Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer. Sjekk bilens vekt.

Alle biler har en vektgrense. Det kalles kjøretøyets tillatte totalvekt. Det er viktig å kjenne den grensen.

Spesielt når man pakker til ferien. Mange elbiler, som Tesla Model 3 og Volkswagen ID.7, har utfordringer med vekten og dermed nyttelasten.

Det betyr at det er mindre plass til bagasje og passasjerer enn forventet.

Tillatt totalvekt dekker bilens egenvekt, drivstoff eller batteri, passasjerer og all bagasje.

Den delen som består av passasjerer og bagasje kalles nyttelast. Størrelsen på nyttelasten varierer veldig fra bil til bil. Informasjonen finner du i kjøretøyets registreringsbevis.

Mange er ikke klar over at elbiler ofte har lavere nyttelast enn fossilbiler. Dette skyldes først og fremst vekten til den store batteripakken.

Batteriet kan veie flere hundre kilo. Den vekten tar opp en stor del av bilens totale vektkapasitet.

Forskjellen i nyttelast er betydelig. Det viser en beregning fra Statens vegtrafikkråd (OFV). Dieselbiler kan i gjennomsnitt bære 30,7 prosent mer nyttelast enn elbiler.

Bensinbiler har også en fordel fremfor elbiler. De kan bære i gjennomsnitt 16,8 prosent mer vekt. Gjennomsnittlig nyttelast på bensinbiler er 529 kilo ifølge OFV-tall.

En veldig klar begrensning for elbiler

Det finnes flere eksempler på elbiler med overraskende lav nyttelast. Eldre generasjoner av Tesla Model 3 tåler bare 300 kilo nyttelast.

Med fire voksne passasjerer om bord er det nesten ikke vekt igjen til bagasjen. Det har blitt bedre de siste årene, men ikke mye.

Et annet eksempel er den store SUV-en BYD Sealion 7. Den har et romslig bagasjerom. Men nyttelasten er begrenset til bare 320 kilo. Det er bare 20 kilo mer enn den billigste elbilen du kan få i Europa. Den kinesiske Dongfeng-boksen.

Volkswagen ID.7 Pro er også en stor bil. Den er nesten fem meter lang. Bagasjerommet er veldig stort. Likevel er nyttelasten begrenset til 362 kilo.

Flere elbiler nærmer seg maksimal nyttelast med fem personer i bilen. Det er så lite eller ingen vekt igjen til bagasjen. Det er verdt å vurdere for en lang tur.

Bilens vektgrense eksisterer av sikkerhetsmessige årsaker. Bilen er designet for å håndtere en viss last. Overskridelse av tillatt totalvekt kan få konsekvenser.

Hvordan sjekke bilens nyttelast selv

En overbelastet bil kan oppføre seg uforutsigbart på veien. Kritiske deler som hjul, fjæring og bremser belastes unødvendig.

Dette kan føre til skader og økt risiko. Du kjører rett og slett en mindre sikker bil.

Blir du stoppet ved en sjekk for overbelastning, kan det bli dyrt. Du kan risikere en stall. Du vil også bli bedt om å legge igjen passasjerer eller bagasje på stedet. Dette må gjøres til bilens vekt er innenfor tillatt grense.

Husk også at ekstrautstyr påvirker bilens egenvekt. Et hengerfeste eller et stort soltak veier ekstra.

Dette reduserer den tilgjengelige nyttelasten. To ellers like biler kan derfor ha ulik nyttelast. Fødselsår kan også spille en rolle.

Det er enkelt å sjekke din egen bils spesifikke nyttelast. Opplysningene står i del 1 av registreringsbeviset ditt under punkt G «tillatt totalvekt» og punkt F2 «kantsteinvekt».

Forskjellen mellom de to tallene er nær den faktiske nyttelasten, men man må typisk trekke 75 kg for sjåføren fra differansen for å finne den faktiske vekten for passasjerer og bagasje.

Hvis du fortsatt er i tvil, kan du alltid slå opp den samme informasjonen i det danske motorregisteret, som også er tilgjengelig for publikum.

Å kjenne bilens nyttelast er avgjørende for sikker kjøring, spesielt når du pakker bilen for ferie eller flytting.

Dessverre er overbelastning ikke noe nytt på veiene. Men hva sjåfører blir stoppet for varierer veldig. For noen år siden ble en tur til Tyskland for eksempel veldig dyr da en sjåfør ble stoppet ved grensen med et halvt tonn bagasje. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bildelgiganten permitterer – nesten alle er borte

Bildelprodusenten Kongsberg Automotive, best kjent for Volvos Orrefors-girspak, permitterer...

Etter fartsbøter for 13 milliarder – nå endres reglene

Etter bøter på 13,3 milliarder danske kroner innfører Italia...

Dette er grunnen til at bilen din går på tomgang på høy hastighet med kald motor

Mange bileiere opplever høyt turtall når de starter fra...

Skip med 800 elbiler om bord brenner utenfor Alaska

Lasteskipet Morning Midas brenner i Stillehavet med 3000 biler,...

FDM innrømmer: Folk i elbiler får enorme regninger

Utløpte fabrikkgarantier på populære elbiler kan bety dyre reparasjoner....

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...