50 prosent. Sรฅ mye vil prisen pรฅ batteripakker til elbiler synke i lรธpet av bare to รฅr, spรธr du Volkswagen. Prisen kan falle ytterligere.
Bรธr du vente med รฅ kjรธpe elbil? Kanskje. I alle fall hvis du vil ha den fra ny og bare litt billigere.
Allerede i 2027 forventer Volkswagen at batteripakkene til elbiler vil ha falt i pris med 50 prosent. Altsรฅ i forhold til hva en tilsvarende batteripakke kostet i 2023.
Og det er ikke alt. For i 2029, ifรธlge analytiker Matthias Schmidt, ser Volkswagen for seg selv vil batteripakkene vรฆre ytterligere 20 prosent billigere.
Spรธrsmรฅlet er om dette er noe sjรฅfรธrene vil kunne legge merke til hos forhandlerne. Eller om VW-konsernet vil รธke sin inntjening per aksje gjennom denne ruten? bil.
Volkswagen regner med det dramatiske prisfallet fordi datterselskapet PowerCo kan รธke produksjonskapasiteten. Videre har prisene pรฅ rรฅvarer til elbilbatterier falt i lang tid.
Litium er blitt nesten 90 prosent billigere pรฅ 3 รฅr
Prisen pรฅ blant annet litium har stupt med 85 prosent siden 2022. Men til tross for de billigere materialene er det ikke alle batterifabrikker som klarer รฅ holde hodet nede.
Det kjente Volkswagen pรฅ sรฅ sent som denne mรฅneden, da den svenske batteriprodusenten Northvolt gikk konkurs.
Konkursen betyr at tyskerne – som var fabrikkens stรธrste aksjonรฆr – vil avskrive 13 milliarder danske kroner som tap. Motsatt er det ikke bare bilmerkene som rammes av konkursen.
Faktisk har konkursen i den svenske รธkonomien kostet hver eneste danske en formue. Pensjonskassen ATP, som nesten alle lรธnnstakere i Danmark betaler til, har tapt 2,3 milliarder kroner pรฅ nedleggelsen av Northvolt.