Bilfirma sier opp 200 ansatte – skylder på elbiler

Lavere etterspørsel etter elbiler som Hummer EV og Chevrolet Silverado EV tvinger GM til å kutte produksjonen ved det store Factory Zero-anlegget i Detroit. Det koster 200 arbeidsplasser.

General Motors (GM) står overfor utfordringer i elbilmarkedet. Selskapet vil midlertidig permittere 200 ansatte.

Dette skjer ved konsernets Factory Zero-anlegg i Detroit, som utelukkende produserer elbiler. Fabrikken bygger modeller som Hummer EV som SUV og pickup, Chevrolet Silverado EV, GMC Sierra EV og Cadillac Escalade IQ.

Permitteringene rammer en liten del av de 4500 ansatte ved fabrikken. En kilde i GM forklarer at avgjørelsen ikke skyldes tariffer. I stedet handler det om å tilpasse produksjonen. GM justerer etterspørselen i elbilmarkedet.

Interessen for elbiler øker hvert år. Men veksten skjer ikke så raskt som mange bilprodusenter hadde forventet og blitt lovet av politikere. Spesielt utenfor Kina og Norge er kjøperaksepten lavere enn spådd.

Dette melder US News .

Dette har fått flere produsenter til å revurdere planene sine. Noen vil fortsette å produsere biler med forbrenningsmotor i en overgangsperiode. De justerer sine opprinnelige forventninger til en fullt elektrisk fremtid.

Bilindustrien opplever generelt en periode med usikkerhet. Tariffer spiller en rolle for noen, men fallende elbiletterspørsel er også en vesentlig faktor for mange.

Produksjonstilpasning hos General Motors

Factory Zero i Detroit må nå bremse produksjonen. Etterspørselen etter de store elektriske modellene har ikke svart til GMs forventninger. Fabrikken satser utelukkende på elbiler.

Anlegget var tidligere kjent som Detroit-Hamtramck-anlegget frem til 2020, da GM bestemte seg for å gjøre det om til et toppmoderne senter for elektriske kjøretøy. De baserte den nye produksjonen på deres Ultium-plattform.

GM investerte et stort beløp i konverteringen. Hele 2,2 milliarder dollar ble brukt. Det tilsvarer rundt 15,18 milliarder danske kroner.

På den tiden var det en rekordstor investering. GM selv kalte det "den største enkeltinvesteringen i en fabrikk i GMs historie." Ombyggingen var ment å sikre fremtiden for elbilproduksjon.

Fabrikken ble offisielt gjenåpnet 17. november 2021. USAs president Joe Biden deltok på åpningsseremonien. Han var der sammen med General Motors ledelse og fabrikkarbeidere for å markere milepælen.

GMs milliardinvesteringer og fremtidsplaner

Ved åpningen talte GMs styreformann og administrerende direktør Mary Barra.

"GMs amerikanske produksjonsekspertise er nøkkelen til å oppnå vår helelektriske fremtid," sier hun.

"Det er en monumental dag for hele GM-teamet."

– Vi bygget om Factory ZERO med den beste, mest avanserte teknologien i verden for å bygge elbiler av høyeste kvalitet for våre kunder.

Gerald Johnson, konserndirektør for Global Manufacturing and Sustainability, deler disse visjonene.

– For å møte vår ambisiøse overgang til elbil, vil GMs nordamerikanske kapasitet økes med 20 prosent innen 2025, forklarer han.

– Og så 50 prosent innen 2030.

Disse målene ser nå ut til å være på et mer ambisiøst nivå enn GM har klart å nå.

Det er imidlertid en utfordring som mange store bilprodusenter står overfor. Unntaket er først og fremst de kinesiske bilmerkene, som opplever ulik markedsdynamikk. Noen har til og med måttet ansette 200 000 nye mennesker på 3 måneder bare for å holde følge. Les mer her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ble kalt den nye Teslaen – har bare solgt 2 biler

Faraday Future, en gang kalt den nye Tesla, sliter...

Bilgiganten på kne – må låne 48 milliarder kroner

Japanske Nissan sliter med en truende økonomisk krise og...

Danmark har Europas nest høyeste strømpris for elbiler

Danske sjåfører betaler Europas nest høyeste pris for strøm...

Må spare 26 milliarder – bilgiganten vil selge hovedkvarter

Den japanske bilgiganten Nissan vurderer å selge sitt globale...

Bilgiganten skal bruke 6 milliarder på nye V8-motorer

General Motors vil bruke 6 milliarder dollar på utvikling...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Media: De skal erstatte Jeremy Clarkson og co. i Grand Tour

Bilprogrammet The Grand Tour skal startes på nytt. Amazon satser på at en ukjent trio kan erstatte Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May....

Mercedes forstår ikke hvorfor folk vender seg bort fra 4-sylindret AMG

Mercedes sliter med å få førerne til å akseptere den firesylindrede C63 AMG. Men ledelsen forstår ikke hvorfor kundene forlater stedet. Mercedes-AMG C63 er...

Toyota venter ikke i 21 år på den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne lover at det ikke vil ta 21 år før en erstatter er på plass og...

Bilgigant på randen av kollaps – 90 prosent er borte

Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina øker etter det massive salgsfallet. General Motors nekter, men usikkerheten rundt konsernets fremtid fortsetter. General Motors (GM) benekter...

Konkursert bilmerke stenger – skylder 1,8 milliarder

Det kinesiske bilmerket Neta har flyktet fra hovedkvarteret sitt i Shanghai. Interne maktkamper, fallende salgstall og milliardgjeld truer merkets grunnleggere. Det kinesiske bilmerket Neta...

Anders fikk Forden sin vraket: Bensinen var 50 prosent vann

Flere sjåfører er i sjokk etter å ha fylt drivstoff på en stasjon i Gävle. Bensinen viste seg å være 50 prosent vann. En...

Ny Tesla Cybertruck dumpet på forlatt parkeringsplass

Cybertrucks og Model Y-er, som Tesla ikke kan selge, hoper seg opp i nærheten av Detroit. De mange parkerte bilene ved et nedslitt kjøpesenter...

Sint president vil ha mer i lønn enn Formel 1-stjerne

Mohammed Ben Sulayem, som for tiden er president i den internasjonale motorsportorganisasjonen FIA, er sint over at han får mindre i lønn enn en...

Skoda Favorit er tilbake – gjenopplivet etter 31 år

Det tidligere kommunistkontrollerte merket viser frem en ny tolkning av Skoda Favorit. Dette skjer 31 år etter at produksjonen stoppet opp. Den nye Favoriten...

Bilproduksjonen er den laveste siden april 1952

Synkende eksport til USA og EU, færre arbeidsdager i påsken og usikkerhet rundt regjeringens elbilpolitikk presser den britiske bilindustrien til sitt laveste nivå siden...

Bilgiganten på kne – må låne 48 milliarder kroner

Japanske Nissan sliter med en truende økonomisk krise og en gjeld på 40 milliarder. kr. En omfattende spareplan er lansert for å redde merkevaren....

Nye tall: Verdien på elbiler stuper etter 2 år

Bilmerkene har så store problemer med å selge elbiler at de sender dem ut med store rabatter. Dette presser bruktprisene betraktelig ned. Elbileiere kan...