Volkswagen avviser: Bilmerket er ikke til salgs – ennå

Volkswagen-konsernet står overfor alvorlige økonomiske problemer. Men administrerende direktør avviser likevel at Lamborghini er til salgs.

Volkswagen-konsernet står overfor store avgjørelser. Spesielt økonomisk. Det spekuleres nå kraftig om salg av ett eller flere bilmerker.

Audi, Lamborghini og Porsche nevnes som mulige salgsmål for bilgiganten. Konsernets konsernsjef, Oliver Blume, bekrefter at den fremtidige eierstrukturen vurderes.

Dette skjer i en tid med stort økonomisk press. Amerikanske handelstoller legger press på Volkswagen. Samtidig opplever konsernet fallende salgstall i det viktige kinesiske markedet.

Paradoksalt nok har Volkswagen doblet salget av elbiler i Europa. Men den suksessen er ikke nok til å oppveie de andre utfordringene.

Derfor ser ledelsen nå på hvordan man kan frigjøre mer penger. Et salg av noen merker vil kunne gjøre konsernet mer håndterbart.

— Vi undersøker hva vi ønsker å eie i fremtiden og om noe må selges. Han understreker imidlertid at det ikke er tatt noen avgjørelser ennå, sier Blume til Manager Magazine.

Blume har imidlertid en veldig klar posisjon spesifikt angående Lamborghini. Merket fra Italia er definitivt ikke til salgs. I hvert fall ikke slik det ser ut nå.

– Vi planlegger heller ikke å selge aksjer i Lamborghini. Vi er ikke i ferd med å selge.

Han legger imidlertid til en viktig detalj.

– Men vi undersøker hvordan fremtiden skal se ut og om noe skal selges eller om vi bare skal eie aksjer. Hvis det oppstår bedre eiere, må vi vurdere det.

Hvilke VW-merker kan selges?

Porsches IT-konsulentselskap MHP er også nevnt som et mulig salgsobjekt. Oliver Blume vil imidlertid ikke kommentere konkrete selskaper i konsernet. Han nekter å være spesifikk i det hele tatt.

Blume indikerer at et salg kan vurderes dersom situasjonen er riktig for Volkswagen. Selv er han i en særstilling. Han er administrerende direktør for både Volkswagen Group og Porsche.

Rollen som Porsche-sjef er imidlertid offisielt bare midlertidig. Den kan utløpe mot slutten av året. Dette gir ham et dobbeltperspektiv på situasjonen.

Samtidig med å vurdere eiendelssalg, står Volkswagen overfor enorme kutt. Gruppen planlegger å kutte opptil 35 000 arbeidsplasser bare i Tyskland.

Det er et historisk inngrep for den tyske bilindustrien. Industri har vært en økonomisk livline for Tyskland siden andre verdenskrig. Nyheten om de mange permitteringene vekker derfor stor bekymring i landet.

Fremtiden til VW-konsernet og arbeidsplasser

Oliver Blume prøver å roe situasjonen. Han sier: "Jeg vil at Volkswagen og de andre merkene i gruppen skal forbli svært teknologisk konkurransedyktige i fremtiden." Målet er å sikre langsiktig overlevelse for gruppen.

Han understreker at permitteringene skal gjennomføres så skånsomt som mulig. Volkswagen har lovet ansatte, fagforeninger og politikere å vise størst mulig «samfunnsansvar».

Men Blume legger ikke skjul på at kuttene er nødvendige. Han påpeker at det er et problem som burde vært tatt tak i for lenge siden. VW-sjefer har advart i flere tiår om for mange ansatte.

Allerede for 30 år siden påpekte Ferdinand Piëch, konsernets tidligere sjef, at Volkswagen hadde 30.000 overtallige ansatte.

Blumes forgjenger, Herbert Diess, nevnte også problemet.

– Vi innså også nødvendigheten og har nå tatt konkrete grep, forklarer Oliver Blume.

Fremtiden til Volkswagen-konsernet er usikker. Betraktningene rundt salg av store merker som Audi og Porsche samt de massive jobbkuttene viser alvoret. De kommende månedene vil vise hvilken vei Tysklands bilgigant velger.

På Boosted.dk kan du lese mye mer om både Volkswagen og merkene som nå er i spill. Vi har tidligere skrevet om Porsches gigantiske feiltrinn på elbiler. Noe som nå gjør så vondt at ledelsen kaster penger på forbrenningsmotorer. Les mer om det her.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Eier av bensinbil får 3500 danske kroner for parkering på ladestasjon

En tysk mann skal få 3500 kroner tilbake fordi...

Ford taper 38 milliarder kroner på elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere år. Men det...

Lasteskip med 3159 biler om bord tar fyr

Bilskipet Morning Midas, som har tusenvis av biler om...

Bransjedirektør advarer: Usikkerhet rundt skatter lammer markedet

Bransjedirektøren sier nå: «Tiden er inne for å gjøre...

Elbilmerke reddet fra konkurs – brukte 10 milliarder

Til tross for at de har brukt 10 milliarder...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...