4. mars, 2025

Nissan GT-R avslutter produksjonen etter 18 år

Nissan GT-R har aldri offisielt vært til salgs i Danmark. Men etter 18 år er ordrebøkene også permanent stengt i Japan.

Nissan GT-R er en av de eldste bilene du teknisk sett kan kjøpe fra fabrikken i dag. Det er 18 år siden den gang. Men nå er ordrebøkene også stengt i Japan. Det betyr at bilen ikke lenger kan bestilles fra fabrikken noe sted i verden.

Det skriver merket selv på sine nettsider .

Produksjonen for det nordamerikanske markedet stoppet opp i oktober i fjor, mens Nissan holdt ordrebøkene åpne hjemme i Japan.

– Nissan GT-R har fått bestillinger fra mange kunder, og nå stenges ordrestrømmen i forhold til mengden biler som allerede er planlagt, heter det i en løst oversatt melding fra japaneren.

Det er uklart hvor mange GT-R-modeller, og dermed håndbygde 3,8-liters V6-motorer, Nissan allerede har i sin 'kundebank'. Eller generelt når den siste bilen ruller ut av fabrikken.

Nissan vil gjerne fortsette i 17 år til

Men det er sikkert at de siste kundene har meldt seg på bil. Japanerne er imidlertid triste over at GT-R-produksjonen stopper opp.

Allerede i fjor gjorde merket det klart at det gjerne vil holde liv i samlebåndet, som delvis drives for hånd, i mange år til. Det kan imidlertid ikke gjøres. Les mer om det her .

Allerede sommeren 2021 forsvant GT-R-modellen fra merkets europeiske modellutvalg. Da fikk nye støykrav skylden. Senere forsvant bilen også i Australia fordi den ikke kunne oppfylle strengere krav til kollisjonstest.

Da R35 GT-R først dukket opp på slutten av 2007, ble den drevet av en 3,8-liters twin-turbo V6-motor med 480 hestekrefter. Med årene økte antallet hestekrefter.

I dag har toppmodellen, med kallenavnet Nismo Track Edition, 600 hestekrefter. Det er imidlertid 50 biler kalt GT-R50 med hele 720 hestekrefter fra samme motor.

Bilen ble, som navnet antyder, bygget for å feire Nissans ytelsesavdeling Nismos 50-årsjubileum i 2020.

Hvis Nissan, som for tiden har alvorlige økonomiske problemer, overlever som merkevare, er det mye som tyder på at GT-R-modellens etterfølger blir en elbil.

Nylig kunngjorde imidlertid Nissan at de stenger halvparten av fabrikken i Sunderland, England, for å spare penger. Det er bl.a. Her er Qashqai-modellen bygget for det europeiske markedet.

I tillegg skal 9000 ansatte permitteres over hele verden. Men det er kanskje ikke nok. Etter mislykkede forhandlinger med Honda gjorde Nissan-ledelsen det klart at de kunne gå tom for penger innen et år.

Latest

Don't miss

BMW sier nei til 500 millioner kroner. i statsstøtte

BMW kunne fått 500 millioner kroner i statlig støtte...

Volkswagen ID.4 synker til 140.000 kroner i pris

Volkswagen er nå så presset på det kinesiske markedet...

Venstre vil forby offentlige kjøp av kinesiske elbiler

Det må bli slutt på kinesiske elbiler for hjemmesykepleie,...

Hever lønnen – bilsjef tjener 250.000 kroner dagen

Volvo Group har hevet lønnen til administrerende direktør Martin...

Dansk bilimportør tjener nesten 1 milliard i 2024

Bilimportøren Semler Gruppen, som er ansvarlig for import av...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Bekreftet: Mazepin er "ulovlig" tilbake i Formel 1

En av Russlands rikeste familier, Mazepin-klanen, flytter igjen inn i Formel 1-paddocken. Og dette til tross for sanksjoner fra EU. Mazepin-familien, en av Russlands...

EU vender om – lemper krav til benzin- og dieselbiler

EU bringer nå europeiske bilmerker inn i moten og lemper på en rekke krav til bensin- og dieselbiler. Bensin- og dieselbiler skal fortsatt være...

Volvo er rasende – vil forby forbrenningsmotoren nå

Volvos administrerende direktør mener ikke at EU har råd til annet enn å forby forbrenningsmotoren. Elektrifiseringen må ikke svikte, sier han. Volvos administrerende direktør,...

Fører får fartsbot for å ha kjørt 0 km/t for fort

En tysk sjåfør er i sjokk. Vedkommende har fått en fartsbot i Italia, hvor han er bøtelagt for å ha kjørt 0,22 km/t over...

Fortsatt en hit i Danmark – mikrobiler taper ikke i verdi

Mikrobiler var ekstremt populære for 10-15 år siden. Og det er de fortsatt, viser en ny rapport. Bilene mister ingen verdi, men eierne vil...

Volvo ES90 lekket før premieren – kjører 700 kilometer

Volvo ES90 blir offisielt presentert i morgen. Men bilder av den nye sedanen har allerede lekket ut. Bilen kjører angivelig 700 kilometer på en...

Polestar må låne 3,2 milliarder kroner for å overleve

Et nytt lån på 3,2 milliarder kroner skal sørge for at Polestar holder seg flytende en stund til. Så sent som i desember lånte...

Krasj i Danmark – Teslas salg ble mer enn halvert

Teslas salg i Danmark stuper. I løpet av februar falt det amerikanske merket mer enn femti prosent. I Norge og Sverige fortsetter nedturen. Tesla...

Rune får en bot på 45.000 DKK. for å sende tekstmelding til sjåføren

Rune Flåten har fått en bot på 45.000 kroner for å ha sendt tekstmeldinger til ni bileiere. Flere boder kan være på vei. Dag...

Volkswagen tilbakekaller 60.000 elbiler med farlig defekt

Flere av Volkswagens elbiler kan ikke vise hvilket gir de er i. Og fordi det er potensielt farlig, blir 60 000 biler tilbakekalt. Volkswagen-importøren...

Volkswagen dropper disse biler – «Vi har ikke råd»

Borte er dagene med nisjemodeller som den nylig avviklede Volkswagen Arteon. Direktør Thomas Schäfer innrømmer at merket ikke lenger har råd. Volkswagen dropper nisjemodeller....

Slutt etter 6 år – Polestar legger ned

Som det første av totalt 60 utstillingslokaler åpnet Polestar i Oslo sentrum. Lokalene er nå okkupert. Flere stenginger er på vei. Polestar går bort...