Elon Musk har lovet en ny Roadster i årevis. Men nå har Tesla så mange problemer at den utsetter enda en modell.
Lanseringen av Teslas billigere Model Y, E41, er utsatt. Produksjonen vil starte i USA med et mål om 20 prosent lavere kostnader enn dagens Model Y.
Tesla-fans og investorer må væpne seg med tålmodighet. Lanseringen av den etterlengtede, billigere Tesla Model Y har blitt forsinket.
Modellen, internt kjent som E41, forventes nå først å komme på markedet i 2026. Målet er å gjøre bilen minst 20 prosent billigere å produsere.
Forsinkelsen strekker seg over flere måneder.
Reuters skriver dette basert på intervjuer med 'interne kilder hos Tesla'.
Grunnen til at elbilen er utsatt er imidlertid fortsatt litt grumsete. Det er imidlertid klart at Tesla har endret den opprinnelige produksjonsplanen.
Men når produksjonen starter på et tidspunkt, vil den i utgangspunktet være utelukkende for det amerikanske markedet.
Tesla planlegger å produsere 250 000 biler i USA. Dette vil gjøres ved å bruke samlebåndene som dagens Model Y er bygget på.
Etter den amerikanske lanseringen følger Kina. Dette forventes å skje senere i 2026. Det er også betraktninger rundt produksjonen i Europa. Det må i så fall gjøres på fabrikken utenfor Berlin.
En nøyaktig tidsplan for Europa er imidlertid ennå ikke offentliggjort. Dette skaper usikkerhet for europeiske kunder.
Billigere Tesla: Hva kuttes?
Tesla planlegger også å introdusere en mer nedstrippet Model 3. Detaljer er fortsatt knappe. Det vil sannsynligvis være basert på bakhjulsdrevet versjon.
For å oppnå de lavere prisene må Tesla kutte ned på utstyret. Dette kan bety stoffseter i stedet for skinn. De ventilerte setene kan også kuttes av.
Færre høyttalere og andre besparelser i kabinen er også sannsynlig. Dette ligner på strategien med basisversjonen av Cybertruck.
Hvis Tesla går ut av linjen, kan selv størrelsen på batteripakken krympe. Dette vil imidlertid påvirke bilens rekkevidde negativt.
Det er viktig å merke seg én ting. Verken den rimeligere Model Y (E41) eller den utrangerte Model 3 er den mye omtalte Model 2 som Tesla la i graven i fjor.
Utfordringer med tariffer og leverandører
Elon Musk lovet en billig elbil tilbake i 2018. Prisen skulle vært rundt 25.000 dollar (cirka 175.000 danske kroner). Planene for den modellen ble imidlertid skrinlagt.
Tesla valgte i stedet å satse på den selvkjørende RoboTaxi. Musk uttalte i fjor at en vanlig modell til den prisen gir absolutt ingen mening.
Dette etterlater et gap i Teslas modellprogram i den billigere enden.
Den kommende billigere E41-modellen står overfor utfordringer. Det er 25 prosent toll på biler og deres deler i USA. Dette kan påvirke sluttprisen for forbrukerne.
For å motvirke tariffene har Tesla økt sine kjøp av deler i Nord-Amerika. Dette er ment å redusere sårbarheten for svingninger i globale forsyningskjeder. Det skal også bidra til å holde produksjonskostnadene nede.
Tesla forventet opprinnelig å starte produksjonen i første halvdel av 2025. Den kunngjorde senere at masseproduksjonen ville starte tidlig i 2026. Nå har lanseringen blitt ytterligere forsinket.
Mens vi venter på de rimeligere modellene kan du lese mye mer om hvorfor Tesla nekter å ta imot egne biler i innbytte.