 'UKJENT' påførte...

Ikke egnet for biler: "Farlig" Tesla-utstyr skal undersøkes

En ny dom fra Tyskland betyr at myndighetene nå...

Hever lønnen – bilsjef tjener 250.000 kroner dagen

Volvo Group har hevet lønnen til administrerende direktør Martin...

Superbillig batteri for elbiler som skal være laget av papir

En batteripakke laget for elbiler tom for papir? Ja,...

Nytt elbilbatteri får strøm fra atomavfall

Det regnes bare som avfall som må begraves og...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Volkswagen dropper disse biler – «Vi har ikke råd»

Borte er dagene med nisjemodeller som den nylig avviklede Volkswagen Arteon. Direktør Thomas Schäfer innrømmer at merket ikke lenger har råd. Volkswagen dropper nisjemodeller....

Slutt etter 6 år – Polestar legger ned

Som det første av totalt 60 utstillingslokaler åpnet Polestar i Oslo sentrum. Lokalene er nå okkupert. Flere stenginger er på vei. Polestar går bort...

Venstre vil forby offentlige kjøp av kinesiske elbiler

Det må bli slutt på kinesiske elbiler for hjemmesykepleie, for eksempel. Det mener i hvert fall Venstre. Flere partier ser positivt på ideen. Venstre...

Slik ser Volkswagen ID.1 ut – koster 150.000 kroner

Volkswagen ID.1 presenteres onsdag, men tyskerne har allerede hevet prisen på bilen til 150.000 kroner. Vi forventer det fordi Volkswagen sier det. Det betyr...

Introduksjon til SquadBall-universet: En kveld for lidenskapelige bilentusiaster

SquadBall inviterer til en helt spesiell kveld på Haaning Collection i Bagsværd, hvor lidenskapen for bil, unike opplevelser og sterke nettverk står i sentrum....

Garantien gikk ut – nå skal elbilen repareres for 246.000 kr.

Da Zohir Kouabache tok sin fem år gamle Audi e-tron inn til service, fikk han beskjed om at bilen trengte reparasjoner for en kvart...

Bilstyrelsen taper – slik kan skiltene nå plasseres

Biltilsynet har så langt slått ned på motorsyklister dersom skiltskiltet deres ikke var på linje med bakhjulet. Men det er løgn, sier Riksskatteretten. Det...

Årets laveste – Bensinprisene stuper i Danmark

Danskene kan nå tydelig føle at makten har endret seg i USA. Bensinprisene har falt til sitt laveste nivå i år. Prisene på bensin...

Dansk bilimportør tjener nesten 1 milliard i 2024

Bilimportøren Semler Gruppen, som er ansvarlig for import av Volkswagen Group-modeller i Danmark, tjente nesten 1 milliard før skatt i 2024. Semler Group, Danmarks...

Går av etter 43 år – Lars vil ikke selge elbiler

Etter over fire tiår stenger Assens Bil Center på Fyn. Eier Lars Hindsgaul ønsker ikke å selge elbiler og legger ned virksomheten. Assens Bil...

Stefans Audi må vrakes fordi Q8 ble gal

Det var Q8 og ikke Stefan som helte feil drivstoff i bilen. Men nå skal den 13 år gamle Audi A6 uansett vrakes. Noe...

Tesla i ny lavkonjunktur – har havnet på den fryktede hatlisten

Teslas salg i Norge falt betydelig i februar. En førsteamanuensis fra Universitetet i Bergen har imidlertid en enkel forklaring på dette. Tesla har havnet...