Odense skal egentlig ha sparket bilene ut av store deler av byen. Men nå er den såkalte 'mobilitetsplanen' satt på vent. Det er skuffende i bystyret.
Det er usikkerheten rundt et nytt lovforslag fra regjeringen som nå får Odense kommune til å planlegge å sparke bilister ut av byen og tvinge fartsgrensen til en gjennomgang.
Planer for transformasjon av bydelen Skibhuskvarteret i Odense er satt på is. Årsaken er et nytt lovforslag fra samferdselsminister Thomas Danielsen (V). Planen utsettes derfor til tidligst 2026, bekrefter klima- og miljøbyråd Tim Vermund (S).
Det melder TV2 Fyn .
Samferdselsministeren sendte et lovforslag om trafikkregler i omløp sent i fjor. Forslaget kan begrense kommunenes mulighet til å styre og begrense trafikken på veiene selv.
Dette inkluderer rett til å innføre fartsreduksjoner. Kommunene kan også miste retten til å bestemme om linjeføring eller stenging av større veier.
Odense kommune frykter at lovforslaget kan hindre viktige deler av prosjektet i Skibhuskvarteret. Dette gjelder spesielt de planlagte 30 kilometer i timen-sonene.
En sentral bekymring er risikoen for at loven kan ha tilbakevirkende kraft. Dersom dette skjer, kan kommunen bli tvunget til å fjerne allerede foretatte endringer for egen regning. Den økonomiske usikkerheten er for stor.
Konsekvenser for «grønn mobilitetsplan »
Klima- og miljøbyråd Tim Vermund bekrefter derfor at prosjektet må utsettes. Ellers burde arbeidet ha startet innen noen uker. Skilt som informerte om det kommende arbeidet skal nå tas ned igjen.
– Jeg beklager, sier Tim Vermund til TV 2 Fyn.
Rådmannen hadde håpet at han kunne sykle rundt i byen. Men nå får han ikke kaste ut bilene.
Rådmannen understreker at viljen og pengene er tilstede i kommunen. Han viser til at det er et eksternt forslag som nå hindrer at prosjektet kan realiseres som planlagt.
Til tross for irritasjonen ser rådmannen et lite lyspunkt. Lovforslaget er ennå ikke vedtatt, og vedtaket om det er utsatt.
Omvendt vil det heller ikke hjelpe å tvinge sjåfører til å kjøre 30 km/t. I hvert fall ikke ennå.
Regjeringens lov kan gjøre 30-soner umulig
Ifølge kommunen vil statsrådens forslag gjøre det umulig å innføre flere planlagte tiltak. Spesielt nevnt er forbudet mot 30 kilometer i timen soner på veier med gjennomgangstrafikk.
Det betyr at transformasjonen av Skibhuskvarteret nå tidligst kan forventes å starte i 2026. Den endelige tidsplanen avhenger helt av innholdet og vedtakelsen av det kommende lovforslaget. Fremtiden for flere grønn trafikksatsinger i Odense er derfor usikker.
Husk at du alltid kan holde deg oppdatert på de siste trafikknyhetene her på Boosted.dk. Det er ikke bare i Odense at håndhevelsen mot sjåfører nå må skrotes. Les mer om det her .