Renault vil gjøre om elbiler til hybrider

Motorprodusenten Horse, et samarbeid mellom kinesiske Geely og franske Renault, skal nå gjøre om rene elbiler til hybridbiler.

Motorprodusenten Horse har utviklet en hybridløsning for bilindustrien. Den lar deg gjøre om en elbil til en hybridbil. Løsningen kombinerer en bensinmotor med en elektrisk motor og nødvendig elektronikk.

Den nye enheten er designet for å erstatte den fremre elektriske motoren i en elbil. Det er en kompakt pakke som inneholder både forbrenningsmotor, elmotor, girkasse, inverter og kontrollelektronikk i ett.

Tanken er å tilby bilprodusentene en alternativ drivlinje. Målgruppen er produsenter som har utviklet en elbilplattform som kanskje kan selges bedre som hybridløsning.

Volvo kan være en av de første til å bruke denne løsningen. Det kinesiskeide merket har erkjent at det ikke kan klare seg uten forbrenningsmotoren. Les mer om det her .

Bak selskapet Horse står kjente navn. Renault Group og Geely Group eier den i fellesskap. Det saudiarabiske oljeselskapet Aramco er også medeier. Horse fokuserer spesielt på utvikling av forbrenningsmotorer og hybridteknologi.

Den nye enheten tilbyr fleksibilitet når det gjelder drivstoff. Bensinmotoren kan gå på vanlig bensin. Den er også forberedt for etanol, metanol eller syntetisk drivstoff.

Fleksibel hybridteknologi

Installasjonen krever imidlertid mer enn selve enheten. Bilprodusenten må selv finne plass til drivstofftank. Et eksosanlegg skal også integreres i bilen.

Når enheten er installert, fungerer bilen som en plug-in hybrid. Den kan kjøre på ren strøm fra batteriet. Når batteriet er tomt eller det trengs mer strøm, starter forbrenningsmotoren.

Motoren kan drive bilen direkte. Den kan også brukes som generator for å lade batteriet under overfarten. Dette gir en lengre total rekkevidde enn med batteriet alene.

Horse ser et skifte i bilindustrien. Tidligere ble batteridrevne elbiler ansett som den eneste løsningen mot nullutslipp. Nå ser bildet annerledes ut, mener selskapet.

"I over et tiår virket det som om batterielektriske biler var den eneste veien til null utslipp, og bilprodusentene planla deretter," sier Horse CEO Matias Giannini. Han fortsetter: "Nå beveger vi oss mot en teknologinøytral verden, der ulike markeder følger sin egen vei mot bærekraft."

Fremtiden til forbrenningsmotoren

Den nye hybridløsningen gjenspeiler denne utviklingen. Det lar bilprodusenter tilby flere drivlinjer på samme plattform. Dette kan være aktuelt i regioner hvor ladeinfrastrukturen ennå ikke er ferdig utbygd.

Det gir også produsenter en vei til å utnytte investeringer i plattformer for elektriske kjøretøy bredere. De kan nå kundegrupper som ennå ikke er klare for en ren elbil.

Teknologien fra Horse viser at forbrenningsmotoren fortsatt er under utvikling. Fokus er på integrasjon med elektrisk kraft og bruk av alternative drivstoff. Dette bør gjøre teknologien mer bærekraftig.

Fremtiden vil vise hvor stor interessen vil være for denne typen konverteringsløsninger. Det avhenger av markedsutviklingen og forbrukernes preferanser globalt.

På Boosted.dk kan du lese mer om utviklingen innen bilteknologi. Vi dekker både elbiler, hybridbiler og fortsatt utvikling av forbrenningsmotoren.

Finn nyheter om Renault, Geely og andre store bilmerker – som BMW – som nekter å legge teknologi i graven – her hver dag.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo...

Forhandler: 1 år gammel Alfa Romeo skal ruste

Det er helt normalt at en ett år gammel...

Elbilmerke reddet fra konkurs – brukte 10 milliarder

Til tross for at de har brukt 10 milliarder...

Trafiktilsynet i Danmark: Glemsomme sjåfører får bot

I Danmark er det ikke krav om at registreringsbeviset...

10 år gammelt forbud fungerer ikke – tyverier øker

Siden 2015 har det vært et lovkrav at bilskiltene...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...