21. april, 2025

Bilsalget i Russland kollapser – 46 prosent er borte

Kinesiske bilmerker som Haval, Chery og Geely Auto lider under Putins nye avgifter i Russland. Salget faller drastisk, og selv store rabatter kan ikke stoppe nedgangen.

Det russiske bilsalget stuper for tiden. Salget falt med hele 46 prosent i mars sammenlignet med året før.

Kinesiske bilmerker som Haval, Chery og Geely Auto kjenner tydelig presset fra Putins nye avgifter og et svekket marked.

Nedgangen er tydelig synlig gjennom hele årets første kvartal. Her falt det samlede salget med 26 prosent.

Det skriver Wards Auto .

Bare 254 000 nye biler ble solgt over hele Russland i løpet av de tre første månedene av 2025.

Det er flere årsaker til den negative utviklingen i bilsalget. Ekstremt høye renter på billån gjør finansieringen vanskelig for mange russere.

Den generelle kjøpekraften til befolkningen har også gått betydelig ned. Dessuten er mange russere rasende over at de offisielt kun har kinesiske bilmerker å velge mellom, siden vestlige merker flyktet fra landet etter angrepet på Ukraina.

Putins nye straffetoll på importerte biler spiller også en stor rolle. Det rammer kinesiske merker spesielt hardt, da de først og fremst selger importerte biler eller biler bygget på lisens i ellers forlatte fabrikker.

Den nye avgiften har gjort utenlandske biler dyrere.

Noen russiske bilkjøpere holder også på å kjøpe nye biler. De spekulerer i om det er utsikter til en militær fred i Ukraina.

Dette kan bety at vestlige bilmerker kommer tilbake til det russiske markedet. For eksempel har Renault forkjøpsrett til Lada i en periode på to år til.

Putins nye skatt rammer kinesiske bilmerker

Dette er dårlige nyheter for kinesiske bilprodusenter. Merker som Haval, Chery og Geely Auto opplevde ellers stor fremgang i Russland frem til i fjor. De tok raskt over markedsandeler da vestlige merker forsvant.

Nesten alle vestlige bilprodusenter valgte å boikotte Russland. Dette skjedde som svar på landets angrep på Ukraina for over tre år siden.

De kinesiske bilmerkene valgte derimot å bli i Russland. På denne måten er mange av de gjenopplivede bilmerkene fra sovjettiden faktisk bygget på kinesisk teknologi i dag.

Men på slutten av fjoråret innførte Putin en svært høy importavgift. Avgiften gjelder spesifikt importerte biler. Dette har endret konkurransesituasjonen betydelig på kort tid.

En liten importert bil er nå pålagt et gebyr på cirka 70.000 danske kroner. En større importbil koster rundt 200.000 danske kroner ekstra i nyavgiften. Dette gjør importerte biler betydelig dyrere for russiske forbrukere.

De nye avgiftene har gitt den innenlandske bilprodusenten Lada en fordel. Ladas markedsandel har økt fra 28 prosent til 31 prosent.

Dette til tross for at totalmarkedet har falt kraftig og at Lada – eller rettere sagt morselskapet AvtoVAZ – må klare seg uten Renault.

Kinesiske merker blir presset med rabatter og anklager

Geely Auto er et konkret eksempel på nedgangen til kinesiske merker. Geely har samme hovedeier som svenske Volvo Cars.

Geelys salg i Russland falt med hele 55 prosent i løpet av siste kvartal.

Forventningen er nå at hele bilåret 2025 blir like ille for bransjen. Dette kan sammenlignes med nivået i 2022, da Russland angrep Ukraina.

Flere kinesiske bilmerker er nå tvunget til å gi store rabatter. Rabattene er rundt en million rubler. Dette tilsvarer cirka 120.000 danske kroner per person. bil.

Ledelsen i AvtoVaz, konsernet som eier Lada, er kritiske til de kinesiske konkurrentene. Her blir nå de kinesiske bilprodusentene anklaget for å dumpe prisene åpenlyst. Dette skaper ytterligere spenninger i markedet.

