Ford Focus skal do – hele fabrikken lukker i 2025

Ford Focus har vært i produksjon siden 1998. Men nå er det slutt. I november skal samlebåndet slås av og fabrikken stenges helt.

Produksjonen av Ford Focus, som har vært i produksjon siden 1998, stopper i 2025. Beskjeden er at det ikke finnes noen etterfølger.

Det betyr at det etter november ikke lenger skal bygges biler i den tyske byen Saarlouis. Ford i Danmark har tidligere forsøkt å benekte historien til Boosted.

Siden det første gang ble rapportert at Ford skulle forlate Saarlouis, har det kommet frem at bilmerket har solgt fabrikken og fasilitetene til en annen gigant. Les mer om det her .

Beslutningen om å trekke Focus fra modellutvalget betyr at fra november vil Ford ikke ha vanlige personbiler i sitt europeiske modellprogram.

Finn Thomasen, Ford Europes kommunikasjonssjef, uttalte i en e-post til Motor1 at det ikke er noen planer om en direkte etterfølger til Focus.

Hele fabrikken stenger fordi det ikke er noen etterfølger.

Merket kan fortsatt bestille fabrikknye Ford Focus. Men det er sannsynlig at ordrebøkene vil bli stengt snart. Etter det må kundene nøye seg med lagerbiler.

Ford Focus har hatt en betydelig rolle siden introduksjonen av første generasjon i 1998, da den erstattet Escort. Men de siste årene har det vært liten suksess.

Her i Danmark er det like mange nye Fokuser på veiene som det er kopier av Ocean-SUV-en fra konkursrammede Fisker Inc. Nemlig 8 biler.

Med Forden forsvinner imidlertid også siste rest av kombi med manuell girkasse. For mange år siden sa merket at det ikke ville komme noen ny RS-modell.

Ford begrunner avgjørelsen med at det må ende med «kjedelige biler».

"Vi går ut av bransjen med kjedelige biler og inn i bransjen for ikoniske kjøretøy," sa Ford-sjef Jim Farley.

Han erkjenner at modeller som Fiesta og Mondeo hadde en lojal kundebase, men at det ikke var noe Ford kunne se på bunnlinjen.

Nå vil amerikanerne, som i stor grad har overtatt den europeiske delen av merket etter en større runde med permitteringer i fjor, i stedet satse på modeller som Bronco, Tremor, Raptor og Mustang.

Dette til tross for at Mustangen faktisk gjør det så dårlig at Ford selger flere eksemplarer av den elektriske Mach-E enn faktiske V8-motorer.

Ford-salget i Europa falt i 2024. Markedsandelen har også falt. I Danmark solgte importøren, som Ford også har solgt fra, 7.599 biler. Det er bare 4,9 prosent av markedet, eller akkurat nok til å være blant topp 10.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Drømmer om Formel 1 – Danske Alba får millionkontrakt

Den 16 år gamle Formel 1-aspiranten Alba Hurup Larsen...

Danskene velger Tesla igjen: Model Y skyter til topps

Tesla Model Y er tilbake på toppen og inntar...

Antall ladestasjoner synker betraktelig – Trump har skylden

Antallet nye ladestasjoner i USA synker kraftig. Analytikere skylder...

Sopp og matrester skal erstatte skinn i biler

Svenske forskere har utviklet svamplær fra matrester. Nå skal...

Olof Palmes siste bil noensinne leter etter en ny eier

Før han ble skutt og drept midt på gaten...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...