Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer. Sjekk bilens vekt.
Alle biler har en vektgrense. Det kalles kjøretøyets tillatte totalvekt. Det er viktig å kjenne den grensen.
Spesielt når man pakker til ferien. Mange elbiler, som Tesla Model 3 og Volkswagen ID.7, har utfordringer med vekten og dermed nyttelasten.
Det betyr at det er mindre plass til bagasje og passasjerer enn forventet.
Tillatt totalvekt dekker bilens egenvekt, drivstoff eller batteri, passasjerer og all bagasje.
Den delen som består av passasjerer og bagasje kalles nyttelast. Størrelsen på nyttelasten varierer veldig fra bil til bil. Informasjonen finner du i kjøretøyets registreringsbevis.
Mange er ikke klar over at elbiler ofte har lavere nyttelast enn fossilbiler. Dette skyldes først og fremst vekten til den store batteripakken.
Batteriet kan veie flere hundre kilo. Den vekten tar opp en stor del av bilens totale vektkapasitet.
Forskjellen i nyttelast er betydelig. Det viser en beregning fra Statens vegtrafikkråd (OFV). Dieselbiler kan i gjennomsnitt bære 30,7 prosent mer nyttelast enn elbiler.
Bensinbiler har også en fordel fremfor elbiler. De kan bære i gjennomsnitt 16,8 prosent mer vekt. Gjennomsnittlig nyttelast på bensinbiler er 529 kilo ifølge OFV-tall.
En veldig klar begrensning for elbiler
Det finnes flere eksempler på elbiler med overraskende lav nyttelast. Eldre generasjoner av Tesla Model 3 tåler bare 300 kilo nyttelast.
Med fire voksne passasjerer om bord er det nesten ikke vekt igjen til bagasjen. Det har blitt bedre de siste årene, men ikke mye.
Et annet eksempel er den store SUV-en BYD Sealion 7. Den har et romslig bagasjerom. Men nyttelasten er begrenset til bare 320 kilo. Det er bare 20 kilo mer enn den billigste elbilen du kan få i Europa. Den kinesiske Dongfeng-boksen.
Volkswagen ID.7 Pro er også en stor bil. Den er nesten fem meter lang. Bagasjerommet er veldig stort. Likevel er nyttelasten begrenset til 362 kilo.
Flere elbiler nærmer seg maksimal nyttelast med fem personer i bilen. Det er så lite eller ingen vekt igjen til bagasjen. Det er verdt å vurdere for en lang tur.
Bilens vektgrense eksisterer av sikkerhetsmessige årsaker. Bilen er designet for å håndtere en viss last. Overskridelse av tillatt totalvekt kan få konsekvenser.
Hvordan sjekke bilens nyttelast selv
En overbelastet bil kan oppføre seg uforutsigbart på veien. Kritiske deler som hjul, fjæring og bremser belastes unødvendig.
Dette kan føre til skader og økt risiko. Du kjører rett og slett en mindre sikker bil.
Blir du stoppet ved en sjekk for overbelastning, kan det bli dyrt. Du kan risikere en stall. Du vil også bli bedt om å legge igjen passasjerer eller bagasje på stedet. Dette må gjøres til bilens vekt er innenfor tillatt grense.
Husk også at ekstrautstyr påvirker bilens egenvekt. Et hengerfeste eller et stort soltak veier ekstra.
Dette reduserer den tilgjengelige nyttelasten. To ellers like biler kan derfor ha ulik nyttelast. Fødselsår kan også spille en rolle.
Det er enkelt å sjekke din egen bils spesifikke nyttelast. Opplysningene står i del 1 av registreringsbeviset ditt under punkt G «tillatt totalvekt» og punkt F2 «kantsteinvekt».
Forskjellen mellom de to tallene er nær den faktiske nyttelasten, men man må typisk trekke 75 kg for sjåføren fra differansen for å finne den faktiske vekten for passasjerer og bagasje.
Hvis du fortsatt er i tvil, kan du alltid slå opp den samme informasjonen i det danske motorregisteret, som også er tilgjengelig for publikum.
Å kjenne bilens nyttelast er avgjørende for sikker kjøring, spesielt når du pakker bilen for ferie eller flytting.
Dessverre er overbelastning ikke noe nytt på veiene. Men hva sjåfører blir stoppet for varierer veldig. For noen år siden ble en tur til Tyskland for eksempel veldig dyr da en sjåfør ble stoppet ved grensen med et halvt tonn bagasje. Les mer om det her .