Spart karbonfiber: EU dropper forbudet ved 11. time

Etter stor uro i bilindustrien og fallende aksjekurser til karbonfiberprodusenter som Toray og Teijin, har EU droppet et kontroversielt forslag om รฅ forby karbonfiber i biler.

Karbonfiber spares. I hvert fall i bilindustrien. EU dropper et forslag om รฅ forby materialet i biler.

Dette kommer etter stor usikkerhet og bekymring blant bilprodusenter og karbonfiberprodusenter som Toray og Teijin.

Nyheten om et mulig EU-forbud mot bruk av karbonfiber sendte sjokkbรธlger i hele bransjen. Forslaget kom overraskende pรฅ mange i bransjen og sendte sjokkbรธlger gjennom markedet.

Det ble foreslรฅtt at materialet klassifiseres som helsefarlig. Det bรธr plasseres pรฅ linje med stoffer som kvikksรธlv, bly og kadmium, som allerede er forbudt i bilproduksjon.

Dette skriver Motor1 .

EU vurderte forbudet som en del av en oppdatering av direktivet om utrangerte kjรธretรธy. Direktivet handler om riktig og sikker gjenvinning av utrangerte biler.

Bekymringen dreide seg om frigjรธring av mikroskopiske fiberpartikler nรฅr karbonfiberdeler til biler gรฅr i stykker. Partiklene kan potensielt irritere huden, forstyrre elektronikken eller pรฅvirke resirkuleringsmaskiner. Derfor ble det foreslรฅtt et forbud med virkning fra 2029.

Betydningen av karbonfiber for og i biler

Karbonfiber er et nรธkkelmateriale i mange moderne biler. Den er kjent for sin lave vekt og store styrke.

Materialet er betydelig sterkere enn stรฅl. Samtidig veier den mindre enn aluminium, noe som er avgjรธrende for ytelse og effektivitet.

Den brukes i alt fra hรธyytelses sportsbiler til elbiler. Materialet bidrar til รฅ redusere totalvekten, spesielt i tyngre elektriske kjรธretรธy.

For nisjeprodusenter som svenske Koenigsegg er karbonfiber essensielt. Bilene deres har ofte bรฅde chassiset og hele karosseriet bygget i materialet.

Et forbud ville ha tvunget slike produsenter til รฅ omstrukturere hele produksjonen fundamentalt og kostbart.

Aksjemarkedet reagerte sterkt pรฅ EU-forslaget

Markedet for karbonfiber er betydelig og vokser raskt. I fjor ble verdensmarkedet verdsatt til over 39 milliarder danske kroner. Eksperter forventer en nesten tredobling innen 2035.

Bilindustrien bruker allerede mellom 10 og 20 prosent av den totale produksjonen av karbonfiber. Bruken รธker ifรธlge Motor1.

Japanske selskaper som Toray, Teijin og Mitsubishi Chemical dominerer markedet. De stรฅr for over halvparten av verdens produksjon av karbonfiber.

Da forslaget om EU-forbud ble kjent, falt aksjekursene til de store produsentene merkbart. EU er et veldig viktig marked for dem.

Men nรฅ er usikkerheten fjernet igjen. Ifรธlge Motor1 har EU-parlamentet besluttet รฅ fjerne karbonfiber fra listen over stoffer som skal forbys under ELV-direktivet.

Det betyr at bilprodusenter kan fortsette รฅ designe og bygge biler med karbonfiberkomponenter uten frykt for et snarlig forbud. Avgjรธrelsen er utvilsomt en lettelse for bilverdenen, spesielt for merker som fokuserer pรฅ lettvekt og ytelse.

Koenigsegg, som er avhengig av karbonfiber, bygger noen av verdens mest ekstreme biler. Du kan lese mye mer om merkets imponerende teknologi , ville rekorder og bruk av avanserte materialer her pรฅ Boosted.dk.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

20 000 Volkswagen-ansatte har sagt opp

Offisielt er dette tidligpensjonering. Men i realiteten er dette...

Eier av bensinbil fรฅr 3500 danske kroner for parkering pรฅ ladestasjon

En tysk mann skal fรฅ 3500 kroner tilbake fordi...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert รฅr

Europakommisjonens forslag om รฅrlige kjรธretรธykontroller for biler over 10...

Fire av ti danske biler har alvorlige mangler

Nye data viser at 4 av 10 biler i...

Drรธmmer om Formel 1 โ€“ Danske Alba fรฅr millionkontrakt

Den 16 รฅr gamle Formel 1-aspiranten Alba Hurup Larsen...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Fรธrste danske ut av Le Mans โ€“ ยซJeg er knustยป

Michelle Gatting mรฅ gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerfรธreren, som kjรธrer for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen โ€“ pรฅ grunn av ett land

Etter flere รฅr med nedgang รธker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt pรฅ subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene mรฅ bruke 1 million pรฅ biler hvert fjerde รฅr

I fรธlge statens egne retningslinjer, som er presentert av ร˜konomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til รฅ bruke nesten 1 million kroner pรฅ nye...

Ny nedtur for Tesla โ€“ taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populรฆre modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

ร‰n av fire sjรฅfรธrer hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt fรธrerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervรฅking gjรธr mange bileiere misfornรธyde med bรฅde bilmerker og forhandlere. ร‰n av fire sjรฅfรธrer er misfornรธyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter รฅ bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler โ€“ men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktรธren uttaler: ยซVi selger bilene som kundene etterspรธr โ€“ ikke de vi รธnsker รฅ selge.ยป Og en av de klare รฅrsakene til etterspรธrselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatlรธst investorsรธk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gรฅtt konkurs. Gundersen-familien er nรฅ helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk โ€“ fรฅr ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter โ€“ sรฅ bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som pรฅvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake pรฅ markedet. Superbilen med bare 2000 km pรฅ telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert รฅr

Europakommisjonens forslag om รฅrlige kjรธretรธykontroller for biler over 10 รฅr mรธter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nรฅ frykt for...