16. april, 2025

Elbiler slår fossilbiler i ny stor tysk undersogelse

ADAC har målt 3,6 millioner havarier – elbiler viser seg å være mer pålitelige enn biler med forbrenningsmotor.

Elbiler har færre havari enn fossilbiler – i hvert fall hvis du spør ADAC i Tyskland.

I deres nye krasjstatistikk for 2025, som er basert på hele 3,6 millioner anrop i 2024, viser de siste tallene en klar trend: Elbiler er generelt mer pålitelige enn bensin- og dieselbiler.

Ifølge ADAC har veihjelpen deres i økende grad hjulpet elbileiere. Men dette skyldes ikke nødvendigvis flere problemer med elbiler – snarere fordi det nå er langt flere elbiler som kjører på tyske veier.

Og for første gang gir dette et reelt sammenligningsgrunnlag mellom de to biltypene.

ADAC: Elbiler har færre problemer per bil

Når man ser på tall fra biler med registreringsår 2020, 2021 og 2022 – altså biler to til fire år gamle – dukker det opp et monster.

Fossile biler hadde i snitt 9,4 krasj per år. 1000 biler i 2024. For elbiler var tallet kun 3,8.

Tallene bekrefter en trend som også ble observert i 2023. Bare for biler fra 2020 hadde elbiler i gjennomsnitt 8,5 havari per år. 1000 biler, mens fossilbiler var på hele 12,9.

Det er spesielt på ett område både elektriske og fossildrevne biler svikter mest: Det klassiske 12-volts startbatteriet.

Startbatteriet er synderen i nesten halvparten av alle havarier

Hele 44,9 prosent av alle problemer i 2024 skyldtes problemer med 12-voltsbatteriet. For elbiler skyldtes hele 50 prosent av havariene sviktende batteriforsyning – ofte knyttet til lavspentbatteriet som styrer bilens systemer, og ikke selve fremdriften.

For fossilbiler var tallet 45 prosent.

En stor årsak til batteriproblemer i elbiler er at brukerne aktiverer bilen oftere via apper, som «våkner» bilens elektronikk hyppigere og dermed lader ut batteriet raskere enn bilprodusentene hadde forventet.

Her er de mest pålitelige modellene i ADAC-statistikken

ADAC har analysert totalt 159 modellserier fordelt på 20 bilmerker. Nedenfor er et utvalg mellommodeller med det laveste antallet havarier per år. 1000 biler fra 2022-årgangen:

  • Audi A4: 0,4
  • Tesla Model 3: 0,5
  • Audi Q4 e-tron: 0,7
  • Audi Q5: 0,8
  • Tesla Model Y: 0,9
  • VW ID.4: 1.0
  • BMW 3-serie: 1.2
  • BMW X3: 1,3
  • Mercedes-Benz GLC: 1,5
  • Skoda Enyaq: 1.4

Flere av elbilene – deriblant Tesla Model 3, Model Y og VW ID.4 – ligger på topp med svært lave kollisjonstall. Men det gjør også tradisjonelle fossilbiler som Audi A4 og BMW X3.

Det er her det går verst – og det er spesielt fossilbiler.

Nederst finner vi hovedsakelig eldre fossilbiler. Men også en ganske ny elbil, som faktisk er helt topp! Blant modellene med flest havari per 1000 biler fra 2022 er:

  • Hyundai Ioniq 5 (elektrisk): 22,4
  • Toyota RAV4: 18,4
  • Opel Insignia: 17,2
  • Ford Mondeo: 23.2
  • Ford S-MAX: 39,1
  • SEAT Alhambra: 18.1
  • VW Sharan: 21,6

Både Toyota og Opel skiller seg negativt ut. I 2022 hadde Toyota RAV4 en kollisjonsrate på 18,4, og den øker kraftig med årene – opp til 45,2 for biler fra 2020.

Det er et bemerkelsesverdig dårlig resultat, spesielt siden Toyota historisk sett har hatt et rykte for pålitelighet. Vi skal se nærmere på denne nedturen i Toyotas rykte i en egen artikkel.

Hvorfor elbiler presterer bedre

Ifølge ADAC handler det i hovedsak om konstruksjonen. En elbil har færre bevegelige deler. Motoren består ofte av kun noen få deler – i motsetning til forbrenningsmotorens komplekse sammenstilling av stempler, ventiler, turboer osv. Dette medfører mer slitasje på flere ulike deler.

