Elbiler slår fossilbiler i ny stor tysk undersogelse

ADAC har målt 3,6 millioner havarier – elbiler viser seg å være mer pålitelige enn biler med forbrenningsmotor.

Elbiler har færre havari enn fossilbiler – i hvert fall hvis du spør ADAC i Tyskland.

I deres nye krasjstatistikk for 2025, som er basert på hele 3,6 millioner anrop i 2024, viser de siste tallene en klar trend: Elbiler er generelt mer pålitelige enn bensin- og dieselbiler.

Ifølge ADAC har veihjelpen deres i økende grad hjulpet elbileiere. Men dette skyldes ikke nødvendigvis flere problemer med elbiler – snarere fordi det nå er langt flere elbiler som kjører på tyske veier.

Og for første gang gir dette et reelt sammenligningsgrunnlag mellom de to biltypene.

ADAC: Elbiler har færre problemer per bil

Når man ser på tall fra biler med registreringsår 2020, 2021 og 2022 – altså biler to til fire år gamle – dukker det opp et monster.

Fossile biler hadde i snitt 9,4 krasj per år. 1000 biler i 2024. For elbiler var tallet kun 3,8.

Tallene bekrefter en trend som også ble observert i 2023. Bare for biler fra 2020 hadde elbiler i gjennomsnitt 8,5 havari per år. 1000 biler, mens fossilbiler var på hele 12,9.

Det er spesielt på ett område både elektriske og fossildrevne biler svikter mest: Det klassiske 12-volts startbatteriet.

Startbatteriet er synderen i nesten halvparten av alle havarier

Hele 44,9 prosent av alle problemer i 2024 skyldtes problemer med 12-voltsbatteriet. For elbiler skyldtes hele 50 prosent av havariene sviktende batteriforsyning – ofte knyttet til lavspentbatteriet som styrer bilens systemer, og ikke selve fremdriften.

For fossilbiler var tallet 45 prosent.

En stor årsak til batteriproblemer i elbiler er at brukerne aktiverer bilen oftere via apper, som «våkner» bilens elektronikk hyppigere og dermed lader ut batteriet raskere enn bilprodusentene hadde forventet.

Her er de mest pålitelige modellene i ADAC-statistikken

ADAC har analysert totalt 159 modellserier fordelt på 20 bilmerker. Nedenfor er et utvalg mellommodeller med det laveste antallet havarier per år. 1000 biler fra 2022-årgangen:

  • Audi A4: 0,4
  • Tesla Model 3: 0,5
  • Audi Q4 e-tron: 0,7
  • Audi Q5: 0,8
  • Tesla Model Y: 0,9
  • VW ID.4: 1.0
  • BMW 3-serie: 1.2
  • BMW X3: 1,3
  • Mercedes-Benz GLC: 1,5
  • Skoda Enyaq: 1.4

Flere av elbilene – deriblant Tesla Model 3, Model Y og VW ID.4 – ligger på topp med svært lave kollisjonstall. Men det gjør også tradisjonelle fossilbiler som Audi A4 og BMW X3.

Det er her det går verst – og det er spesielt fossilbiler.

Nederst finner vi hovedsakelig eldre fossilbiler. Men også en ganske ny elbil, som faktisk er helt topp! Blant modellene med flest havari per 1000 biler fra 2022 er:

  • Hyundai Ioniq 5 (elektrisk): 22,4
  • Toyota RAV4: 18,4
  • Opel Insignia: 17,2
  • Ford Mondeo: 23.2
  • Ford S-MAX: 39,1
  • SEAT Alhambra: 18.1
  • VW Sharan: 21,6

Både Toyota og Opel skiller seg negativt ut. I 2022 hadde Toyota RAV4 en kollisjonsrate på 18,4, og den øker kraftig med årene – opp til 45,2 for biler fra 2020.

Det er et bemerkelsesverdig dårlig resultat, spesielt siden Toyota historisk sett har hatt et rykte for pålitelighet. Vi skal se nærmere på denne nedturen i Toyotas rykte i en egen artikkel.

Hvorfor elbiler presterer bedre

Ifølge ADAC handler det i hovedsak om konstruksjonen. En elbil har færre bevegelige deler. Motoren består ofte av kun noen få deler – i motsetning til forbrenningsmotorens komplekse sammenstilling av stempler, ventiler, turboer osv. Dette medfører mer slitasje på flere ulike deler.

