Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten.
Blå asfalt kan avkjøle veier med opptil 10 grader. Den nye teknologien testes flere steder rundt i verden for å motvirke de negative effektene av varme. Målet er å senke temperaturen på veier og forbedre trafikksikkerheten under hetebølger.
Vanlig svart asfalt absorberer store mengder sollys. Det er den mørke fargen som er årsaken. Dette fører til at temperaturen på veibanen stiger kraftig på solfylte dager.
Energien fra solstrålene varmer opp asfalten. Den mørke fargen reflekterer sollys dårlig sammenlignet med lysere farger.
Ved å farge asfalten blå økes refleksjonen av sollys. Dette gjør at mindre varme absorberes av vegmaterialet.
Den blå fargen har høyere albedoverdi enn svart. Dette betyr at en større del av solens stråling reflekteres tilbake i stedet for å bli absorbert som varme.
Varm asfalt gir trafikkproblemer
Forskjellen i overflatetemperatur kan være betydelig. Målinger viser at den fargede asfalten kan føre til at temperaturen synker med så mye som 10 grader.
Når asfalten blir veldig varm, blir den mer tyktflytende. Dette kan skape utfordringer for trafikken. Spesielt på varme sommerdager.
Spesielt tunge kjøretøy som lastebiler og busser kan sette dype spor. Den slites unødvendig på veiene og kan kreve hyppigere reparasjoner.
Et annet problem knyttet til varme er trafikksikkerhet. Bindemidlet i asfalten kan frigjøres ved høye temperaturer.
Det frigjorte bindemidlet danner en tynn film på overflaten. Det gjør veibanen glatt, spesielt hvis det kommer en lett dusj rett etter varmen.
Global testing av blå asfalt og fremtidsutsikter
Varm asfalt bidrar også til et fenomen kjent som 'Urban Heat Island' (UHI). Dette påvirker den generelle temperaturen i urbane områder negativt.
Effekten gjør at luften i tettbygde strøk varmes opp ytterligere av de varme flatene. Asfalten avgir den lagrede varmen til omgivelsene, spesielt om kvelden og natten.
Dette kan gjøre opphold i byer mer ubehagelig under hetebølger. Det kan også øke behovet for karbonreduksjon i bygninger. Noe som krever mer energi.
Teknologien til farget asfalt er ikke helt ny. I flere land i Midtøsten brukes allerede blå asfalt på veinettet.
Her brukes den først og fremst for å redusere de høye overflatetemperaturene på veier og gater. Dette gjøres i et forsøk på å gjøre miljøet mer utholdelig.
Det foregår også eksperimenter med farget asfalt andre steder rundt om i verden. I Los Angeles, hvor man ofte møter høye temperaturer, blir farget asfalt aktivt testet flere steder.
Resultatene fra de ulike testprosjektene følges tett. Erfaring vil vise hvor effektiv og holdbar løsningen er under ulike forhold.
Dette kan bety at teknologier som blå asfalt blir mer aktuelle for veivedlikehold. Kanskje får vi se farget asfalt i Danmark eller andre nordiske land i fremtiden.
Teknologiske løsninger utvikles hele tiden for å forbedre vår infrastruktur og kjøretøy. Spesielt når det kommer til selve bilene.
Porsche, Toyota og BMW mener for eksempel at forbrenningsmotoren har en fremtid som ikke uten videre kan avskrives med et pennestrøk.
For eksempel utvikler japanerne en motor som brenner hydrogen. Ferrari jobber faktisk med det samme. Selv om det snur opp ned. Les mer om det her .