ADAC har målt 3,6 millioner havarier – elbiler viser seg å være mer pålitelige enn biler med forbrenningsmotor.
Elbiler har færre havari enn fossilbiler – i hvert fall hvis du spør ADAC i Tyskland.
I deres nye krasjstatistikk for 2025, som er basert på hele 3,6 millioner anrop i 2024, viser de siste tallene en klar trend: Elbiler er generelt mer pålitelige enn bensin- og dieselbiler.
Ifølge ADAC har veihjelpen deres i økende grad hjulpet elbileiere. Men dette skyldes ikke nødvendigvis flere problemer med elbiler – snarere fordi det nå er langt flere elbiler som kjører på tyske veier.
Og for første gang gir dette et reelt sammenligningsgrunnlag mellom de to biltypene.
ADAC: Elbiler har færre problemer per bil
Når man ser på tall fra biler med registreringsår 2020, 2021 og 2022 – altså biler to til fire år gamle – dukker det opp et monster.
Fossile biler hadde i snitt 9,4 krasj per år. 1000 biler i 2024. For elbiler var tallet kun 3,8.
Tallene bekrefter en trend som også ble observert i 2023. Bare for biler fra 2020 hadde elbiler i gjennomsnitt 8,5 havari per år. 1000 biler, mens fossilbiler var på hele 12,9.
Det er spesielt på ett område både elektriske og fossildrevne biler svikter mest: Det klassiske 12-volts startbatteriet.
Startbatteriet er synderen i nesten halvparten av alle havarier
Hele 44,9 prosent av alle problemer i 2024 skyldtes problemer med 12-voltsbatteriet. For elbiler skyldtes hele 50 prosent av havariene sviktende batteriforsyning – ofte knyttet til lavspentbatteriet som styrer bilens systemer, og ikke selve fremdriften.
For fossilbiler var tallet 45 prosent.
En stor årsak til batteriproblemer i elbiler er at brukerne aktiverer bilen oftere via apper, som «våkner» bilens elektronikk hyppigere og dermed lader ut batteriet raskere enn bilprodusentene hadde forventet.
Her er de mest pålitelige modellene i ADAC-statistikken
ADAC har analysert totalt 159 modellserier fordelt på 20 bilmerker. Nedenfor er et utvalg mellommodeller med det laveste antallet havarier per år. 1000 biler fra 2022-årgangen:
- Audi A4: 0,4
- Tesla Model 3: 0,5
- Audi Q4 e-tron: 0,7
- Audi Q5: 0,8
- Tesla Model Y: 0,9
- VW ID.4: 1.0
- BMW 3-serie: 1.2
- BMW X3: 1,3
- Mercedes-Benz GLC: 1,5
- Skoda Enyaq: 1.4
Flere av elbilene – deriblant Tesla Model 3, Model Y og VW ID.4 – ligger på topp med svært lave kollisjonstall. Men det gjør også tradisjonelle fossilbiler som Audi A4 og BMW X3.
Det er her det går verst – og det er spesielt fossilbiler.
Nederst finner vi hovedsakelig eldre fossilbiler. Men også en ganske ny elbil, som faktisk er helt topp! Blant modellene med flest havari per 1000 biler fra 2022 er:
- Hyundai Ioniq 5 (elektrisk): 22,4
- Toyota RAV4: 18,4
- Opel Insignia: 17,2
- Ford Mondeo: 23.2
- Ford S-MAX: 39,1
- SEAT Alhambra: 18.1
- VW Sharan: 21,6
Både Toyota og Opel skiller seg negativt ut. I 2022 hadde Toyota RAV4 en kollisjonsrate på 18,4, og den øker kraftig med årene – opp til 45,2 for biler fra 2020.
Det er et bemerkelsesverdig dårlig resultat, spesielt siden Toyota historisk sett har hatt et rykte for pålitelighet. Vi skal se nærmere på denne nedturen i Toyotas rykte i en egen artikkel.
Hvorfor elbiler presterer bedre
Ifølge ADAC handler det i hovedsak om konstruksjonen. En elbil har færre bevegelige deler. Motoren består ofte av kun noen få deler – i motsetning til forbrenningsmotorens komplekse sammenstilling av stempler, ventiler, turboer osv. Dette medfører mer slitasje på flere ulike deler.
Elbiler har heller ikke motorolje som kan bli forurenset og skade motoren. Og fordi elektrisk drift genererer mindre varme enn en forbrenningsmotor, er det færre varmerelaterte feil, sier ADAC.
Fremtiden: Flere elbiler tilsvarer færre havarier?
ADAC konkluderer med at elbiler ser ut til å være mer pålitelige – i hvert fall i bilens første leveår. Hvorvidt dette holder seg på lang sikt, vil fremtidig statistikk vise. De fleste elbiler i statistikken er fortsatt relativt nye.
Men én ting er sikkert: Utviklingen er positiv for elbileiere. Men samtidig viser tallene også at tyske merker som Audi, BMW og Mercedes fortsatt leverer stabile fossilbiler – spesielt i premiumklassen.