16. april, 2025

Trumps vanvittige tollsatser bringer EU og Kina til forhandlingsbordet

Trumps vanvittige tollsatser tvinger EU og Kina til å reforhandle elbiler – en avtale som kan endre hele markedet.

Elbilmarkedet i Europa kan stå overfor en stor endring. EU og Kina har startet forhandlinger om å erstatte dagens tariffer på elbiler med en ny modell som innfører minstepriser på kinesiskproduserte elbiler.

Avgjørelsen kommer i kjølvannet av Trumps nye tollkrig , som har sendt sjokkbølger gjennom verdenshandelen.

Den amerikanske presidenten har innført toll på opptil 125 prosent på kinesiske varer – og 20 prosent på varer fra EU. De amerikanske tollsatsene er imidlertid midlertidig suspendert i 90 dager.

Minimumspriser i stedet for tariffer

Ifølge Reuters er både EU-kommisjonen og det kinesiske handelsdepartementet åpne for en ny modell. Det skal sikre rettferdig konkurranse uten å presse elbilprisene unødvendig opp.

Konkret kan dette bety at minstepriser for eksport-elbiler fra Kina erstatter de høye tollsatsene som i dag rammer blant annet BYD og SAIC med henholdsvis 17 og 35,3 prosent på toppen av EUs generelle bilimportavgifter.

Forhandlinger er allerede i gang, og spesielt plug-in hybrider – som i dag er unntatt fra tariffer – spiller en rolle. Salget av kinesiske plug-in hybrider i EU økte med hele 892 prosent i årets to første måneder.

Ifølge EU er målet å beskytte europeiske produsenter og samtidig unngå å straffe forbrukere, som ellers kunne se elbiler øke i pris.

Trumps tollsatser vil ha en indirekte effekt i EU

Mens Trump har valgt å angripe Kina og EU hardt med massive tollsatser, prøver EU å finne en mellomting. VDA-formann Hildegard Müller kaller Trumps tollstrategi «et brudd med regelbasert global handel».

Spesielt tyske bilprodusenter frykter gjengjeldelse dersom EU straffer kinesiske merker hardt. Kina er et viktig eksportmarked – spesielt for tyske premiummerker.

Samtidig begynner flere kinesiske produsenter å flytte produksjonen til Europa. BYD forventes å starte byggingen av en ny fabrikk i Ungarn senere i 2025. Dette kan potensielt redusere behovet for tariffer og gjøre kinesiske biler mer akseptable på det europeiske markedet.

Kan øke prisene – og bremse den grønne omstillingen

En ny avtale med minstepriser kan ifølge kritikere føre til høyere priser for europeiske forbrukere. Hvis billige kinesiske elbiler ikke lenger kan selges under en viss grense, vil det særlig ramme forbrukere som ønsker å gå over til elektriske – men ikke har råd til en europeisk modell.

EU har som mål å redusere utslippene fra transportsektoren, som i 2019 sto for 72 prosent av all CO₂ fra veitransport. Men dyrere elbiler kan bety at flere holder seg til bensin- og dieselbilene sine.

Samtidig har EU planer om å gjøre elbilproduksjonen grønnere. Fra 2027 skal batterier inneholde minst 50 prosent resirkulert litium – i 2031 øker kravet til 80 prosent. Dette stiller høye krav til både europeiske og kinesiske produsenter.

Tesla og europeiske merker under press

Hvis flere elbiler fra Kina slippes inn, risikerer Tesla å bli ytterligere presset i Europa. Selskapet har allerede opplevd fallende salgstall, og billig konkurranse fra Kina kan forsterke den utviklingen.

For europeiske produsenter som Volkswagen og Stellantis utgjør kinesiske priser en utfordring. Ifølge VDA er produksjonskostnadene i Europa 30 til 40 prosent høyere enn i Kina – hovedsakelig på grunn av lavere statlig støtte og dyrere arbeidskraft.

Derfor er EU nå fanget mellom ønsket om en grønn omstilling og behovet for å beskytte sine egne bilprodusenter.

Risiko for handelskrig – eller ny balanse?

