Selvkjørende biler er smarte. Men teknologien bak dem er ikke smartere enn kostnadene ved parkeringsboder. Faktisk hele 600 av dem på rad.
De Google-eide selvkjørende bilene fra selskapet Waymo har fått mer enn 600 parkeringsplasser i San Francisco på ett år.
Her kjører bilene rundt på egenhånd og plukker opp passasjerer. Men kunstig intelligens har ikke kontroll over alle trafikkregler. Og spesielt ikke når det gjelder parkering.
Dette skriver Autobild .
Ifølge mediet har Waymo allerede måttet betale 65.000 dollar i parkeringsavgift alene. Dette er et beløp tilsvarende 444.000 danske kroner.
Og selv om det er mye penger, er det peanøtter sammenlignet med hva bystyret i San Francisco har tjent på å trykke 1,2 millioner parkeringsboder i samme periode.
Waymo har en flåte på cirka 300 selvkjørende biler. De kjører døgnet rundt. Det hender imidlertid at de parkerer i soner hvor parkering ikke er tillatt.
Selvkjørende biler er faktisk et stykke unna.
Dette skjer blant annet når det er ventetid mellom de bestilte turene med tjenesten. Og selv om de selvkjørende Jaguarene som Waymo har i gang kan se om de stopper i veien for andre, kan ikke teknologien oppdage om bilene stopper et sted de ikke har lov.
Det amerikanske selskapet mener imidlertid at problemet kan løses ved å oppdatere bilenes programvare. Waymo vil imidlertid ikke love at det å betale parkeringsautomater er slutten.
I stedet står det at de 'vil redusere antall fremtidige parkeringsplasser'. Til nå har selvkjørende biler kun prioritert trygg parkering.
De – det vil si bilene – er programmert til å ikke blokkere trafikken. De mangler imidlertid fortsatt evnen til å lese parkerings- og stoppskilt.
Saken viser at integrering av selvkjørende biler i byområder er en utfordring. Det er fortsatt feil og mangler. Og noen steder er det et problem som først vil bli løst veldig langt inn i fremtiden.
For eksempel mener teknologigiganten Nvidia at virkelig selvkjørende biler er en utopi. Teknologien ligger uansett veldig langt frem i tid. Også lengre enn for eksempel Tesla hevder. Les mer om det her .