Trumps vanvittige tollsatser bringer EU og Kina til forhandlingsbordet

Trumps vanvittige tollsatser tvinger EU og Kina til รฅ reforhandle elbiler โ€“ en avtale som kan endre hele markedet.

Elbilmarkedet i Europa kan stรฅ overfor en stor endring. EU og Kina har startet forhandlinger om รฅ erstatte dagens tariffer pรฅ elbiler med en ny modell som innfรธrer minstepriser pรฅ kinesiskproduserte elbiler.

Avgjรธrelsen kommer i kjรธlvannet av Trumps nye tollkrig , som har sendt sjokkbรธlger gjennom verdenshandelen.

Den amerikanske presidenten har innfรธrt toll pรฅ opptil 125 prosent pรฅ kinesiske varer โ€“ og 20 prosent pรฅ varer fra EU. De amerikanske tollsatsene er imidlertid midlertidig suspendert i 90 dager.

Minimumspriser i stedet for tariffer

Ifรธlge Reuters er bรฅde EU-kommisjonen og det kinesiske handelsdepartementet รฅpne for en ny modell. Det skal sikre rettferdig konkurranse uten รฅ presse elbilprisene unรธdvendig opp.

Konkret kan dette bety at minstepriser for eksport-elbiler fra Kina erstatter de hรธye tollsatsene som i dag rammer blant annet BYD og SAIC med henholdsvis 17 og 35,3 prosent pรฅ toppen av EUs generelle bilimportavgifter.

Forhandlinger er allerede i gang, og spesielt plug-in hybrider โ€“ som i dag er unntatt fra tariffer โ€“ spiller en rolle. Salget av kinesiske plug-in hybrider i EU รธkte med hele 892 prosent i รฅrets to fรธrste mรฅneder.

Ifรธlge EU er mรฅlet รฅ beskytte europeiske produsenter og samtidig unngรฅ รฅ straffe forbrukere, som ellers kunne se elbiler รธke i pris.

Trumps tollsatser vil ha en indirekte effekt i EU

Mens Trump har valgt รฅ angripe Kina og EU hardt med massive tollsatser, prรธver EU รฅ finne en mellomting. VDA-formann Hildegard Mรผller kaller Trumps tollstrategi ยซet brudd med regelbasert global handelยป.

Spesielt tyske bilprodusenter frykter gjengjeldelse dersom EU straffer kinesiske merker hardt. Kina er et viktig eksportmarked โ€“ spesielt for tyske premiummerker.

Samtidig begynner flere kinesiske produsenter รฅ flytte produksjonen til Europa. BYD forventes รฅ starte byggingen av en ny fabrikk i Ungarn senere i 2025. Dette kan potensielt redusere behovet for tariffer og gjรธre kinesiske biler mer akseptable pรฅ det europeiske markedet.

Kan รธke prisene โ€“ og bremse den grรธnne omstillingen

En ny avtale med minstepriser kan ifรธlge kritikere fรธre til hรธyere priser for europeiske forbrukere. Hvis billige kinesiske elbiler ikke lenger kan selges under en viss grense, vil det sรฆrlig ramme forbrukere som รธnsker รฅ gรฅ over til elektriske โ€“ men ikke har rรฅd til en europeisk modell.

EU har som mรฅl รฅ redusere utslippene fra transportsektoren, som i 2019 sto for 72 prosent av all COโ‚‚ fra veitransport. Men dyrere elbiler kan bety at flere holder seg til bensin- og dieselbilene sine.

Samtidig har EU planer om รฅ gjรธre elbilproduksjonen grรธnnere. Fra 2027 skal batterier inneholde minst 50 prosent resirkulert litium โ€“ i 2031 รธker kravet til 80 prosent. Dette stiller hรธye krav til bรฅde europeiske og kinesiske produsenter.

Tesla og europeiske merker under press

Hvis flere elbiler fra Kina slippes inn, risikerer Tesla รฅ bli ytterligere presset i Europa. Selskapet har allerede opplevd fallende salgstall, og billig konkurranse fra Kina kan forsterke den utviklingen.

For europeiske produsenter som Volkswagen og Stellantis utgjรธr kinesiske priser en utfordring. Ifรธlge VDA er produksjonskostnadene i Europa 30 til 40 prosent hรธyere enn i Kina โ€“ hovedsakelig pรฅ grunn av lavere statlig stรธtte og dyrere arbeidskraft.

Derfor er EU nรฅ fanget mellom รธnsket om en grรธnn omstilling og behovet for รฅ beskytte sine egne bilprodusenter.

Risiko for handelskrig โ€“ eller ny balanse?