Det russiske forretningsmagasinet Vzglyad har et dystert syn på fremtiden til kinesiske merkevarer. Magasinet spår at flere kinesiske bilselskaper kan bli tvunget til å forlate det russiske markedet helt.

Samtidig risikerer mange russiske bilforhandlere å gå konkurs.

Mens Geely sliter på det russiske markedet, kan du lese mer om hvordan andre bilmerker flyktet fra Russland for tre år siden, og hva det betyr for landets bilproduksjon i dag, akkurat her .

Latest

Don't miss

Sier opp over 1000 ansatte – sjef får 200 millioner i lønn

Mary Barra, administrerende direktør i General Motors, fikk en...

Antallet hensynsløse sjåfører gikk ned med 33 prosent i 2024

På bare to år har antallet siktede fyllesjåfører gått...

Tysk bilmerke konkurs etter 42 år – ansatte truet

11. april i år begjærte det lille, tidligere tyske...

Nye tall: 93 prosent av unge gidder ikke kjøre elbil

Høye kostnader og dyre forsikringer holder ungdom borte fra...

Bilgiganten tvunget til å stoppe ulovlig reklame

Stellantis hevder i en rekke annonser at bilene deres...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Ekspert spår: Alle disse bilmerkene vil gå konkurs

Eksperter spår en tøff fremtid for kinesiske bilmerker som Nio, Xpeng og Li Auto. Fusjoner er den eneste veien videre i konkurransen mot giganter...

Nytt forbud i Kina rammer Tesla ekstra hardt

Bilprodusenter som Tesla og Nio må nå avklare hvor 'selvkjørende' bilene deres er. Myndighetene forbyr også villedende reklame og prøvekjøring på offentlig vei. Kina...

Tesla ble skadet for 40.000 kroner før levering

En ny Tesla Model S Plaid til over 1 million kr. ble levert med så mye skjulte malings- og panelskader at det offentlige tar...

Ford fortsetter farlig rekord: verst av alle bilmerker

Ingen andre merker i bilindustrien starter så mange tilbakekallinger som Ford har. Det har vært 40 av dem på 4 måneder. Ford fortsetter å...

Smasher ID.1 – her er prisen på Danmarks billigste elbil

Volkswagen kan enkelt pakke prisen på 150.000 kroner for en ID.1 sammen. Den lille elbilen Firefly fra kinesiske Nio er enda billigere. Nios nye...

Et annet land hever fartsgrensen på motorveien

Tsjekkia vil heve fartsgrensen på motorveier til 150 km/t fra i år. Nederland gir den mindre gass og tillater igjen 130 km/t. Nederland har...

Hyundai lover enda flere knapper i nye biler

Hyundai mener alvor når de sier at knapper gjør comeback i nye biler. Nå trenger vi enda flere fysiske berøringsflater, sier designsjefen. Hyundai og...

Nissan lover GT-R gjenoppliving

Nissan vil faktisk gjerne fortsette med dagens GT-R. Men stadig strengere utslippskrav gjør det for vanskelig. Men modellen kommer tilbake. Nissan lover at den...

Renault vil gjøre om elbiler til hybrider

Motorprodusenten Horse, et samarbeid mellom kinesiske Geely og franske Renault, skal nå gjøre om rene elbiler til hybridbiler. Motorprodusenten Horse har utviklet en hybridløsning...

Molotov og hærverk: Det globale sinnet mot Tesla fortsetter

Hærverk mot Tesla vokser – nå ruller bølgen globalt og rammer både biler og forhandlere, skriver Forbes. Tesla og administrerende direktør Elon Musk fortsetter...

Ny lov forbyr brann i alle elbiler fra 2026

Fra juli 2026 vil Kina innføre en banebrytende lov. Den forbyr brann i elbilbatterier, selv ved termisk løping, og stiller strenge sikkerhetskrav. Kina innfører...

Polestar gir opp – stenger 2 av 3 forhandlere

Det er vanskelig å selge biler i Kina. Så nå trapper Polestar betydelig ned i hjemlandet for å fokusere på Europa og USA. To...