Etter stor uro i bilindustrien og fallende aksjekurser til karbonfiberprodusenter som Toray og Teijin, har EU droppet et kontroversielt forslag om รฅ forby karbonfiber i biler.
Karbonfiber spares. I hvert fall i bilindustrien. EU dropper et forslag om รฅ forby materialet i biler.
Dette kommer etter stor usikkerhet og bekymring blant bilprodusenter og karbonfiberprodusenter som Toray og Teijin.
Nyheten om et mulig EU-forbud mot bruk av karbonfiber sendte sjokkbรธlger i hele bransjen. Forslaget kom overraskende pรฅ mange i bransjen og sendte sjokkbรธlger gjennom markedet.
Det ble foreslรฅtt at materialet klassifiseres som helsefarlig. Det bรธr plasseres pรฅ linje med stoffer som kvikksรธlv, bly og kadmium, som allerede er forbudt i bilproduksjon.
Dette skriver Motor1 .
EU vurderte forbudet som en del av en oppdatering av direktivet om utrangerte kjรธretรธy. Direktivet handler om riktig og sikker gjenvinning av utrangerte biler.
Bekymringen dreide seg om frigjรธring av mikroskopiske fiberpartikler nรฅr karbonfiberdeler til biler gรฅr i stykker. Partiklene kan potensielt irritere huden, forstyrre elektronikken eller pรฅvirke resirkuleringsmaskiner. Derfor ble det foreslรฅtt et forbud med virkning fra 2029.
Betydningen av karbonfiber for og i biler
Karbonfiber er et nรธkkelmateriale i mange moderne biler. Den er kjent for sin lave vekt og store styrke.
Materialet er betydelig sterkere enn stรฅl. Samtidig veier den mindre enn aluminium, noe som er avgjรธrende for ytelse og effektivitet.
Den brukes i alt fra hรธyytelses sportsbiler til elbiler. Materialet bidrar til รฅ redusere totalvekten, spesielt i tyngre elektriske kjรธretรธy.
For nisjeprodusenter som svenske Koenigsegg er karbonfiber essensielt. Bilene deres har ofte bรฅde chassiset og hele karosseriet bygget i materialet.
Et forbud ville ha tvunget slike produsenter til รฅ omstrukturere hele produksjonen fundamentalt og kostbart.
Aksjemarkedet reagerte sterkt pรฅ EU-forslaget
Markedet for karbonfiber er betydelig og vokser raskt. I fjor ble verdensmarkedet verdsatt til over 39 milliarder danske kroner. Eksperter forventer en nesten tredobling innen 2035.
Bilindustrien bruker allerede mellom 10 og 20 prosent av den totale produksjonen av karbonfiber. Bruken รธker ifรธlge Motor1.
Japanske selskaper som Toray, Teijin og Mitsubishi Chemical dominerer markedet. De stรฅr for over halvparten av verdens produksjon av karbonfiber.
Da forslaget om EU-forbud ble kjent, falt aksjekursene til de store produsentene merkbart. EU er et veldig viktig marked for dem.
Men nรฅ er usikkerheten fjernet igjen. Ifรธlge Motor1 har EU-parlamentet besluttet รฅ fjerne karbonfiber fra listen over stoffer som skal forbys under ELV-direktivet.
Det betyr at bilprodusenter kan fortsette รฅ designe og bygge biler med karbonfiberkomponenter uten frykt for et snarlig forbud. Avgjรธrelsen er utvilsomt en lettelse for bilverdenen, spesielt for merker som fokuserer pรฅ lettvekt og ytelse.
Koenigsegg, som er avhengig av karbonfiber, bygger noen av verdens mest ekstreme biler. Du kan lese mye mer om merkets imponerende teknologi , ville rekorder og bruk av avanserte materialer her pรฅ Boosted.dk.