Tirsdag ble EU-landene enige om den første revisjonen av reglene om førerkort siden 2006. De nye reglene innebærer blant annet at en rettighetsfravisning gjelder i hele EU.
Mister du førerkortet i Danmark i fremtiden, får du ikke lenger kjøre i andre EU-land.
Det ble forbundets medlemsland enige om tirsdag denne uken. Les mer om de andre reglene her .
Det nye forbudet – og de andre reglene – kan tidligst tre i kraft fra 2026. Men nå slår de hardt ned på spesielt fartssyndere.
Selv om EU-landene ikke kunne gå med på å innføre for eksempel den danske modellen for fartsovertredelse, hvor man ved å kjøre for fort mister bilen, førerkortet og friheten.
"Dette direktivet er et viktig skritt mot å sikre høyere trafikksikkerhet," sa MEP Matteo Ricci, som presenterte rapporten om forslaget.
Hvis du mister førerkortet i ett land, er all kjøring i EU forbudt.
I forslagsteksten står det også at reglene kan utvides til senere også å omfatte mindre alvorlige trafikkovertredelser.
Akkurat nå må imidlertid avtalen først godkjennes av både Det europeiske råd og EU-parlamentet, for noe sånt som et trafikkforbud gjelder i alle 26 medlemsland.
De nye reglene gjør at det kan utløses kjøreforbud i hele EU dersom en sjåfør er beruset, er ansvarlig for alvorlige trafikkulykker og/eller kjører mer enn 50 km/t for fort.
I tillegg har EU-landene blitt enige om å gjøre førerkortet tilgjengelig via en smarttelefon-app, noe som allerede er mulig i Danmark.
Denne typen løsninger har blitt motarbeidet i Sverige. Svenskene ville uansett ikke bruke penger på systemet, fordi EU stilte det som et krav. Og det kravet kommer nå.
For at EU-landene skulle bli enige, måtte imidlertid forslagene om strengere lovgivning reduseres drastisk.
For eksempel vil EU forby sjåfører under 21 år å kjøre mellom kl. 10.00 og 15.00. 00.00 og 06.00 alle dager i uken.
Regjeringen i Brussel måtte også droppe et forbud mot å la unge svensker på 15 år kjøre de spesielle A-traktorene. Det vil si biler som er begrenset til 30 km/t. Dette selv om de nye reglene faktisk legger opp til at fartsgrensen for spesielt A-traktorer skal heves til 45 km/t.
EU har også måttet droppe ideen om et spesielt førerkort for SUV-er, og ideen om å begrense hastigheten på biler etter førerkortkategori.