Volvo ES90 er ny. Men det kan ende opp med å være irrelevant i Danmark fordi det er bygget i Kina og derfor rammes av skyhøye tollsatser.
Volvo ES90 forventes å bli en dyr affære på det danske markedet. Bilen er bygget i Kina.
Av samme grunn er bilen automatisk underlagt straffetollene som EU legger på alle kinesiske elbiler.
Ved lanseringen av Volvo ES90 i Sverige innrømmet Volvos finansdirektør Johan Ekdahl at han heller ikke aner hvor dyr bilen blir.
"Vi får se hva tariffene ender opp med å bli," sa han til nyhetsbyrået TT .
Volvo presenterte elbilen ES90 utenfor et kunstgalleri ved Stockholm. Og her måtte ledelsen svare på spørsmål, blant annet om handelskrigen mellom EU og Kina.
Volvo ES90 kan bli et raseri i Danmark
Slik det kinesiske merket Volvo er, skal det betales toll på 18,8 prosent. Imidlertid har morselskapet, Geely Holding, allerede flyttet EX30-produksjonen til Gent, Belgia, i et forsøk på å unngå tariffene.
Det er imidlertid ingen rapporter om hvorvidt ES90 også skal bygges i Europa.
Handelskrigen påvirker imidlertid ikke bare Volvo, men også bilindustrien generelt. USA har allerede en toll på 102,5 prosent på kinesiske elbiler. Etter flere nedjusteringer har EU innført en permanent straffetoll på 18,8 prosent mot Geely og Volvo Cars.
Johan Ekdahl bemerket at tollsatsene varierer og det kan være en kombinasjon av fakta og forhandlingstaktikk.
Produksjonen av Volvo ES90 foregår i Chengdu, Kina. Og det gjør det, uavhengig av ledelsens mening, vanskelig å holde prisen nede.
I Sverige, hvor bilen allerede kan bestilles på nett, koster den fra 970.000 kroner. Det tilsvarer 659.000 kroner i Danmark. Og er det lik prisen her hjemme, er bilen så dyr at staten vil kreve registreringsavgift.
Et alternativ ville være å produsere ES90 i Charleston, South Carolina, for å unngå de amerikanske tollsatsene. Volvo har imidlertid ennå ikke godkjent en slik plan.
ES90 er først og fremst designet for det kinesiske markedet, hvor det er etterspørsel etter store biler.
– Det er en viktig bil i Kina, og vi har en ganske sterk posisjon innen sedanmodeller i Kina. Det er også andre land, som Storbritannia, som ikke har toll, sa Johan Ekdahl.
Volvo ES90 er bygget på samme plattform som SUV EX90, som allerede er full av problemer. Av samme grunn har sedanmodellen blitt forsinket flere ganger.
ES90 har en rekkevidde på 700 kilometer og kan lade 300 kilometer på ti minutter. Men til tross for forholdet til EX90, er sedanmodellen en lettere bil.
ES90 tilbys med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift. Det er den bakhjulsdrevne versjonen som først kommer til Danmark. Importøren forventer en gang i 2026.