De fleste elbiler er dritt, sier bildirektør

Han trakk seg nettopp fra Lucid Motors. Men det stopper ikke Peter Rawlinson fra å kritisere «de fleste elektriske biler» som dritt.

Mange bilmerker løser rekkeviddeproblemet til elbiler med stadig større batterier. Men det gjør de fleste elbiler dritt.

Det mener i hvert fall Peter Rawlinson, som gikk av som direktør for American Lucid Motors forrige uke.

Han sier til Autocar .

I jakten på stadig flere kilometer i elbiler går bilmerkene, ifølge Peter Rawlinson, amok med stadig større batteripakker. Og det gjør bare vondt verre for elbilene selv.

– Det å bygge en energieffektiv elbil gir deg er i utgangspunktet en bedre bil. Og det er her vi har problemet.

De fleste elbiler gjør det helt feil

– Hvis du ser på en tilsvarende bensinbil som går kanskje 8 kilometer per liter, er den bedre enn bilen som går dobbelt så langt fordi ytelsen er bedre.

– De fleste bilentusiaster vil ha ytelse. De bryr seg egentlig ikke om hvor langt de kan komme på en liter bensin.

Peter Rawlinson mener også at det er derfor Lucid Air kan imponere. Ifølge den nå tidligere direktøren mister den ikke ytelsen selv om strømmen gradvis forsvinner fra batteriet.

– Den gjør elektroner om til brent gummi og kan blåse bort alle fordi den er «drivstoffeffektiv». Det er dette som gir elbiler ytelse.

For å gjøre bildet enda klarere forklarer Peter Rawlinson poenget sitt med at det tilsvarer å kjøre 42 kilometer per liter i en Mercedes S-klasse i stedet for en Volkswagen Golf Bluemotion.

– Det var ingen som skrev om det da jeg sa for tre år siden at vi vil bygge biler som kan kjøre 800 kilometer på en ladning. Folk sa at jeg løy.

– Men da det viste seg å stemme, sa alle at jeg akkurat hadde stappet bilene med batterier, sier Rawlinson.

En ting er for den tidligere Lucid-sjefen å tro at hele bilindustrien gjør feil, men det er en helt annen ting å se hvordan det faktisk går i hans egen virksomhet. Eller nå tidligere virksomhet.

Fordi Lucid taper penger. Utrolig mye penger. Senest har merket annonsert at det faktisk drømmer om å selge reservedeler. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Rolls-Royces nye 26,8-liters V12 har 2222 hestekrefter

12V2000 M96Z er kanskje et langt navn, men bak...

Den første Le Mans-dansken er død – Jens Winther ble 86 år gammel

Danmarks første Le Mans-fører, Jens Winther, som også kjørte...

Lasteskip med 3159 biler om bord tar fyr

Bilskipet Morning Midas, som har tusenvis av biler om...

Elbiler skuffer igjen hos Porsche – permitterer flere ansatte

Midlertidige og deltidsansatte ved Porsches fabrikk i Leipzig må...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...