23. april, 2025

Nytt lovforslag forbyr alle biler å ha baklysene slått av

I Sverige har Kristdemokraterna fått nok av biler med avslått baklys til at partiet nå vil forby dem. Men det kan være ulovlig.

Altfor mange sjåfører kjører rundt uten baklysene på i mørketida. Det viste en rapport fra Sveriges väg- och transportforskningsinstitut (VTI) allerede i 2023.

Hele 83 prosent av sjåførene kjører med baklysene av. Mange vet det ikke engang selv. Nå krever politiker Magnus Jacobsson (KD) at alle sjåfører skal forbys å kjøre rundt med annet enn baklys som alltid er på.

Problemet med at baklysene ikke ble slått av oppsto virkelig i 2011. Da innførte EU nye regler. Reglene tillot bruk av kjørelys uten baklysene på på dagtid.

Tanken bak EU-regelen var å spare strøm. Bilene ville trenge å bruke mindre energi og dermed mindre drivstoff.

Men utviklingen har endret forutsetningene. Mange moderne biler bruker energieffektive LED-lys. Derfor har argumentet om å spare strøm blitt mindre viktig, ifølge Jacob Sidenvall fra M Sverige.

Kristendemokraten Magnus Jacobsson har nå lagt frem et forslag i Riksdagen. Han ønsker å endre gjeldende lovverk. Målet er en klar forbedring av trafikksikkerheten.

Fare for stopp og ulykker med avslått baklys

Jacobsson påpeker at biler skal være godt synlige i trafikken. Mange nye biler har en automatisk funksjon. Den slår på baklysene i mørke eller dårlig sikt.

Den automatiske funksjonen fungerer dessverre ikke alltid optimalt. Dette skaper farlige situasjoner. Slukkede baklykter gir mindre varsling til trafikanter bak.

Dette reduserer sikkerhetsmarginene betraktelig. VTI-forsker Björn Lidestam understreker alvoret. Forskjellen mellom på og av baklys kan være forskjellen mellom en hendelse og en ulykke.

I verste fall kan det bety forskjellen på liv og død. Dette gjelder spesielt ved plutselige manøvrer. Eller hvis et barn uventet åpner en dør.

Alt peker på fordelene med opplyste baklykter. Det er rett og slett tryggere, ifølge VTI-forskeren.

Fremtiden til lovforslaget og EU-regler

Det er ikke bare et spørsmål om sikkerhet. Du risikerer også en stall. Å kjøre med baklysene av kan være dyrt. Dette gjelder også i dagslys.

Trafikkpolitibetjent Johan Alm i Falun opplyser om bøtetaksten. Boten for at baklys ikke slås av er 1200 svenske kroner. Det tilsvarer cirka 800 danske kroner.

Jacob Sidenvall fra M Sverige, som tilsvarer FDM i Danmark, mener mange sjåfører stoler for mye på bilens sensorer.

De bør bruke sin egen sunne fornuft for å vurdere lysforholdene. M Sweden støtter ideen om å ha baklys 24/7.

Organisasjonen M Sverige takker Magnus Jacobsson for å ta opp saken. De mener det er rimelig å utrede behovet for ny lovgivning. Gjeldende regler forårsaker fortsatt trafikkforstyrrelser.

Forslaget er nå til behandling i det svenske transportutvalget. Det kan så stemmes over i Riksdagen. Det er imidlertid en potensiell hindring.

Det er usikkert om et svensk krav er forenlig med EUs bilgodkjenninger. Sverige må følge de felles EU-reglene. EU kan derfor potensielt hindre Sverige i å innføre et slikt nasjonalt krav.

Magnus Jacobsson håper imidlertid på en adopsjon. «Det handler om trafikksikkerhet», avslutter han.

Hos Boosted.dk skriver vi ofte om bilteknologi og sikkerhet. Du kan finne artikler om alt fra avanserte lyssystemer til de nyeste lovene. Blå. LED-lys er nå tillatt også på eldre biler. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Ekspert spår: Alle disse bilmerkene vil gå konkurs

Eksperter spår en tøff fremtid for kinesiske bilmerker som...

Hyundai lover enda flere knapper i nye biler

Hyundai mener alvor når de sier at knapper gjør...

Nytt forbud i Kina rammer Tesla ekstra hardt

Bilprodusenter som Tesla og Nio må nå avklare hvor...

Hele landet vender ryggen til Tesla – har solgt under 100 biler

Så langt har april måned vært et mareritt for...

Syklist blinket av kamerabil – korte 20 km/t for fort

En syklist som kjører 20 km/t for fort er...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Syklist blinket av kamerabil – korte 20 km/t for fort

En syklist som kjører 20 km/t for fort er fanget opp av en kamerabil i Berlin. Politiet står maktesløse da syklisten ikke kan identifiseres....

Hongqi SUV overrasker med toppkarakter: Sikkerheten er på topp

Den store elektriske SUV-en E-HS9 får 5 stjerner i Euro NCAP, mens søstermodellen EHS7 er kåret til årets sikreste bil i Kina. Den store...

Gjestene på kjent bilutstilling fikk 17.000 kroner i parkeringsavgift

Parkeringsavgifter på 2.100 kr i timen under Custom Motor Show i Jönköping var ment å holde sjåfører som skapte problemer unna. I stedet endte...

Bilsjef: De fleste elbiler er verre dritt

Rivians RJ Scaringe mener at mangelen på billige elbiler under 350.000 kroner. gir Tesla for mye frie tøyler. Billigere elbiler er rett og slett...

Tesla har problemer – utsetter nok en elbil

Elon Musk har lovet en ny Roadster i årevis. Men nå har Tesla så mange problemer at den utsetter enda en modell. Lanseringen av...

Dansk bilkjede blør – med et tap på 37 millioner

Verkstedkjeden Dækpartner, eid av Henrik Nielsen og Vulkan Dæk, går igjen med underskudd. De 37 millioner kr. Eieren, som forventet en vanskelig start, er...

Dropper tak på elbiler – fokuserer mer på bensinbiler

Etter nedgang i salget endrer Mini kurs. Målet om 100 prosent elbiler innen 2030 er forlatt. Bilmerket vil fortsette å utvikle og selge biler...

På 1 år fikk Audi-eier 563 fartsbøter på samme sted

En Audi A6-eier i New York har samlet inn over 500 fotoboksbilletter på bare 12 måneder. Han beholder imidlertid førerkortet. En svart Audi A6...

Dekkskifte ødela elbil til en verdi av 380.000 kroner

Feil tak ved skifte av hjul på elbil kan få store økonomiske konsekvenser. Spesielt batteripakken er utsatt. En enkelt feil kan føre til en...

Det britiske militæret forbyr elbiler fra Kina

Militære myndigheter i England har forbudt kinesiske elbiler i nærheten av militærbaser i landet. Det er frykt for at bilene spionerer. I England frykter...

Etter kritikk – elbiler får 5 års fabrikkgaranti i Danmark

Wismo Group, som importerer Stellantis-konsernets merkevarer til Danmark, har fått skarp kritikk for dårlige garantibetingelser. Da utvides fabrikkgarantien til 5 år. Wismo Group, som...

Toyota beveger seg mot elbiler – satser på "fremtidens bensin"

Toyota, Subaru, Mazda, Suzuki og Daihatsu tror ikke bare på elbiler. De utvikler syntetisk bensin (eFuel) for å gjøre eksisterende biler CO2-nøytrale. Fem japanske...