EU håper å unngå en reell handelskrig med Kina. I 2023 eksporterte EU bare 11 499 elbiler til Kina, mens over 50 000 kinesiske batteribiler ble sendt andre veien – bare i januar og februar 2025.

Med minstepriser i stedet for toll, håper EU å skape en mer balansert konkurransesituasjon – uten å slå for hardt ut for hverken klimaambisjoner eller forbrukernes lommebok.

Men ingenting er bestemt ennå. Forhandlingene kan trekke ut, og risikoen for nye spenninger i verdenshandelen lurer fortsatt like under overflaten.

Latest

Don't miss

Seat Altea skulle hatt VR6-motor og hett Salsa

Seat Altea var ekstremt populær i Danmark. Men kanskje...

Danske innrømmer: Har kontakt med flere Formel 1-lag

Danske Frederik Vestis drøm om fast plass i Formel...

Sinte sjåfører sprenger alle fotobokser i hele byen

En eller flere sjåfører har sprengt så mange fotobokser...

Donald Trump: 90-dagers tollpause GJELDER IKKE biler

USAs president Donald Trump innfører en 90-dagers tollpause for...

James May avviser ny bilutstilling med Jeremy Clarkson

Alle gode ting kommer til en slutt. Det gjelder...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Boss bekrefter: Volkswagen ID.1 går i produksjon her

Volkswagen satser stort på små elbiler. Få detaljer om de forventede ID.1 og ID.2all, deres priser, lansering og hvorfor de produseres i Portugal og...

«Ukjent» bilmerke ansetter 30.000 ingeniører

Selv om BYD egentlig ikke har tak i danskene, tror kineserne at de kan snu utviklingen med Denza. Bak prosjektet står 30.000 ingeniører. 30...

Flere partier ønsker å forby feltløp i Danmark

Både SF og Enhedspartiet vil se på om 'reglene for feltløp' er tilstrekkelige i Danmark. Slik det er i dag er det ikke ulovlig....

Farlig for bilen din – kommer til Danmark i påsken

Både skjærtorsdag og langfredag spår meteorologene at det vil regne blod fra himmelen. Og det er dårlige nyheter for bilen din. Den var her...

Formel 1-laget i krise – «slipper» hele 2025-sesongen

Max Verstappen ender skuffende på sjetteplass i Bahrain Grand Prix for Red Bull. Nå erkjenner ledelsen at hele sesongen er tapt. Oscar Piastri sikret...

Tyskland vil gjøre flere biler skattefrie frem til 2035

Den tyske regjeringen lover en hjelpepakke for bilindustrien. Det inkluderer en ny bonus for elbiler og plug-in hybrider, samt taxfree firmabiler frem til 2035....

Fikk Danmarks største fartsbot – kjører Lamborghini igjen

Shakhwan Hamah Ameen, som bor i den norske byen Stavanger, mener fortsatt han ble urettferdig dømt for utilregnelighet. Nå har han kjøpt seg en...

Det er hvor mye CO2 som slippes ut ved produksjon av elbiler

På 4 år har Polestar kuttet CO2-utslippene fra produksjon av elbiler med 25 prosent. Produksjonen er imidlertid ikke helt fri for utslipp. Polestar har...

Skattedepartementet: Hvordan 9 av 10 sjåfører jukser

Ifølge en ny rapport fra Skatteetaten er det feil i 9 av 10 tilfeller når dansker leier ut noe. For eksempel bilene deres. Skatteetaten...

Spart karbonfiber: EU dropper forbudet ved 11. time

Etter stor uro i bilindustrien og fallende aksjekurser til karbonfiberprodusenter som Toray og Teijin, har EU droppet et kontroversielt forslag om å forby karbonfiber...

«Han» fra Fast and Furious kommer tilbake i ny bilfilm

Ryktene om en ny drift-film med Fast and Furious-stjernen Sung Kang aka "Han" i hovedrollen sirkulerer for tiden raskt. Den 53 år gamle skuespilleren...

Dansk bilkjede melder om underskudd – mangler nesten 2 millioner

Den danske bildetaljkjeden Byens Bilpleje har igjen et underskudd på bunnlinjen. Det er et underskudd på nesten 2 millioner kroner i regnskapet. Et oppkjøp...