Norsk Elbilforening synes synd pรฅ sine medlemmer med firmabil. De โ altsรฅ medlemmene โ betaler 26.000 kroner for mye i skatt, stรฅr det.
26.000 kroner.
Det er det norske firmabilsjรฅfรธrer betaler for mye i skatt. Og det er kun fordi de eier en elbil. Det er i hvert fall slik Norsk Elbilforening tolker teksten.
Det skriver forbundet i en pressemelding.
โ Vi kan ikke fortsette med systematisk overbeskatning av firmabilbrukere som velger elbil, sier Christina Bu, generalsekretรฆr i Norsk Elbilforbund.
For 93 medlemmer har Elbilforeningen beregnet den faktiske nytten de har av รฅ ha en firmabil som de ogsรฅ bruker privat.
Beregningene viser at statens standardregel i gjennomsnitt forutsetter en fordel pรฅ 61.000 kroner hรธyere enn de faktiske kostnadene ved รฅ eie bil.
Ifรธlge forbundet betyr det at elbilister med firmabil i snitt betalte mellom 21.000 og 26.000 kroner for mye i skatt i 2023 fordi statens beregningsmodell er misvisende.
โ Beregningsgrunnlaget for fordelsbeskatningen er utdatert og reflekterer ikke dagens kostnadsbilde ved bilhold.
โ Beskatningen tar heller ikke hรธyde for at lading er mye billigere enn drivstoffkostnader. Du ender opp med รฅ betale skatt for ytelser du ikke fรฅr, sier Bu.
Ifรธlge forbundet stopper galskapen imidlertid ikke der. For en firmabileier har de allerede fรฅtt beskjed om at skattegrunnlaget deres er alt for hรธyt.
En domstol har til og med fortalt skattemyndighetene det. Men ifรธlge elbilforeningen nekter norske myndigheter รฅ rette seg etter vedtaket, som gjelder de faktiske kostnadene ved vedlikehold av en firmabil.
I stedet mรฅ eieren skattlegges basert pรฅ noen standard tidsplaner. Og dermed er han 'tvunget' til รฅ betale alt for mye i skatt sรฅ lenge han har firmabil.
Det er imidlertid ikke alltid myndighetene gir etter, sier rettsvesenet. Her hjemme har for eksempel det danske biltilsynet mรฅttet bรธye seg for MC-miljรธet etter at en domstol har beordret det.Les mer om det her .