Model S og Model X kan ikke lenger bestilles online i Kina. Handelskrigen mellom USA og Kina påvirker nå Teslas salg direkte.
Teslas kinesiske nettside har fjernet muligheten til å bestille Model S og Model X direkte. Endringen kommer kort tid etter at Kina hevet tollsatsene på alle amerikanske varer til 125 prosent.
Model S og Model X produseres ved Teslas fabrikk i Fremont, California, og importeres derfra til Kina. Fra nå av må kinesiske kunder nøye seg med lagerbiler – nye boliger fra USA kan ikke lenger bestilles på nett.
Det er neppe overraskende at «Bestill nå»-knappen fortsatt er aktiv for Model 3 og Model Y. Begge modellene produseres lokalt i Teslas kinesiske fabrikk i Shanghai og er derfor ikke påvirket av de økte importavgiftene. Selv om Tesla først og fremst eies av amerikanere.
Kinesiske tollsatser får Tesla til å reagere
Det er fortsatt uklart nøyaktig når Tesla fjernet knappen, men ifølge en tidligere versjon av siden var den fortsatt synlig så sent som 6. april. Tesla har ennå ikke kommentert endringen.
Fredag morgen hevet Kina tollsatsene på amerikanske varer fra 84 til 125 prosent. Dette var et svar på at president Trump kunngjorde en totaltoll på 145 prosent på kinesiske varer dagen før – blant annet som en del av straffen for Kinas rolle i fentanylkrisen, opplyser Det hvite hus.
Selv om Elon Musk ikke har kritisert Trumps tariffer direkte, har han tidligere skrevet at Tesla «ikke har sluppet uskadd unna» og at tollpåvirkningen er «betydelig». Spesielt fordi Tesla også importerer deler som batterier fra Kina.
Tesla-sjefen har også vært i en offentlig feide med Trumps tidligere rådgiver Peter Navarro, som Musk har kalt «en idiot» og kritisert for å kalle Tesla en «monteringsfabrikk» i stedet for en bilprodusent.
Elon Musk: Tariffer skader Tesla
Samtidig delte Musk nylig et klipp med økonomen Milton Friedman, som argumenterer for frihandel og advarer mot virkningene av proteksjonisme.
Kinas president Xi Jinping sa fredag at «ingen vinner i en tollkrig». Han ba også EU om å distansere seg fra det han kalte «ensidig mobbing» fra USA.
Men verken USA eller Kina ser ut til å trekke seg tilbake. Trump har sagt at han forventer å få en god avtale med Xi, og kaller den kinesiske presidenten «en veldig smart mann».
Men foreløpig må Tesla ta et oppgjør med nok en ujevn vei i Kina – et av merkevarens viktigste markeder.
Dette skal sees i lys av at Teslas salg flere steder rundt om i verden er halvert de første månedene av 2025.