Elbiler har heller ikke motorolje som kan bli forurenset og skade motoren. Og fordi elektrisk drift genererer mindre varme enn en forbrenningsmotor, er det færre varmerelaterte feil, sier ADAC.

Fremtiden: Flere elbiler tilsvarer færre havarier?

ADAC konkluderer med at elbiler ser ut til å være mer pålitelige – i hvert fall i bilens første leveår. Hvorvidt dette holder seg på lang sikt, vil fremtidig statistikk vise. De fleste elbiler i statistikken er fortsatt relativt nye.

Men én ting er sikkert: Utviklingen er positiv for elbileiere. Men samtidig viser tallene også at tyske merker som Audi, BMW og Mercedes fortsatt leverer stabile fossilbiler – spesielt i premiumklassen.

Latest

Don't miss

Fikk Danmarks største fartsbot – kjører Lamborghini igjen

Shakhwan Hamah Ameen, som bor i den norske byen...

23 prosent tar opp lån for å betale verkstedregningen

Dyrere drivstoff og vedlikehold tvinger 23 prosent av sjåførene...

Rasende over elbil – lånebil koster 20.000 kroner per måned

Norske Jaguar I-Pace-eier Stian W. Aakeberg har ventet nesten...

Audi tilbakekaller 110.000 biler med alvorlig bremsefeil

Audi tilbakekaller nå 110.000 biler fordi den elektroniske håndbremsen...

83-åringen knuser en sjelden Lamborghini i 180 km/t

En 83 år gammel tysk mann mistet her om...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Boss bekrefter: Volkswagen ID.1 går i produksjon her

Volkswagen satser stort på små elbiler. Få detaljer om de forventede ID.1 og ID.2all, deres priser, lansering og hvorfor de produseres i Portugal og...

«Ukjent» bilmerke ansetter 30.000 ingeniører

Selv om BYD egentlig ikke har tak i danskene, tror kineserne at de kan snu utviklingen med Denza. Bak prosjektet står 30.000 ingeniører. 30...

Flere partier ønsker å forby feltløp i Danmark

Både SF og Enhedspartiet vil se på om 'reglene for feltløp' er tilstrekkelige i Danmark. Slik det er i dag er det ikke ulovlig....

Farlig for bilen din – kommer til Danmark i påsken

Både skjærtorsdag og langfredag spår meteorologene at det vil regne blod fra himmelen. Og det er dårlige nyheter for bilen din. Den var her...

Formel 1-laget i krise – «slipper» hele 2025-sesongen

Max Verstappen ender skuffende på sjetteplass i Bahrain Grand Prix for Red Bull. Nå erkjenner ledelsen at hele sesongen er tapt. Oscar Piastri sikret...

Tyskland vil gjøre flere biler skattefrie frem til 2035

Den tyske regjeringen lover en hjelpepakke for bilindustrien. Det inkluderer en ny bonus for elbiler og plug-in hybrider, samt taxfree firmabiler frem til 2035....

Fikk Danmarks største fartsbot – kjører Lamborghini igjen

Shakhwan Hamah Ameen, som bor i den norske byen Stavanger, mener fortsatt han ble urettferdig dømt for utilregnelighet. Nå har han kjøpt seg en...

Det er hvor mye CO2 som slippes ut ved produksjon av elbiler

På 4 år har Polestar kuttet CO2-utslippene fra produksjon av elbiler med 25 prosent. Produksjonen er imidlertid ikke helt fri for utslipp. Polestar har...

Skattedepartementet: Hvordan 9 av 10 sjåfører jukser

Ifølge en ny rapport fra Skatteetaten er det feil i 9 av 10 tilfeller når dansker leier ut noe. For eksempel bilene deres. Skatteetaten...

Spart karbonfiber: EU dropper forbudet ved 11. time

Etter stor uro i bilindustrien og fallende aksjekurser til karbonfiberprodusenter som Toray og Teijin, har EU droppet et kontroversielt forslag om å forby karbonfiber...

«Han» fra Fast and Furious kommer tilbake i ny bilfilm

Ryktene om en ny drift-film med Fast and Furious-stjernen Sung Kang aka "Han" i hovedrollen sirkulerer for tiden raskt. Den 53 år gamle skuespilleren...

Dansk bilkjede melder om underskudd – mangler nesten 2 millioner

Den danske bildetaljkjeden Byens Bilpleje har igjen et underskudd på bunnlinjen. Det er et underskudd på nesten 2 millioner kroner i regnskapet. Et oppkjøp...