Selv om BYD egentlig ikke har tak i danskene, tror kineserne at de kan snu utviklingen med Denza. Bak prosjektet står 30.000 ingeniører.
30 000 ingeniører.
Det har BYD – som for bare noen år siden var mest kjent for å kopiere Mercedes og BMW – på lønningslisten.
Nå kommer undermerket Denza til Europa. Merket, som egentlig er et joint venture mellom Mercedes og BYD, har fortsatt kun én modell å tilby – nemlig Z9 GT.
Hvordan bilen skal markedsføres i Danmark, og hva den vil koste, er fortsatt et åpent spørsmål. Men vi vet allerede at bilen vil ha tre elektriske motorer og mer enn 900 hestekrefter.
Så potensielle kunder bør ikke forvente å få Z9 GT kastet etter dem. Faktisk bør de nok regne med å betale noe som ser ut som en million kroner i dansk valuta for en bil.
Spørsmålet er om Denza i det hele tatt kan snakke med danskene. Det kinesiske merkets nestleder Stella Li er imidlertid overbevist om at de europeiske konkurrentene kan bli beseiret.
Blant annet fordi Denza selv hevder å ha 30.000 ingeniører ansatt. Samlet hevder kineserne at de har 30 milliarder kroner å utvikle biler for.
I tillegg kan du trekke på BYD, som hevder å ha 150 milliarder kroner å utvikle for. Og så selvfølgelig mer enn en million ansatte.
BYD er også veldig opptatt. I fjor rapporterte vi her i Boosted at kineserne hadde brukt et kvartal på å ansette 200 000 nye mennesker.
Hvem som skal selge Denza i Danmark er som nevnt et åpent spørsmål. Imidlertid har BYD i Europa to uunnværlige krav.
Forhandlere har ikke lov til å selge eksisterende BYD-modeller eller konkurrerende merker hvis de ønsker å ha noe med Denza å gjøre. Kineserne mener imidlertid at det er mye å ta av.
Bare ved utgangen av 2025 hevder Denza at de vil ha 1000 forhandlere i Europa. Forhandlerne har imidlertid ikke lov til å gjøre annet enn å selge bilene. I motsetning til andre BYD-merker, vil kineserne stå for ting som produksjon og service selv.
Hvor BYD skal bygge Denza er et helt annet spørsmål. Kineserne bygger imidlertid fabrikker i både Ungarn og Tyrkia for å unngå tollsatsene som EU har lagt på alle biler som er bygget i Kina.