EU hรฅper รฅ unngรฅ en reell handelskrig med Kina. I 2023 eksporterte EU bare 11 499 elbiler til Kina, mens over 50 000 kinesiske batteribiler ble sendt andre veien โ€“ bare i januar og februar 2025.

Med minstepriser i stedet for toll, hรฅper EU รฅ skape en mer balansert konkurransesituasjon โ€“ uten รฅ slรฅ for hardt ut for hverken klimaambisjoner eller forbrukernes lommebok.

Men ingenting er bestemt ennรฅ. Forhandlingene kan trekke ut, og risikoen for nye spenninger i verdenshandelen lurer fortsatt like under overflaten.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Woke-bilmerket har kollapset โ€“ 97 prosent er borte

Det at Jaguar har sparket reklamebyrรฅet sitt er ikke...

Dansk bilselskap har tap for 16. รฅr pรฅ rad

Danske Seek4Cars, som leverer IT-lรธsninger til det danske bilmarkedet,...

Tesla ansetter sjรฅfรธrer til ยซselvkjรธrendeยป biler

Ingen Tesla kan kjรธre seg selv ennรฅ. Heller ikke...

Nye EU-tall: Elbiler er ikke hellige โ€“ de suger ogsรฅ

Elbiler er ikke utslippsfrie. En ny rapport fra det...

Bransjeekspert: Elbiler blir IKKE billigere i Danmark

Det kan godt hende at regjeringen vil endre bilavgiftene....

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Nordmenn tviler ikke: Tesla taper viktig test

Selv om deres berรธmte og beryktede test av elbilers rekkevidde i sommervรฆr ikke har blitt avholdt ennรฅ, er nordmennene ikke i tvil om at...

Dansk bilselskap har tap for 16. รฅr pรฅ rad

Danske Seek4Cars, som leverer IT-lรธsninger til det danske bilmarkedet, har vรฆrt i dรฅrlig forretning for 16. รฅr pรฅ rad. Likevel kom det nye penger...

Nytt nederlag for Tesla โ€“ 67 prosent tap

Teslas salgstall er fortsatt ikke hva de en gang var. 67 prosent er borte i Frankrike og svenskene rapporterer en halvering. Tesla mรธter betydelig...

Bensin- og dieselprisene stiger igjen: ยซDet kommer til รฅ bli stygtยป

De oljeproduserende OPEC-landene vil ikke trappe opp. Dette presser opp prisen pรฅ rรฅolje, og det kan snart bli merket av danske bileiere. Prisen pรฅ...

Tesla stiger med 185 prosent โ€“ men bare i ett land

Mens mai-tallene ser dystre ut for Tesla i mesteparten av Europa, gรฅr det helt annerledes med 185 prosent i Norge. Tesla opplever betydelig vekst...

Kina truer med รฅ stoppe alle nye elbiler i Europa

Kinas stramme grep om sjeldne jordmetaller truer direkte Europas bilindustri. Uten nye forsyninger kan produksjonen av elbiler stoppe brรฅtt opp. En alvorlig krise truer...

Miljรธpartiet: Bensin og diesel burde koste mye mer

I Sverige har De Gronne fรฅtt nok av landets rekordlave drivstoffpriser. Men partiet benekter at det er noen form for tvang nรฅr bensin- og...

Kinesisk merke lover elbil ladet pรฅ 100 sekunder

CATLs Choco-SEB-batteri endrer ยซdrivstoffetยป til elbiler pรฅ rekordtid. Kineserne lover full ยซladningยป pรฅ 100 sekunder. Kinesiske CATL hevder de kan revolusjonere elbiler. Deres nye...

Land Rover beholder 5-liters V8-motor med kompressor

Land Rover Defender vil fรฅ en mindre ansiktslรธftning fรธr 2026, men den store 5-liters V8-motoren med kompressor vil overleve. Den oppdaterte Land Rover Defender,...

Woke-bilmerket har kollapset โ€“ 97 prosent er borte

Det at Jaguar har sparket reklamebyrรฅet sitt er ikke nok. Salget av merkets biler har stupt siden en mye omtalt relansering. Jaguar kan bare...

Oppfinnelse lar sjรฅfรธrer lage bensin hjemme

Amerikanske Aircela hevder รฅ ha utviklet en metode som lar sjรฅfรธrer lage sin egen syntetiske bensin ved hjelp av strรธm fra solceller. En banebrytende...

Porsche slutter รฅ selge brukte elbiler

I England oppfordrer Porsche-importรธren sine forhandlere til รฅ slutte รฅ selge brukte elbiler. ร…rsaken er frykten for batteribranner. Porsche har stoppet bruktsalget av elbilen...