Bilsalget i Russland kollapser – 46 prosent er borte

Kinesiske bilmerker som Haval, Chery og Geely Auto lider under Putins nye avgifter i Russland. Salget faller drastisk, og selv store rabatter kan ikke stoppe nedgangen.

Det russiske bilsalget stuper for tiden. Salget falt med hele 46 prosent i mars sammenlignet med året før.

Kinesiske bilmerker som Haval, Chery og Geely Auto kjenner tydelig presset fra Putins nye avgifter og et svekket marked.

Nedgangen er tydelig synlig gjennom hele årets første kvartal. Her falt det samlede salget med 26 prosent.

Det skriver Wards Auto .

Bare 254 000 nye biler ble solgt over hele Russland i løpet av de tre første månedene av 2025.

Det er flere årsaker til den negative utviklingen i bilsalget. Ekstremt høye renter på billån gjør finansieringen vanskelig for mange russere.

Den generelle kjøpekraften til befolkningen har også gått betydelig ned. Dessuten er mange russere rasende over at de offisielt kun har kinesiske bilmerker å velge mellom, siden vestlige merker flyktet fra landet etter angrepet på Ukraina.

Putins nye straffetoll på importerte biler spiller også en stor rolle. Det rammer kinesiske merker spesielt hardt, da de først og fremst selger importerte biler eller biler bygget på lisens i ellers forlatte fabrikker.

Den nye avgiften har gjort utenlandske biler dyrere.

Noen russiske bilkjøpere holder også på å kjøpe nye biler. De spekulerer i om det er utsikter til en militær fred i Ukraina.

Dette kan bety at vestlige bilmerker kommer tilbake til det russiske markedet. For eksempel har Renault forkjøpsrett til Lada i en periode på to år til.

Putins nye skatt rammer kinesiske bilmerker

Dette er dårlige nyheter for kinesiske bilprodusenter. Merker som Haval, Chery og Geely Auto opplevde ellers stor fremgang i Russland frem til i fjor. De tok raskt over markedsandeler da vestlige merker forsvant.

Nesten alle vestlige bilprodusenter valgte å boikotte Russland. Dette skjedde som svar på landets angrep på Ukraina for over tre år siden.

De kinesiske bilmerkene valgte derimot å bli i Russland. På denne måten er mange av de gjenopplivede bilmerkene fra sovjettiden faktisk bygget på kinesisk teknologi i dag.

Men på slutten av fjoråret innførte Putin en svært høy importavgift. Avgiften gjelder spesifikt importerte biler. Dette har endret konkurransesituasjonen betydelig på kort tid.

En liten importert bil er nå pålagt et gebyr på cirka 70.000 danske kroner. En større importbil koster rundt 200.000 danske kroner ekstra i nyavgiften. Dette gjør importerte biler betydelig dyrere for russiske forbrukere.

De nye avgiftene har gitt den innenlandske bilprodusenten Lada en fordel. Ladas markedsandel har økt fra 28 prosent til 31 prosent.

Dette til tross for at totalmarkedet har falt kraftig og at Lada – eller rettere sagt morselskapet AvtoVAZ – må klare seg uten Renault.

Kinesiske merker blir presset med rabatter og anklager

Geely Auto er et konkret eksempel på nedgangen til kinesiske merker. Geely har samme hovedeier som svenske Volvo Cars.

Geelys salg i Russland falt med hele 55 prosent i løpet av siste kvartal.

Forventningen er nå at hele bilåret 2025 blir like ille for bransjen. Dette kan sammenlignes med nivået i 2022, da Russland angrep Ukraina.

Flere kinesiske bilmerker er nå tvunget til å gi store rabatter. Rabattene er rundt en million rubler. Dette tilsvarer cirka 120.000 danske kroner per person. bil.

Ledelsen i AvtoVaz, konsernet som eier Lada, er kritiske til de kinesiske konkurrentene. Her blir nå de kinesiske bilprodusentene anklaget for å dumpe prisene åpenlyst. Dette skaper ytterligere spenninger i markedet.

Det russiske forretningsmagasinet Vzglyad har et dystert syn på fremtiden til kinesiske merkevarer. Magasinet spår at flere kinesiske bilselskaper kan bli tvunget til å forlate det russiske markedet helt.

Samtidig risikerer mange russiske bilforhandlere å gå konkurs.

Mens Geely sliter på det russiske markedet, kan du lese mer om hvordan andre bilmerker flyktet fra Russland for tre år siden, og hva det betyr for landets bilproduksjon i dag, akkurat her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Fire av ti danske biler har alvorlige mangler

Nye data viser at 4 av 10 biler i...

Donald Trump vil fjerne alle subsidier til elbiler i USA

USAs president Donald Trump foreslår nå å avskaffe alle...

Verdens raskeste Tesla har en 9,3-liters V8-motor

Robert Freund har bygget en Tesla Model S med...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør –...

Det er flere elbiler om bord på det brennende lasteskipet

Det er flere elbiler enn først antatt om bord...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...