Elbiler har heller ikke motorolje som kan bli forurenset og skade motoren. Og fordi elektrisk drift genererer mindre varme enn en forbrenningsmotor, er det færre varmerelaterte feil, sier ADAC.

Fremtiden: Flere elbiler tilsvarer færre havarier?

ADAC konkluderer med at elbiler ser ut til å være mer pålitelige – i hvert fall i bilens første leveår. Hvorvidt dette holder seg på lang sikt, vil fremtidig statistikk vise. De fleste elbiler i statistikken er fortsatt relativt nye.

Men én ting er sikkert: Utviklingen er positiv for elbileiere. Men samtidig viser tallene også at tyske merker som Audi, BMW og Mercedes fortsatt leverer stabile fossilbiler – spesielt i premiumklassen.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Salget av elbiler faller i 14 av 21 europeiske land

Salget av elbiler er ikke hva det en gang...

Bilgiganten på kne – må låne 48 milliarder kroner

Japanske Nissan sliter med en truende økonomisk krise og...

Toyota venter ikke i 21 år på den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne...

Skjer 1. juli – flere sjåfører vil få bod i Danmark

Det kan fort bli dyrt å kjøre med sommerdekk...

3 menn arrestert – svindlet med biler for 227 millioner

NSK har arrestert tre menn. De er mistenkt for...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Nordmenn tviler ikke: Tesla taper viktig test

Selv om deres berømte og beryktede test av elbilers rekkevidde i sommervær ikke har blitt avholdt ennå, er nordmennene ikke i tvil om at...

Dansk bilselskap har tap for 16. år på rad

Danske Seek4Cars, som leverer IT-løsninger til det danske bilmarkedet, har vært i dårlig forretning for 16. år på rad. Likevel kom det nye penger...

Nytt nederlag for Tesla – 67 prosent tap

Teslas salgstall er fortsatt ikke hva de en gang var. 67 prosent er borte i Frankrike og svenskene rapporterer en halvering. Tesla møter betydelig...

Bensin- og dieselprisene stiger igjen: «Det kommer til å bli stygt»

De oljeproduserende OPEC-landene vil ikke trappe opp. Dette presser opp prisen på råolje, og det kan snart bli merket av danske bileiere. Prisen på...

Tesla stiger med 185 prosent – men bare i ett land

Mens mai-tallene ser dystre ut for Tesla i mesteparten av Europa, går det helt annerledes med 185 prosent i Norge. Tesla opplever betydelig vekst...

Kina truer med å stoppe alle nye elbiler i Europa

Kinas stramme grep om sjeldne jordmetaller truer direkte Europas bilindustri. Uten nye forsyninger kan produksjonen av elbiler stoppe brått opp. En alvorlig krise truer...

Miljøpartiet: Bensin og diesel burde koste mye mer

I Sverige har De Gronne fått nok av landets rekordlave drivstoffpriser. Men partiet benekter at det er noen form for tvang når bensin- og...

Kinesisk merke lover elbil ladet på 100 sekunder

CATLs Choco-SEB-batteri endrer «drivstoffet» til elbiler på rekordtid. Kineserne lover full «ladning» på 100 sekunder. Kinesiske CATL hevder de kan revolusjonere elbiler. Deres nye...

Land Rover beholder 5-liters V8-motor med kompressor

Land Rover Defender vil få en mindre ansiktsløftning før 2026, men den store 5-liters V8-motoren med kompressor vil overleve. Den oppdaterte Land Rover Defender,...

Woke-bilmerket har kollapset – 97 prosent er borte

Det at Jaguar har sparket reklamebyrået sitt er ikke nok. Salget av merkets biler har stupt siden en mye omtalt relansering. Jaguar kan bare...

Oppfinnelse lar sjåfører lage bensin hjemme

Amerikanske Aircela hevder å ha utviklet en metode som lar sjåfører lage sin egen syntetiske bensin ved hjelp av strøm fra solceller. En banebrytende...

Porsche slutter å selge brukte elbiler

I England oppfordrer Porsche-importøren sine forhandlere til å slutte å selge brukte elbiler. Årsaken er frykten for batteribranner. Porsche har stoppet bruktsalget av elbilen...