Forbes ser pรฅ Tesla Cybertruck som en mulig historisk fiasko som Edsel. Lave salgstall, designkritikk og hรธy pris utfordrer Elon Musks kantete pickup.
Finansmediet Forbes har tatt et kritisk blikk pรฅ Tesla Cybertruck.
Media mener at Elon Musks pickup er nรฆr ved รฅ bli en historisk bilflopp. De sammenligner det med kjente fiaskoer som Fords Edsel-modell fra 1950-tallet.
Forbes plasserer Cybertruck i en kategori med biler som skuffet stort. Edsel er et klassisk eksempel pรฅ en bil som ikke levde opp til forventningene. Ford stengte merket etter noen รฅr pรฅ markedet.
Andre biler i den uheldige gruppen er ogsรฅ nevnt. Ford Pinto hadde problemer med drivstofftanken. DeLorean DMC-12 forte til selskapets konkurs. Pontiac Aztek var kjent for sitt spesielle utseende.
Forbes antyder at Fisker Ocean ogsรฅ kan vรฆre pรฅ listen. Den bilen ble lansert raskt og selskapet bak den gikk ut av drift kort tid etter. Nรฅ mener media at Tesla Cybertruck kan toppe listen over bilhavarier.
De siterer Eric Noble, president i konsulentfirmaet CARLAB. Han kaller Cybertruck ยซvoldelige ambisjoner som har blitt en stor fiaskoยป. Han sammenligner den direkte med Edsel.
Cybertruck-salg stรธtter den kritiske vurderingen. Elon Musk hรฅpet pรฅ et รฅrlig salg pรฅ 250.000 biler. Tesla solgte imidlertid i underkant av 40.000 i 2024, det fรธrste hele salgsรฅret.
Design og materialvalg drar ned
Det er heller ingen tegn til at salget vil รธke nevneverdig i รฅr. Salgstallene viste en nedgang i januar og februar. Dette stรฅr i kontrast til Musks tidligere kunngjรธring om รฉn million forhรฅndsbestillinger innen november 2023.
Produksjonskapasiteten ved Gigafactory i Austin ble ellers utvidet. Fabrikken skal kunne bygge 250 000 Cybertrucker per รฅr. Men etterspรธrselen ser ut til รฅ vรฆre lavere enn forventet.
Eksport til markeder utenfor USA virker usannsynlig. Den store pickupen er dรฅrlig egnet til europeiske veier. Bilens nรฅvรฆrende design kan skape problemer med EU-godkjenning.
Tesla har heller ikke indikert planer om รฅ selge Cybertruck i Europa via sine egne kanaler. Analytikere tviler ogsรฅ pรฅ potensialet i Kina. Bilen ser ut til รฅ ha vanskelig for รฅ finne sitt publikum.
Hovedรฅrsaken antas รฅ vรฆre bilens design. Den er ikke utviklet med tanke pรฅ kundenes primรฆre behov for รธyevern. Eric Noble pรฅpeker mangler ved lasteplan, kabin og generell funksjonalitet for pickupkjรธpere.
Fra visjon til fiasko
Den spesielle designen skyldes bruk av rustfritt stรฅl i karosseriet. Tanken var kanskje รฅ spare maling og dermed produksjonskostnader. Men rustfritt stรฅl er vanskelig รฅ forme.
Glenn Mercer fra konsulentfirmaet GM Automotive er kritisk. Han mener at besparelsene pรฅ et malerverksted kan bli oppveid av kostnadene ved รฅ jobbe med rustfritt stรฅl. Han peker pรฅ DeLorean DMC-12, som brukte samme materiale og hadde utfordringer.
Mercer fremhever ogsรฅ at Cybertrucken deler fรฆrre deler med andre Tesla-modeller. Det bryter med Teslas ellers effektive plattformstrategi. Dette รธker kompleksiteten og potensielt kostnadene.
Prisen var ogsรฅ betydelig hรธyere enn fรธrst annonsert. I 2019 snakket Musk om en startpris pรฅ 39.900 dollar (ca. 275.000 danske kroner). Ved lansering var startprisen 82.235 dollar (ca. 567.000 danske kroner) for et mulig skattefradrag pรฅ 7.500 dollar (ca. 52.000 danske kroner).
I tillegg har Cybertruck opplevd mye negativ omtale. Sosiale medier har vist eksempler pรฅ biler som stรฅr fast og mรฅ dras lรธs. Bilen har hatt รฅtte tilbakekallinger pรฅ 13 mรฅneder, inkludert for lรธse karosseripaneler. Forbes bemerker ogsรฅ at bilen har blitt et symbol i protester mot Tesla og Elon Musk.
รnsker du รฅ lese mer om Tesla eller andre elbiler, kan du finne nyheter og anmeldelser pรฅ Boosted.dk. Vi dekker kontinuerlig utviklingen innen elbilmarkedet og de nyeste modellene.