At salget av ekte Mustang har falt med 34 prosent gjรธr at elbilen med samme navn igjen gรฅr forbi V8-modellen. Og det koster Ford dyrt.
Hver eneste dag taper Ford millioner pรฅ sin elbilavdeling, Model E. Likevel selger elbilen Mach-E bedre enn navnebroren Mustang.
Bare i februar solgte det amerikanske merket 2.792 Mustang-modeller. Det har bare vรฆrt 5.191 biler i lรธpet av รฅrets to fรธrste mรฅneder.
Samtidig kan merket notere at Mustang Mach-E-salget har รธkt med 62 prosent i samme periode i 2025, i motsetning til salget av bensinbiler som har stupt med 11,1 prosent.
Dette skriver The Drive .
Ford er ogsรฅ det eneste bilmerket som fortsatt bygger en klassisk muskelbil, etter at produksjonen av bรฅde Dodge Challenger og Chevrolet Camaro opphรธrte i fjor. Ingen av de to modellene vil fรฅ en etterfรธlger.
Ford selger nesten ingen Mustang i Danmark
Pรฅ denne mรฅten kunne man forvente at kundene ville strรธmme til Ford og Mustang. Men nei. For tallene peker mot noe helt annet. Fremtiden til Mustang som sportsbil er imidlertid ikke sรฅ usikker som den hรธres ut.
Administrerende direktรธr Jim Farley har forsikret kundene sine om at Ford alltid vil bygge en muskelbil med en V8-motor. ยซHvis vi skal vรฆre de siste som gjรธr detยป, for รฅ sitere sjefen selv.
Her hjemme er ogsรฅ Mustangen โ altsรฅ den med forbrenningsmotor โ en ubetydelig del av salgsstatistikken. I 2024 var det for eksempel bare 17 dansker som brukte penger pรฅ en kopi.
Til sammenligning klarte Ford i Danmark รฅ selge 1.267 eksemplarer av Mustang Mach-E. Det er imidlertid nesten 100 biler fรฆrre enn รฅret fรธr.
Den ansiktslรธftede Mustangen kommer kun til Danmark som V8-modell. I andre markeder er den ogsรฅ tilgjengelig med en 4-sylindret, 2,3-liters bensinmotor. En V6-motor er ikke lenger et alternativ i syvende generasjon.